- Bývalý šampion António Félix da Costa vítá „masivní krok vpřed“ ve výkonu v nové Gen3, dosud nejrychlejším voze Formule E
- Více než 17 300 km v 5 128 kolech dokončených během předsezónního testování, poprvé byli všichni piloti na trati společně ve vozech Gen3
- Gen3 má svůj soutěžní debut příští měsíc v úvodním závodě 9. sezóny v ABB FIA Formule E mistrovství světa
Předsezónní testování nového závodního vozu Gen3
Předsezónní testování nového závodního vozu Gen3 skončilo v pátek ve Valencii, kde 22 pilotů z 11 týmů v ABB FIA Formule E mistrovství světa posunulo nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější elektrický závodní vůz na světě na hranici svých možností.
Gen3 bude mít svůj soutěžní debut v roce 2023 v Hankook Mexico City E-Prix 14. ledna, což je úvodní závod 9. sezóny. Během pěti dnů testování ve Valencii piloti absolvovali dohromady 5 128 kol, což na více než 17 300 km je téměř stejná vzdálenost jako cesta z testovací dráhy na okruh Autódromo Hermanos Rodrigo v Mexico City a zpět.
Poslední den testování na okruhu Ricardo Tormo jelo všech pět nejlepších jezdců o půl sekundy rychleji, než byl dosud nejlepší čas zaznamenaný vozem Gen2. Maximilian Guenther z Maserati MSG Racing vytvořil rekord testovacího kola Formule E 1:25,127.
Jezdci z týmů včetně TAG Heuer Porsche Formula E Team, Maserati MSG Racing, NEOM McLaren Formula E Team a TCS Jaguar Racing spolu poprvé a naposledy testovali Gen3 na trati před akcí v Mexico City.
Menší, lehčí podvozek a přídavné přední hnací ústrojí, které přidává 250 kW k 350 kW vzadu, patří k mnoha technologickým vylepšením závodního vozu Gen3, který je schopen dosáhnout maximální rychlosti 200 mph / 322 km/h.
Piloti se podělili o své první dojmy ze usednutí za volant Gen3:
António Félix da Costa, tým TAG Heuer Porsche Formule E:
„Byl to příjemný proces, jak poznat nové auto. Je to obrovský krok vpřed, pokud jde o výkon a je lehčí a ty dvě věci, na které se jako pilot vždy těšíte – větší výkon a nižší hmotnost. K dispozici je nyní také přední pohonné ústrojí a bude to vysoce účinné auto – 40 % celkové energie použité v závodě bude pocházet z rekuperace. Je to velký pokrok v technologii. Je to brzy a my se s auty teprve pomalu seznamujeme. Máme ještě spoustu věcí, které musíme vyvinout a naučit se pouhý měsíc, než pojedeme závodit do Mexika, ale to vše je součástí procesu – je to příjemné. Mají mnohem větší výkon než dříve a v tuto chvíli je za určitých podmínek docela těžké ho použít, což je dobrá věc pro diváky. Bude více chyb ze strany jezdců a bude těžší dominovat. Myslím, že tohle auto zajistí velmi dobré závody.“
Edoardo Mortara, Maserati MSG Racing:
„Můžeme očekávat větší rozdíl, ale to přijde s tím, že auto lépe využijeme – uvidíte větší rozdíly v cíli v závodě a v cílových kolech, protože auto je ve skutečnosti mnohem efektivnější. Je toho hodně k objevování. V loňském roce jsme byli Gen2 na maximu se softwarem, který využíval veškerý dostupný výkon po letech práce s těmito vozy a pohonnými jednotkami. Máme se hodně co učit a ještě nás toho čeká mnohem víc.“
René Rast, NEOM McLaren Formula E Team:
„Nikdo ještě neprozkoumal limity a během sezóny nás čeká ještě hodně času na kolo. Po roce nebo dvou budeme mnohem rychlejší. Gen3 má samozřejmě mnohem větší výkon, je lehčí a hbitější v zatáčkách. Samotné auto bylo velmi rychlé, zejména na kolo s výkonem 350 kW.“
Maximilian Guenther, Maserati MSG Racing:
„Gen3 nyní nabízí různé výzvy s rekuperací na přední nápravě a celkovým výkonem 600 kW vpředu i vzadu. Pocit brzdění je odlišný a na softwarové straně lze spolu s vašimi inženýry ovládat ještě více proměnných – tyto možnosti jsou velmi vzrušující. auto bude v ulicích rychlé, protože máte mnohem větší výkon – o 100 kilowattů více, oproti 250 kW v Gen2 – a máme jiné pneumatiky s odlišnými vlastnostmi než ty předchozí. Celkově vzato je to velká výzva a auto vypadá velmi agresivně. Zatím vstřebávám své zkušenosti.“
Oliver Rowland, MAHINDRA RACING:
„Máte dva pedály a volant, ale hodně změn. Po technické stránce je tu přední pohonné ústrojí, které již dokáže rekuperovat energii bez brzdění vzadu, ale samozřejmě má mnohem větší kapacitu k rekuperaci. Auta jsou také mnohem lehčí a my jako piloti se musíme hodně přizpůsobit. Je to skoro úplně nové. V tuto chvíli si tedy nejsme 100% jisti, jak z toho vydolovat jemnější detaily, a bude vzrušující sledovat, jak se všechny ostatní týmy a jezdci během sezóny budou dohánět.“
Zdroj: FIA Formule E
Foto: Simon Galloway