Představení týmů na sezonu 2025/26
LOLA YAMAHA ABT Tým Formule E
Týmové auto: Lola T001
Šéf týmu: Mark Preston
Piloti:
- Lucas DiGrass
- Zane Maloney
Z historie týmu:
Vítězný tým ABT Sportsline, původně ve spolupráci s legendárním německým výrobcem Audi, byl jedním z nejdéle působících týmů na startovním roštu. Začali vítězstvím hned v prvním závodě v Pekingu v roce 2014. Se známou jezdeckou dvojicí Lucas di Grassi a Daniel Abt se ABT ocitl v honbě za mistrovským titulem od samého začátku. V úvodní sezóně se di Grassi účastnil a sezónu zakončil na třetím místě pro jezdce i tým v příslušném pořadí. Di Grassi nadále držel ABT a Audi na ostrém konci a byl druhý v hodnocení týmů i jezdců, přičemž Di Grassi sváděl celosezónní bitvu o to, aby se přiblížil na pouhé pár bodů k hlavní ceně.
DS Penske
Týmový vůz: DS E-TENSE FE25
Šéf týmu: Jay Penske
Piloti:
- Maxmilian Günther
- Taylor Barnard
Z historie týmu:
Společnost DS Automobiles, jedna z nejúspěšnějších značek Formule E, zahájila novou kapitolu jako partner týmu PENSKE AUTOSPORT, přičemž nově pokřtěná DS PENSKE přivítala úřadujícího mistra světa Stoffela Vandoornea po boku dvojnásobného šampiona Jeana-Erica Vergneho na začátku éry generace 3. DS byl jedním z prvních výrobců, kteří vstoupili do série v roce 2015, a francouzská značka má dva tituly – pouze francouzský rival Renault získal v historii Formule E více. Tým Penske, který v roce 2007 založil Jay Penske, je také oporou Formule E – připojil se již v úvodní sezóně 2014/15 a dosud se zúčastnil všech závodů. S historií sahající až do prvního závodu Formule E v Pekingu v roce 2014 vstoupil tým do čistě elektrické série po sedmi letech závodění v IndyCar. Společnost DRAGON / PENSKE AUTOSPORT, kterou založil Jay Penske v roce 2007, má sídlo v Los Angeles v Kalifornii – na největším metropolitním trhu s elektromobily na světě – s dalšími provozy v Silverstonu ve Velké Británii.
Citröen Racing
Týmový vůz: Citroën ë-CX
Šéf týmu: Cyril Blais
Piloti:
- Jean-Eric Vergne
- Nick Cassidy
Z historie týmu:
Po letech získávání nesčetných titulů v terénu v mistrovství světa v rallye a v Rallye Dakar a úspěších v mistrovství světa cestovních vozů se Citroën Racing pouští do nové kapitoly přechodu na elektrické závody. Citroën se od 12. sezóny připojuje k mistrovství světa ABB FIA Formule E s vozem GEN3 Evo a vytyčuje cestu do éry GEN4, když do paddocku vedle DS přiváží novou značku Stellantis. Citroën, který přebírá štafetu po partnerství s Maserati v monackém týmu MSG Racing, vstupuje do plně elektrického závodního paddocku s vítěznými zkušenostmi z desetiletí v mistrovství světa v rallye. Stačí zmínit jméno Sébastien Loeb, jako připomínka jeho legendární rallyových výkonů se spolujezdcem Danielem Elenou, kdy francouzský výrobce získal neuvěřitelných 80 vítězství a devět titulů mistra světa. Jméno Citroën zaznamenalo úspěchy také v mistrovství světa cestovních vozů, jehož jméno je známé z paddocku Formule E, když José Maria Lopez dovedl francouzský tým k hattricku titulů. S Lopezem, Loebem a legendou cestovních vozů Yvanem Mullerem Citroën dominoval WTCC po tři sezóny a obsadil první místa v šampionátu. Nyní se zaměřili na mistrovství světa ABB FIA Formule E a do své sestavy získali dvojnásobného šampiona a vítěze závodu, protože Jean-Eric Vergne a Nick Cassidy se připojují k Citroën Racing při svém debutu v éře GEN3 Evo.
Andretti Formule E
Týmový vůz: Porsche 99X Electric
Šéf týmu: Roger Griffiths
Piloti:
- Jake Dennis
- Felipe Druchovič
Z historie týmu:
Andretti je oporou Formule E, a to od úvodní sezóny 2014/15. Legendární americký tým se vrátil do Gen3 a do třetí sezóny v řadě nasadil Brita Jakea Dennise, tentokrát po boku jednoho z nejlepších jezdců v historii německého motorsportu – Andreho Lotterera, který dlouho působil v týmu Porsche. Tým spolupracoval s BMW ve třech kampaních – německá značka byla pevnou součástí Formule E od založení šampionátu až do konce 7. sezóny. Kromě poskytování celé flotily bezpečnostních a oficiálních vozů se bavorský automobilový gigant stal před sezónou 2018/19 plnohodnotným továrním týmem, když se spojil s Andretti Formule E. BMW poskytovalo týmu Andretti technickou pomoc během sezóny 2017/18, kde Antonio Felix da Costa zajistil nejlepší výsledek týmu v podobě šestého místa v prvním závodě sezóny v Hong Kongu. Navzdory slibnému začátku skončil tým v šampionátu na celkovém posledním místě s pouhými 24 body. Před sezónou 2018/19 se tým stal plnohodnotným továrním týmem a za volant svého vyzyvatele 2. generace, BMW iFE.18, posadil Da Costu a nováčka Alexe Simse. Tým a vůz se poprvé objevily v předsezónních testech ve Valencii před úvodním závodem sezóny 2018/19 s jezdci Antoniem de Felixem Costou a Alexanderem Simsem za volantem.
Envision Racing
Týmový vůz: Jaguar I-Type 7
Šéf týmu: Sylvain Filippi
Piloti:
- Sébastien Buemi
- Joel Eriksson
Z historie týmu:
Tým Envision Racing se účastní mistrovství světa ABB FIA Formule E od úvodní sezóny 2014/15 a je jedním ze dvou britských týmů – spolu s týmem Jaguar TCS Racing – v této sérii. Tým se více než jednou přiblížil k zisku titulu, ale stále ještě neobsadil první místo. Svou první sezónu zakončil na pátém místě v celkovém pořadí, v sezóně 2015/16 skončil na třetím místě a v sezóně 2016/17 se propracoval na čtvrté místo. Následovala další dvě třetí místa v obou sezónách 2017/18 a 2018/19 a v sezóně 2019/20 byl tým opět na pokraji osudu a opět skončil na čtvrtém místě v hodnocení týmů. Po tři sezóny tým používal pohonnou jednotku dodávanou francouzskou automobilkou DS Automobiles, se kterou ve čtvrté sezóně bojoval o tituly jak v týmech, tak v případě Sama Birda v šampionátu jezdců. Po ukončení partnerství mezi výrobcem a společností Virgin přešel tým na pohonnou jednotku dodávanou bývalými šampiony Audi Sport v podobě vozu Audi e-tron FE05 2. generace. Tým Envision si ve své nejnovější kampani zachovává své základy Audi, protože se opět utká se silou výrobců a bude bojovat o titul.
Jaguar TCS Racing
Týmový vůz: Jaguar I-Type 7
Šéf týmu: Ian James
Piloti:
- Mitch Evans
- António Félix DaCosta
Z historie týmu:
Po vstupu do mistrovství světa ABB FIA Formule E ve 3. sezoně vstoupil tým Jaguar TCS Racing do své šesté sezóny v této sérii s novým vozem Jaguar I-Type 5 2. generace, který řídil Sam Bird a Mitch Evans. Britský výrobce s jednou z nejbohatších historií v motoristickém sportu, která sahá až do roku 1948, oživil svůj program motoristického sportu, aby při svém vstupu do Formule E v roce 2016 předvedl svou řadu elektromobilů. Pro svou první sezónu v šampionátu tým podepsal smlouvu s Adamem Carrollem a Novozélanďanem Mitchem Evansem. Po náročné sezóně skončil tým na chvostu pelotonu, když ve 12 závodech získal pouhých 27 bodů. Pro svou druhou sezónu tým povolal prvního šampiona ABB FIA Formule E Nelsona Piqueta Jr. za partnera Mitche Evanse, který po svém působivém debutu ve Formuli E zůstal v týmu ještě druhou sezónu. Sezónu 2017/18 zakončil na šestém místě, čímž si vylepšil své postavení v seriálu, ale vítězství se pro britský tým stále ukázalo jako nedosažitelné.
Mahindra Racing
Týmový vůz: Mahindra M12Electro
Šéf týmu: Frederic Bertrand
Piloti:
- Edoardo Mortara
- Nyck DeVries
Z historie týmu:
Tým Mahindra Racing se účastní mistrovství světa ABB FIA Formule E od 1. sezóny a reprezentuje indického automobilového giganta v celosvětovém sportovním měřítku v automobilových závodech monopostů. Formule E je prvním proniknutím indického automobilového giganta Mahindra do mezinárodních závodů monopostů a této sérii se věnuje již od své úvodní kampaně. Společnost je výrobcem elektromobilů a využívá svou konkurenci v šampionátu jako rychlou testovací základnu pro vývoj a zdokonalování své průkopnické technologie elektrických vozidel v rámci programu „Race to Road“. Tým zaznamenal své průlomové vítězství v sezóně 2016/17 a v sezóně 2017/18 si připsal další dvě vítězství díky švédskému jezdci Felixi Rosenqvistovi, který závodil po boku německého jezdce Nicka Heidfelda.
CUPRA KIRO
Sídlo týmu: Silverstone, Velká Británie
Týmový vůz: Porsche 99X Electric WCG3
Šéf týmu: Russell O’Hagan
Piloti:
- Josep Maria Martí
- Dan Ticktum
Z historie týmu:
Cupra Kiro vstoupil do Formule E po akvizici týmu ERT. Díky dobrým výkonům v předsezónních testech usiloval o získání velkých bodů v 11. sezóně s jezdci Danem Ticktimem a Davidem Beckmannem. Po zisku titulu zůstal Nelson Piquet Jn. v týmu tři sezóny, jeho partnerem byl Oliver Turvey pro druhou sezónu v řadě. Pro sezónu 2017/18 nahradil Nelsona Piqueta Jn. italský jezdec IndyCar Luca Filippi, který se stal Turveyho partnerem pro čtvrtou sezónu týmu. Tým zaznamenal v šampionátu smíšené úspěchy, v sezóně 2014/15 skončil na slušném čtvrtém místě celkově, než v následujícím roce klesl na poslední místo v pořadí šampionátu.
Tým Nissan Formule E
Týmový vůz: Nissan e-4ORCE 05
Šéf týmu: Tommaso Volpe
Piloti:
- Oliver Rowland
- Norman Nato
Z historie týmu:
Japonský výrobce vstoupil do 9. sezóny naplno se zcela novou sestavou, kdy na startovní rošt se vrátil Norman Nato a připojil se k němu nováček Sacha Fenestraz. Nissan se stal prvním japonským výrobcem, který vstoupil do série, když v sezóně 2018/19 uzavřel partnerství s vítězným týmem e.dams. Je světovým lídrem v oblasti designu a výroby plně elektrických vozů, přičemž od debutu tohoto modelu v roce 2010 se prodalo více než 365 000 vozů Nissan LEAF. Při svém vstupu do Formule E využil Nissan své stávající zkušenosti s elektromobily k vývoji zcela nového hnacího ústrojí pro svůj závodní vůz Formule E. Poznatky z této trati budou zase formovat novou generaci elektromobilů japonské automobilky. Ve své první sezóně se týmu podařilo obsadit druhé místo v šampionátu týmů po šesti umístěních na stupních vítězů, šesti pole position a 16 účastech Buemiho a Rowlanda v Super Pole dohromady, čímž se Nissan e.dams stal nejlepším kvalifikačním týmem v šampionátu. Tým zakončil sezónu svým vůbec prvním vítězstvím během závěrečného závodního víkendu v New Yorku. Pro své první dvě kampaně ve Formuli E využil Nissan vedle britského jezdce Olivera Rowlanda také veterána Formule E a bývalého šampiona Sébastiena Buemiho. V návaznosti na své výkony v minulé sezóně pilotovala tato dvojice pro sezónu 2019/20 nový týmový vůz „inspirovaný kimony“, po pomalém startu získal Buemi Nissanu první pódium ve 4. závodě v Mexico City, když skončil na třetím místě.
Tým Porsche Formule E
Týmový vůz: Porsche 99X Electric Gen3
Šéf týmu: Florian Modlinger
Piloti:
- Pascal Wehrlein
- Nico Müller
Z historie týmu:
Po více než 30 letech se Porsche vrátilo do vrcholných závodů monopostů v sezóně 2019/20 mistrovství světa ABB FIA Formule E. Německá značka se v 9. sezóně utkala s těmi nejlepšími ve světovém motoristickém sportu. Na začátku éry Gen3 se k Pascalu Wehrleinovi připojujil šampion 6. sezóny Antonio Felix da Costa. S historií motoristických závodů sahající až do roku 1950 se vstup Porsche do Formule E stal posledním krokem v historii německého výrobce v sezóně 2019/20. Po svých nejnovějších úspěších ve vytrvalostních závodech, včetně několika vítězství v kategoriích LMP1 a GT, se značka obrátila na čistě elektrickou závodní sérii, aby připravila novou generaci elektrických silničních vozů Porsche. Poté, co značka v roce 2010 uvedla na trh svůj první hybridní závodní vůz, model 911 GT3 R Hybrid, využila deset let zkušeností v hybridních a elektrifikovaných závodech a zamířila do Formule E, aby se utkala s nejkonkurenceschopnější sestavou v motoristickém sportu. Po svém prvním hybridním závodním voze vyjel v roce 2015 na silnice silniční model 918 Spyder, který se částečně stal základem závodního vozu 919 Hybrid, s nímž Neel Jani a Andre Lotterer jeli v roce 2017 závod 24 hodin Le Mans.
Zdroj: ABB FIA Formula E











