- Platforma STLA Frame je určena pro velké pick-upy a SUV a je univerzální. Je kompatibilní s technologiemi vozů se spalovacími motory, stejně tak i s technologiemi vozů s hybridním, vodíkovým, elektrickým pohonem (BEV) a také s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu (REEV).
- Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela nejlepší vlastnosti ve své třídě, zejména dojezd 1 100 km (REEV) nebo 800 km (BEV), užitečné zatížení 1 224 kg a tažnou kapacitu 6 350 kg.
- Oba moduly elektrického pohonu (EDM) nabízejí standardně pohon všech kol s pružným nezávislým zavěšením.
- Platforma STLA Frame, poskytující velkou flexibilitu, nabízí architekturu elektromobilu pro baterie s napětím 400 V i 800 V a rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 350 kW, které umožňuje získat dojezd 100 mil za pouhých 10 minut.
- Jako první využívají STLA Frame vozy značek Ram a Jeep®.
Platforma STLA Frame
Stellantis N.V. představila platformu STLA Frame, vlastní multienergetickou platformu BEV určenou pro velké pickupy a SUV, které tvoří klíčový segment v Severní Americe a na některých světových trzích.
Klienti velkých pick-upů a SUV vyžadují nekompromisní výkon a odolnost s důrazem na všestrannost, praktičnost a výkon. Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela maximální dojezd 1 100 km v případě REEV a 800 km v případě BEV, maximální tažnou kapacitu 6 350 kg a užitečné zatížení 1 224 kg. Vozy využívající tuto platformu navíc zvládnou i přejezdy brodů o hloubce až 61 cm, takže budou mimořádně vhodné i do náročných terénů.
Platforma STLA Frame, která je určena pro velké pick-upy, lehká užitková vozidla a SUV skupiny Stellantis, bude zpočátku nabízena s inovativní řadou pohonů, včetně BEV a REEV. V budoucnu se bude platforma STLA Frame moci využívat také pro spalovací, hybridní a vodíkové pohonné systémy.
Systém REEV
Systém REEV, který kombinuje baterii, přední a zadní elektrické pohonné moduly (EDM), palubní generátor a spalovací motor, umožňuje řidičům přepravovat nebo tahat těžké náklady na dlouhé vzdálenosti bez ztráty dojezdu. Generátor bez přímého mechanického spojení mezi motorem a koly napájí moduly EDM, které pohánějí vozidlo, a podle potřeby dobíjí baterii, čímž zaručuje větší dojezd při zatížení a zároveň využívá točivého momentu elektromotorů, čímž se dynamika vozidla posouvá na novou úroveň.
„Stejně jako u platforem STLA Medium a STLA Large kombinuje STLA Frame bezprecedentní dojezd s novou úrovní kapacity a výkonu a poskytuje tak dojezd, užitečné zatížení a tažnou kapacitu na nejlepší úrovni své třídě. Tato platforma je určena pro naše zákazníky, kteří potřebují spolehlivé a výkonné pick-upy a SUV pro přepravu svých rodin nebo provoz svých firem,“ uvedl řekl Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis. „Vzhledem k tomu, že na obzoru je technologie 100% elektromobilů a elektromobilů s prodlouženým dojezdem, nabízíme zákazníkům, kteří se možná zdráhají vyzkoušet svůj první elektromobil, řešení bez kompromisů. Jsme hrdí na tento inženýrský zázrak a nemůžeme se dočkat, až ho uvidíme ožít v příští produktové prezentaci u značek Jeep a Ram.“
Inovativní konstrukce pro větší odolnost a účinnost
Platforma STLA Frame je vyrobena z moderní vysokopevnostní oceli, která nabízí vyšší odolnost a tuhost a současně nižší hmotnost. V rozšířené střední části je umístěna sada baterií a zesílené nosníky rámu podvozku chrání baterii v případě bočního nárazu. Ochranný kryt po celé délce snižuje aerodynamický odpor, a tím maximalizuje dojezd, což podtrhuje snahu skupiny Stellantis o efektivitu při zachování výkonu.
Platforma je určena pro dojezd BEV až 800 km a REEV až 1 100 km. Lze na ni umístit kapalinou chlazené baterie s kapacitou od 159 do více než 200 kilowatthodin. Je také navržena tak, aby byla kompatibilní s budoucími technologiemi ukládání energie, což zaručuje její přizpůsobivost v příštích letech.
Přední a zadní moduly EDM, které jsou dílem skupiny Stellantis, mají výkon až 250 kW, zajišťují pohon všech kol a vůz díky nim dokáže zrychlit z 0 na 60 mil/h za 4,4 s. Konstrukce zavěšení kol, zahrnující zejména vzduchové odpružení, nabízí optimalizovanou jízdu bez ohledu na jízdní podmínky a zatížení.
- Hlavní údaje o platformě STLA Frame:
- Celková délka: 5 488-5 941 mm
- Celková šířka: 2 062-2 124 mm
- Rozvor náprav: 3 143-3 690 mm
- Světlá výška: 168-262 mm
- Maximální průměr kol: 834/838 mm
- Flexibilita nabíjení a obousměrné napájení
Platforma STLA Frame podporuje rychlé nabíjení.
V konfiguracích BEV může rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o napětí 800 V a výkonu 350 kW zvýšit dojezd o 100 mil za pouhých 10 minut, v případě REEV může rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o napětí 400 V a výkonu 175 kW zajistit dojezd 50 mil za 10 minut.
Vozy s platformou STLA Frame nabídnou možnost obousměrného nabíjení, což umožňuje, aby baterie vozidla nabíjela jiné elektrické vozidlo, v případě nouze zásobovala elektřinou domácnost nebo dodávala elektřinu zpět do energetické sítě.
Platforma STLA Frame je jednou ze čtyř globálních platforem BEV, které jsou základem strategického plánu Dare Forward 2030 skupiny Stellantis. Po uvedení platformy STLA Medium v červenci 2023 a STLA Large v lednu 2024 umožňuje tato řada platforem Stellantis nabízet svým zákazníkům nejlepší řešení pro širokou škálu scénářů elektrifikace. Všechny globální platformy Stellantis jsou navrženy a vyráběny pro prodloužení životnost vozů díky možnosti vyměnit chemii bateriových článků, moduly EDM, výkonovou elektroniku a řídicí software.
Stellantis hodlá do elektrifikace do roku 2030 investovat více než 50 miliard eur s cílem dosáhnout do roku 2030 svých ambiciózních cílů: 100% prodeje elektrických osobních automobilů značek skupiny Stellantis v Evropě a 50% prodejů elektrických vozů v rámci osobních a lehkých užitkových vozů skupiny v USA.
Zdroj: Stellantis