- Kvůli bleskovým záplavám ve Valencii byly předsezónní testy mistrovství světa ABB FIA Formule E přesunuty na okruh Circuito del Jarama v Madridu, zatímco Formule E pokračuje ve svém závazku pomáhat komunitě Valencie
- Jedná se o první oficiální test závodního vozu GEN3 Evo, který je schopen zrychlit z 0 na 100 km za pouhých 1,82 sekundy, přičemž klade důraz na výkon, udržitelnost a více než 95% účinnost elektromotoru
- Test se také zapíše do historie, protože v pátek 8. listopadu se uskuteční vůbec první test čistě ženského šampionátu FIA, kterého se zúčastní špičkové řidičky v novém voze GEN3 Evo
- Díky výrazným změnám jezdců a novému kalendáři se zajímavými místy včetně São Paula, Tokia a Monaka slibuje 11. sezóna vzrušující závodění a inovativní technologický pokrok v elektrickém motoristickém sportu
Předsezonní testy ve Španělsku
Mistrovství světa ABB FIA Formule E se připravuje na vzrušující start 11. sezóny v São Paulu v prosinci, a jeho cesta začíná zásadní fází: předsezónním testováním. Během čtyř dnů tohoto týdne vyrazí na trať 11 týmů, aby doladily své přípravy, přičemž letošní test představuje historický milník – vůbec první čistě ženský test v šampionátu FIA.
Po ničivých bleskových povodních, které postihly region Valencie, se Formule E po konzultaci s FIA, místními úřady a okruhem Ricardo Tormo rozhodla přesunout své předsezónní testy na okruh Circuito del Jarama v Madridu z 5. na 8. listopadu.
Přestože je Valencie nedílnou součástí Formule E od roku 2017 a zaujímá zvláštní místo v srdci organizace, rozhodnutí přestěhovat se bylo učiněno proto, aby se zabránilo odklonění zdrojů z místních humanitárních snah. Formule E je i nadále odhodlána podporovat obnovu komunity ve Valencii.
Alberto Longo, šéf šampionátu Formule E:
„Jsme neuvěřitelně vděční, že jsme mohli zahájit naše předsezónní testování v Madridu, což byl krok, který byl možný díky obětavému úsilí týmu Circuito de Jarama. Naše myšlenky jsou stále s komunitou Valencie, když se připravujeme vyrazit na trať jako místo tak blízké našim srdcím. Letošní sezóna představuje významný milník, protože představujeme model GEN3 Evo, který poprvé předvádí své neuvěřitelné rychlosti zrychlení. Kromě toho jsme hrdí na to, že jsme se zapsali do historie úvodním testem žen – prvním v šampionátu FIA – což odráží náš závazek k rozmanitosti a inkluzi v motoristickém sportu. Je toho tolik, na co se můžeme těšit, když se připravujeme na novou sezónu, která začíná příští měsíc v São Paulu. 11. sezóna Formule E, ¡vamos!“
S blížící se 11. sezónou se můžete těšit na spoustu věcí – od zbrusu nového vozu, který musí týmy a jezdci zvládnout, až po vzrušující přírůstky na startovním roštu a příval změn jezdců. Zde je váš obsáhlý průvodce vším, co potřebujete vědět o nadcházejícím předsezónním testu.
VÍTÁME ÉRU GEN3 EVO
Předsezónní testy 11. sezóny znamenají novou éru šampionátu s dlouho očekávanou premiérou závodního vozu GEN3 Evo – významným milníkem v technologii elektrických závodů, která spojuje výkon, udržitelnost a efektivitu.
Tento průkopnický stroj, který dokáže zrychlit z 0 na 60 mph za pouhých 1,82 sekundy, je nejen nejrychleji zrychlujícím monopostem FIA, ale také překonává současné vozy F1 o 30 % v akceleraci, což odráží trvalý závazek Formule E k inovacím a odpovědnosti k životnímu prostředí.
STRUČNÁ FAKTA O GEN3 EVO:
- Dokáže zrychlit z 0 na 100 km za 1,82 sekundy (0 na 100 km/h za 1,86 s), což je o 30 % rychleji než současný vůz F1
- Nový zesílený kapotážní paket, který zlepšuje aerodynamiku a odolnost
- Vylepšené možnosti pohonu všech kol jsou k dispozici v klíčových okamžicích závodu, včetně kvalifikačních soubojů, startů závodů a režimu ATTACK MODE
- Optimalizované pneumatiky Hankook iON do každého počasí, které poskytují vynikající přilnavost
- Zvýšení procenta opakovaně použitelných materiálů v pneumatikách z 26 % na 35 %
- Poprvé bude ve vybraných fázích závodních víkendů k dispozici pohon všech kol, který řidičům poskytne lepší ovladatelnost a zrychlení v klíčových situacích.
- Design vozu klade důraz na etické a udržitelné získávání minerálů pro baterie, aby se minimalizoval dopad na životní prostředí, a představuje tak novou kapitolu závodních inovací s trvalým závazkem vůči planetě.
PRŮLOMOVÁ NOVÁ UDÁLOST: HISTORICKÝ TEST ŽEN FORMULE E
Součástí nadcházejících předsezónních testů bude také přelomová událost: vůbec první testování čistě ženského týmu v šampionátu FIA. Tento turnus, který je naplánován na pátek 8. listopadu, umožní elitním závodním jezdkyním vyzkoušet si nový závodní vůz GEN3 Evo, který se vyrovná oficiálním jezdcům Formule E.
Každý tým v šampionátu je povinen nasadit alespoň jednu jezdkyni pro půldenní trénink, přičemž týmy jsou vyzvány, aby přihlásily dva jezdce, kteří všichni soutěží ve vozech aktuální sezóny. Tato historická zkouška přilákala špičkové talenty z celého motoristického sportu, což vedlo k vytvoření vzrušující sestavy jezdců.
Tým | Jezdkyně | Jezdkyně |
Andretti Formula E | Chloe Chambers | Nerea Marti |
DS PENSKE | Jess Edgar | Beitske Visser |
Envision Racing | Alisha Palmowski | Alice Powell |
Jaguar TCS Racing | Jamie Chadwick | Lilou Wadoux |
Kiro Race Co | Simona de Silvestro | |
Lola Yamaha ABT | Miki Koyama | |
Mahindra Racing | Lena Buehler | |
Maserati MSG Racing | Tatiana Calderon | Carrie Schreiner |
NEOM McLaren Formula E Team | Bianca Bustamante | Ella Lloyd |
Nissan Formula E | Sophia Floersch | Abbi Pulling |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | Gabriela Jilkova | Marta Garcia |
Tento trénink slibuje, že bude vrcholem předsezónního testování, protože všechny zúčastněné jezdkyně se sejdou na trati ve stejných vozech, které na začátku týdne používalo 11 závodních týmů světové třídy a 22 soutěžících jezdců.
Sledujte vývoj akce a nalaďte si kanály sociálních médií, webové stránky a aplikaci Formule E, kde budete po celý den dostávat živé aktualizace.
ZMĚNY V JEZDECKÝCH SESTAVACH
Mimosezóna byla od finále sezóny v Londýně živá a pro 11. sezónu došlo k výrazným změnám jezdců, které přetvořily startovní rošt.
Maximilian Günther se připojil k DS PENSKE po odchodu z týmu Maserati MSG Racing jako partner dvojnásobného šampiona Formule E Jeana-Érica Vergneho. Ačkoli oba týmy používají pohonné ústrojí Stellantis, tento krok znamená pro Günthera, který je v šampionátu od 5. sezóny, novou kapitolu. Mezitím Stoffel Vandoorne opustil DS PENSKE a připojil se k týmu Maserati MSG Racing, kde se spojí s nováčkem Jakem Hughesem, který přechází z NEOM McLaren do éry GEN3 Evo.
Některé týmy se rozhodly pro stabilitu a ponechaly si sestavu z minulé sezóny. Envision Racing bude pokračovat s Robinem Frijnsem a mistrem světa 2. sezóny Sébastienem Buemim, zatímco TAG Heuer Porsche zůstává věrné obhájci titulu mistra světa Pascalu Wehrleinovi a jeho týmovému kolegovi Antóniu Félixovi da Costovi. Mahindra Racing si také ponechá Edoarda Mortaru a Nycka de Vriese a dvojici Mitch Evans a Nick Cassidy z týmu Jaguar TCS Racing si ponechá po zajištění titulu mistra světa týmů ve finále 10. sezóny v Londýně.
Andretti se dočkal přeskupení, šampion 9. sezóny Jake Dennis se nyní spojil s Nicem Müllerem, který se během přestávky stal také továrním jezdcem Porsche. Norman Nato se vrací do Nissanu a po roce stráveném u Andretti se setkává s Oliverem Rowlandem.
Sezóna také přináší nové vzrušující tváře: nováček Zane Maloney se připojí k Lole Yamaha ABT v jejich úvodní sezóně Formule E a vytvoří dvojici s mistrem světa 3. sezóny Lucasem di Grassim. McLaren vítá zpět Taylora Barnarda, který nahradil v minulé sezóně a vydá se na svou první kompletní sezónu po boku veterána Formule E Sama Birda.
Nově přejmenovaný Kiro Race Co. je jediným týmem, který ještě nepotvrdil svou jezdeckou sestavu, přičemž oznámení se očekává brzy.
NOVÉ BARVY, NOVÁ PARTNERSTVÍ
S blížící se 11. sezónou prochází několik týmů Formule E významnými proměnami spolu s představením nového vozu GEN3 Evo.
Společnost ABT uzavřela partnerství s renomovaným týmem Lola Cars a navázala víceletou technickou spolupráci se společností Yamaha, pro nadcházející sezónu se přejmenovala na Lola Yamaha ABT. Tým se vyznačuje poutavou kombinací modré a žluté barvy a může se pochlubit silnou sestavou se zkušeným jezdcem Lucasem di Grassim a nováčkem Zanem Maloneym.
Další významnou změnou je, že Forest Road Company, investiční společnost se sídlem v Los Angeles, získala 100% vlastnictví týmu ERT Formula E, který se přejmenuje na Kiro Race Co. Od letošní sezóny bude mít Kiro Race Co odvážný černý a jasně zelený nátěr a zajistila si technické partnerství s Porsche Motorsport. Tato spolupráce poskytne týmu přístup k technologii pohonných jednotek Porsche, která vyhrává šampionáty, a posílí tak jeho konkurenční ambice v šampionátu.
DOSUD NEJZAJÍMAVĚJŠÍ KALENDÁŘ FORMULE E
Po testování tento týden začíná sezóna v brazilském São Paulu v sobotu 7. prosince 2024, což bude poprvé, kdy bude město hostit úvodní závod sezóny. Po Brazílii zamíří seriál do Mexico City, kde se uskuteční jedna z nejoblíbenějších událostí kalendáře na Autódromo Hermanos Rodríguez.
První dvojzápas se uskuteční v Jeddahu v Saúdské Arábii ve dnech 14. a 15. února 2025 a představí novou trať v království, která je součástí kalendáře od 5. sezóny. Vrátí se také Miami, které poprvé přinese vzrušující závodění na Homestead Miami Speedway, významnou domácí závodní událost pro týmy jako Andretti, DS PENSKE a Kiro Race Co.
Ikonické ulice Monaka budou ve dnech 3. a 4. května 2025 hostit dvojzápasový víkend, který bude následovat po úspěšném využití celého okruhu od 7. sezóny. Tokio se v květnu rozšíří na formát dvojitého závodu, který doplní návrat Šanghaje a fanoušky oblíbený závod v Jakartě 21. června 2025.
Sezóna bude zakončena dvojicí dvojitých závodů v Berlíně a Londýně, přičemž Berlín zůstává základem kalendáře od úvodní sezóny Formule E. Velké finále v Londýně se uskuteční 26. a 27. července 2025 a uzavře to, co slibuje vzrušující sezónu elektrických závodů.
JAK SLEDOVAT PŘEDSEZÓNNÍ TESTOVÁNÍ 11. SEZÓNY
Fanoušci mohou být informováni díky funkcím měření času, které zahrnují interaktivní mapu trati v reálném čase a možnost sledovat své oblíbené jezdce během každého tréninku.Kanály sociálních médií, webové stránky a aplikace Formule E budou navíc během čtyřdenní akce poskytovat zprávy z relace, exkluzivní rozhovory a pohledy ze zákulisí ze závodních tratí.
Zdroj: ABB FIA Formula E