
- Pascal Wehrlein z týmu TAG Heuer Porsche vyhrál v dramatickém finále závodu Hankook London E-Prix mistrovství světa jezdců ABB FIA Formule E 2023/24, když porazil soupeře Mitche Evanse a Nicka Cassidyho z týmu Jaguar TCS Racing.
- Tři uchazeči – Wehrlein, Evans a Cassidy – vstupovali do finálového kola s pouhými sedmi body, které je dělily, což vedlo k napínavému a historickému závodu.
- Významnou roli sehrálo vnitřní napětí v týmu Jaguar a strategická aktivace režimu ATTACK MODE, přičemž pozdní kolize a defekt Cassidyho nakonec přenechaly boj o titul Wehrleinovi a Evansovi.
- Oliver Rowland si zajistil vítězství v závodě, zatímco Wehrlein si druhým místem zajistil vítězství v šampionátu jezdců před vyprodaným publikem.
- Navzdory individuálním nezdarům vyhrál Jaguar mistrovství světa týmů, což byl jejich první titul v motoristickém sportu nejvyšší úrovně od roku 1991, a také Pohár konstruktérů, z něhož si odvezl dvojité vítězství.
- Vstupenky na 2025 London E-Prix již byly v prodeji, a to po vyprodaném finále sezóny tento víkend.
2024 Hankook London E-Prix
V napínavém finále mistrovství světa ABB FIA Formule E 2023/24 zvítězil Pascal Wehrlein z týmu TAG Heuer Porsche v mistrovství světa jezdců, když překonal tvrdou konkurenci Mitche Evanse a Nicka Cassidyho z týmu Jaguar TCS Racing. Dramatický závěr se odehrál na Hankook London E-Prix, kde Wehrleinův triumf ilustroval rok 10. sezóny plný intenzivních závodů.
Do finálového závodu sezóny vstupovali tři uchazeči – Wehrlein, Evans a Cassidy – s odstupem pouhých sedmi bodů. To připravilo půdu pro jeden z nejvíce vzrušujících závodů v historii Formule E, který znamenal velkolepé zakončení éry GEN3 a 10. sezóny.
Nick Cassidy prokázal pozoruhodnou houževnatost, když se zotavil z neuspokojivého výkonu v Portlandu a náročné sobotní kvalifikace v Londýně. V prvním závodě startoval z 15. místa, ale dokázal skončit sedmý a v neděli ráno získal pole position pro druhý závod. Cassidy vedl pole, zatímco jeho týmový kolega Evans předjel Maximilliana Günthera (Maserati MSG Racing) a v první zatáčce obsadil druhé místo.
Výjezd safety caru v úvodu závodu umožnil Wehrleinovi předjet Günthera a v 6. kole se všichni tři uchazeči o titul umístili na prvních třech pozicích. Zdálo se, že Jaguar má nakročeno k dominanci a jeho jezdci bojují o titul. Během Cassidyho aktivace ATTACK MODE se však vynořilo vnitřní napětí, kdy se Evans a Cassidy přetahovali o pozice a Wehrlein využil jejich neshod.
Oliver Rowland, který startoval z devátého místa, se ve 29. kole posunul na čtvrté místo a předjel Cassidyho na třetím místě, což vyvolalo kolizi s Güntherem, která pro Cassidyho skončila defektem. Boj o titul tak zůstal mezi Wehrleinem a Evansem, protože se znovu objevil na trati safety car.
Do konce závodu zbývalo méně než osm kol a Evans i Wehrlein ještě potřebovali aktivovat zbývající posily v režimu ATTACK. Neúspěšný pokus během doby žluté vlajky přinesl Rowlandovi vedení, ale zásah safety caru ho donutil přenechat ho Evansovi. Následná aktivace ATTACK MODE se nezdařila a vrátila vedení Rowlandovi.
Ve 34. kole Evans úspěšně aktivoval, ale Wehrleinova strategická aktivace ATTACK MODE mu umožnila předjetí, což mu umožnilo jasně dojet do cíle a zajistit si titul mezi jezdci. Evans, který nedokázal udržet své tempo, skončil na druhém místě šampionátu.
Rowland si pohodlně dojel pro poslední vítězství v 10. závodě, zatímco Wehrlein skončil na druhém místě a zajistil si tak svůj první mistrovský titul jezdců se sedmibodovým náskokem před Evansem. Cassidy skončil v průběžném pořadí třetí. Navzdory neúspěchu v šampionátu jezdců oslavil Jaguar svůj první titul v nejvyšším motoristickém sportu od roku 1991, když si zajistil titul mistra světa týmů.
Dvojitým vítězstvím týmu Jaguar TCS Racing si britský tým zajistil také úvodní Pohár konstruktérů, když v silně nabité sezóně těsně porazil tým TAG Heuer Porsche Formula E o pouhé čtyři body.
Po obrovském úspěchu a vyprodání 10. sezóny Hankook London E-Prix jsou nyní vstupenky na velmi očekávanou E-Prix Londýna 2025 k dispozici ke koupi www.eventim.co.uk
Pascal Wehrlein, č. 94, tým TAG Heuer Porsche Formule E:
„Nevím, kde začít. Závod byl těžký. Samozřejmě jsem věděl, že musím zaútočit a dostat se před Jags. Myslím, že Mitch se bránil docela tvrdě, ale já jsem se stále snažil předjíždět. Nevím, co se nakonec stalo, jestli to bylo kvůli safety caru, který se dostal docela blízko k attack mode, nebo proto, že to minul. Ale přesto si myslím, že to, co jsme tento víkend předvedli, jsme věděli, že včerejšek a dnešek jsou dny, kdy musíme být super soustředění, koncentrovaní a překonat to, co dokáže auto a co bychom mohli udělat tady v Londýně, protože tohle nikdy nebyla trať, která by byla pro náš vůz dobrá. Myslím, že se nám to podařilo. Myslím, že jsme jasně ukázali skvělé tempo. Jsem velmi šťastný za sebe, ale ještě více za tým. Je to dobrý pocit. Nevím, co na to říct, rozhodně se to nečeká. Když přijdete, máte šanci. Ale vždycky jsem v to věřila. Posledních pár týdnů, každý den před tím, než můj den začal a můj den skončil, jsem si říkala, že to dokážu. My to dokážeme. I když v posledních několika závodech nebyl výkon tak silný a trochu jsem se trápil s vozem a s tím, co jsem v něm cítil. Řekl jsem: „Na tom nezáleží.“ To zvládnu. Učil jsem se každý den a jsem na všechny v týmu velmi hrdý.“
Oliver Rowland, č. 22, tým Nissan Formule E:
„Je úžasné, startovat devátý v dnešním typu závodu, nikdy bychom nečekali, že vyhrajeme, ale byl to bláznivý závod. Na začátku závodu jsem si vybíral své momenty a upřímně, když jsem se dostal na čtvrté místo, nechtěl jsem se zapojit do boje o titul. Čekal jsem. Tak trochu jsem doufal, že se něco rozjede, což se nakonec stalo, a podařilo se mi posbírat kousky a vyhrát závod.“
Mitch Evans, č. 9, Jaguar TCS Racing:
„Chci být šťastný za tým za vítězství v šampionátu týmů, ale mám pocit, že jsme tento víkend na této straně špatně hráli a také jsem trochu překvapený některými rozhodnutími, která proti mně dnes byla. Čeká nás spousta diskusí. Tenhle byl nejrealističtější a na chvíli byl můj. Mám pocit, že můj vlastní tým v jednu chvíli pracoval proti mně, takže to není příjemné.“
HOLLYWOODSKÉ HVĚZDY SLAVÍ FINÁLE SEZÓNY FORMULE E
Australský herec Liam Hemsworth, který se proslavil svou rolí ve filmu Hunger Games, se připojil k hvězdě Harryho Pottera Tomu Feltonovi, aby se zúčastnil rozhodujícího finále sezóny.
Britský rapper a zpěvák Headie One absolvoval soukromou prohlídku garáže Maserati a zažil vzrušení z „elektrického kola“ v Maserati.
Anglický fotbalista Bobby Zamora byl také přítomen, spolu s mezinárodními herci Alicí Agneson a Hermanem Tommeraasem a televizní osobností Joshem Denzelem, aby povzbudili týmy z exkluzivní VIP pohostinské oblasti Formule E, EMOTION CLUB.
Britští závodníci Jamie Chadwick a Abbi Pulling, kteří spolu soutěžili v šampionátu W Series, byli také zde, aby oslavili finále sezóny. Pullingová se poprvé v životě svezla na trať Formule E ve voze Formule E GEN3 a dosáhla rychlosti přes 150 km/h.
Hlavní hvězdou nedělního závodu byl britský zpěvák a skladatel Craig David, který vystoupil se svou show TS5 v Allianz Fan Village, a také vynikající výkon přímo na trati před zhasnutím světel.




Zdroj: ABB FIA Formule E