Nový Renault Rafale – dobytí nových horizontů

Zatímco dobývání segmentu C, jedna z priorit strategického plánu Renaulution, je díky úspěchu modelů Mégane E-Tech electric, Arkana a Austral v plném proudu, dobývání segmentu D může nyní začít. Poté, co jsme začali s rodinně orientovaným modelem nový Renault Espace, pokračujeme nyní špičkovým a inovativním modelem nový Renault Rafale.

Nový Renaul Rafale

Po modernizaci svých technologických řešení v oblasti hybridních pohonných jednotek, podvozku a inovativních prvků výbavy již Renault nemohl své zákazníky ochudit o vůz zrozený a zasvěcený potěšení, který je skutečným etalonem této třídy. Nový Renault Rafale bude právě takový.

Rafale, jméno, které zní jako varování před bouří a jehož letecký odkaz je v historii Renaultu zapsán zlatým písmem. Jedná se o rekordy, které vytvořil letoun Caudron Renault Rafale, jenž v roce 1934 dosáhl rychlosti 445 km/h.

Nový Renault Rafale je prvním sériovým vozem značky, který byl navržen zcela v souladu s novým formálním jazykem, který byl představen, když se Gilles Vidal stal šéfem designu Renault. Jako takový zahajuje novou éru designu Renault, která je vizionářská a odvážná zároveň a dokonale odpovídá době, v níž se vše zrychluje a v níž pouze avantgarda může zajistit, že nový model zůstane v popředí po celou dobu svého životního cyklu.

Nový Renault Rafale je také v souladu s dobou díky své špičkové konektivitě, motorizaci E-Tech full hybrid o výkonu 200 k, která je stejně výkonná jako účinná, a díky použití recyklovaných materiálů.

Nový Renault Rafale, zrozený pro ještě větší potěšení, bude předmětem dalšího technologického vývoje, který bude čerpat ze zkušeností a znalostí skupiny Renault ve vrcholovém motoristickém sportu. Vývoj, který jej s novým motorem E-Tech 4×4 o výkonu 300 k postaví do popředí světa vysoce výkonných automobilů (v nabídce později).

Renault zformoval svou DNA na optimálním potěšení z jízdy, které není samoúčelné, ale sdílené s cestujícími „auta pro život“. I když je zde potěšení z jízdy prioritou, nikdy není na úkor cestujících, kteří jsou hýčkáni z hlediska prostoru a výbavy. Nový Renault Rafale je obohacující SUV kupé s dynamickým designem a jízdními vlastnostmi, které nabízí možnost sdílet tento intenzivní zážitek s přáteli nebo dětmi, i když jsou již odrostlé…

 

Nový Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 k se začne prodávat na jaře 2024.

 

DESIGN EXTERIÉRU

ODVÁŽNÉ A DYNEMICKÉ SUV KUPÉ

Nový Renault Rafale, založený na platformě CMF-CD poslední generace, se může pochlubit nevídaným designem s originální a odvážnou karoserií, kterou konstruktéři začali vytvářet od nuly. To umožnilo vznik nového formálního jazyka, identity značky, která se vyjadřuje bez omezení, s razancí a spontánností.

SUV kupé symbolizuje status

Mírně zvýšená karoserie typu fastback spolu s vizuálními ochrannými prvky kolem karoserie řadí nový Renault Rafale do kategorie kupé SUV. Vozidlo má dynamickou, sportovní siluetu. Jeho dlouhá horizontální kapota evokuje sílu. Překrývá výrazně tvarovanou přední část, vyznačující se novým tvarem mřížky chladiče a novým světelným podpisem, který představil model nové Renault Clio. Mezi zvedající se kapotou a profilovaným předním nárazníkem působí jako dvojitý impuls. Velmi výrazné blatníky, naznačují sílu pohonu, jako by vůz byl připraven vystřelit. Stejně jako se zadní lišta zvedá do nárazníku, aby se podtrhl dynamický styl. Postupný pokles střechy, přerušený koncovým spojlerem, zase evokuje rychlost.

„Ušlechtilý design si musí zachovat svou sílu a význam, ať už se na něj díváte ze vzdálenosti 50 m, 10 m nebo 50 cm. Nový Renault Rafale působí z dálky silným dojmem díky své podobě a proporcím. Na střední vzdálenost svádí svými plynulými liniemi. Zblízka přitahuje pozornost svým smyslem pro detail.“ Alexis Martot, Vedoucí oddělení designu exteriéru, Renault

 

Ideální proporce

S délkou 4,71 m a šířkou 1,86 m se nový Renault Rafale řadí do segmentu D, zatímco jeho výška 1,61 m ho řadí do středu segmentu sportovních SUV. Díky dlouhému rozvoru (2,74 m, shodnému s rozvorem Nového Espace) může Nový Renault Rafale využívat dokonale plynulou, ladnou linii střechy, která zachovává prostor nad hlavou ve druhé řadě, aniž by bylo nutné přerušovat linii u zadního okna. Sklon zadního okna je 17°, což je klíčový faktor pro aerodynamickou účinnost, a proto také není nutné zadní okno stírat. Širší rozchod kol (+4 cm ve srovnání s modelem Nový Espace) dává vozu pevný základ s optimalizovaným vedením „černých kol“, a to jak ve vertikálním směru, s koly v jedné rovině s karoserií, tak v horizontálním směru, s 20palcovými koly, která při pohledu z boku dokonale vyplňují svůj podběh.

„Se svými majestátními rozměry a dynamickým designem s výraznou osobností je nový Renault Rafale novou vlajkovou lodí značky Renault.“ Agneta Dahlgren, Ředitelka projektu CMF-CD Design

Nový formální jazyk

Design nového Renaultu Rafale rozvíjí nový formální jazyk značky iniciovaný Gillesem Vidalem, který jsme viděli v roce 2022 u koncepčního vozu Scénic Vision a který se poprvé projevil v roce 2023 u nového Clia. Navazuje na DNA modelů Renault s výrazně tvarovanými rozměry a velkorysými křivkami, přičemž kombinuje četné technické detaily a nově zahrnuje charakteristické linie, které se táhnou na povrchu karoserie. Ve tvarech karoserie se objevují záhyby, které se rozprostírají a zase mizí. Nový Rafale se vyznačuje poddajnými tvary v barvách karoserie, které vytvářejí zajímavý kontrast s černými částmi, jež těží z vysoce geometrického zpracování s četnými hranami. Vzhled okrajových linek nebo hran v samém srdci křivek vytváří na karoserii dokonale kontrolované světelné linie, které vytvářejí pocit vizuální kvality, jenž je velmi uspokojivý.

„Všude, kde to bylo možné, jsme vytvořili překvapivé efekty. Ať se na karoserii podíváte jakkoli, vždy se něco děje. Kamkoli se podíváte, všude je nějaká zvláštní zajímavost.“ Alexis Martot, Vedoucí oddělení designu exteriéru, Renault

Měnící se mřížka chladiče

Nová mřížka chladiče nového Renault Rafale vychází z motivu kosodelníků, které tvoří množství malých kosodelníků, trojrozměrně uspořádaných kolem středového loga.

Tento vzor vysoce lesklých černých kosočtverců připomíná mřížky chladiče vrcholných modelů z minulých let. Celek je umístěn na modrém nebo břidlicově šedém pozadí (v závislosti na verzi), které se v závislosti na úhlu pohledu objevuje nebo mizí v pozadí na způsob optického umění 70. let. Jedná se o poklonu Victoru Vasarelymu, představiteli tohoto hnutí, jehož jméno je úzce spjato s historií značky Renault, neboť jeho syn Yvaral Vasarely navrhl logo z roku 1972, jemuž nové logo značky „nové vlny“ vzdává „živoucí“ hold.

K velmi složité struktuře konstrukce mřížky chladiče přispěla umělá inteligence prostřednictvím parametrického 3D modelovacího softwaru. Ten umožňuje experimentovat s řadou vzorů a prostorových interakcí úpravou parametrů, jako jsou rozměry, úhly, situace atd. Tento typ softwaru je hojně využíván v architektuře a stojí zejména za návrhem slavného olympijského stadionu „Ptačí hnízdo“ v Pekingu.

„Mřížka chladiče nového Rafale se mění jako oděv na kůži, oživuje ji hra stínů, odlesků a barev a zdá se, že je živá.“ Alexis Martot, Vedoucí oddělení designu exteriéru, Renault

Nový světelný podpis

Po novém Cliu je nový Renault Rafale druhým vozem v modelové řadě Renault (a prvním zcela novým vozem) s novým světelným podpisem značky. Jasně identifikovatelný design ve tvaru kosodelníku vyjadřuje sílu a robustnost a zároveň umocňuje vizuální atraktivitu vozidla.

„Motiv kosodelníku se s jistým potěšením, ale také s notnou dávkou svobody, dostává do každého zákoutí designu. Pro tento světelný podpis jsme použili grafiku našeho loga se souborem šikmých linií, které přirozeně odkazují na značku.“ Agneta Dahlgren, Ředitelka projektu CMF-CD Design

Světla, která se rozšiřují

Dvě zadní světla byla od sebe výrazně oddělena, aby vůz působil zaoblenějším dojmem. Vypadají jako sochy zasazené na koncích, které přispívají k vizuálnímu projevu vozu. Tvar světel je inspirován čínskou grafickou hrou tangram (čtverec rozřezaný na 7 dílků: 5 trojúhelníků, 1 rovnoběžník a 1 čtverec). Při zapnutí se pomocí mikrooptické technologie spustí animace a při vypnutí zobrazují vizuální efekt „plovoucího ledovce“.

Dvě nové barvy

Nový Renault Rafale bude k dispozici v pěti barvách karoserie, včetně dvou nových: saténové bílé perleťové a modré Alpine. První z nich zdůrazňuje čitelnost, a tím i zvýraznění linií karoserie. Využívá inovativní technologii jako v případě matné šedé Schiste u modelu nový Renault Austral, která získává saténově matný vzhled pouze díky laku, takže je odolná vůči UV záření, otěrům a dalším každodenním vlivům. Nový Rafale je prvním modelem Renault, který se dodává v modré barvě Alpine. Jedná se o barvu, která nebyla v celé historii značky z Dieppe nikdy zcela pevně definována, a opět prošla jemnou evolucí, když na této karoserii nabízí o něco sytější modrou než na modelu Alpine A 110. Zbytek palety dostupné pro model nový Rafale tvoří barvy červená Flamme, černá Étoilé a šedá Schiste Brillant.

PLATFORMY A MOTORY

Nový Renault Rafale využívá modulární alianční platformu CMF-CD, která nabízí nejvyšší úroveň technologického rozvoje, ať už jde o podvozek, pohonné jednotky nebo elektronické vybavení. Díky plně hybridnímu benzínovému motoru E-Tech full hybrid o výkonu 200 k v kombinaci s multimódovou automatickou převodovkou se řadí na špičku ve svém segmentu, pokud jde o dojezd a emise CO2. Brzy bude využívat výhod nové výkonné varianty hybridního pohonu E-Tech 4×4, která bude mít výkon 300 k a nabídne pohon všech kol.

Nový Renault Rafale využívá modulární alianční platformu CMF-CD, která nabízí nejvyšší úroveň technologického rozvoje, ať už jde o podvozek, pohonné jednotky nebo elektronické vybavení. Díky plně hybridnímu benzínovému motoru E-Tech full hybrid o výkonu 200 k v kombinaci s multimódovou automatickou převodovkou se řadí na špičku ve svém segmentu, pokud jde o dojezd a emise CO2. Brzy bude využívat výhod nové výkonné varianty hybridního pohonu E-Tech 4×4, která bude mít výkon 300 k a nabídne pohon všech kol.

Podvozek: precizní pro radost z jízdy

Prioritou při vývoji podvozku nového Renault Rafale je potěšení z jízdy, které umocňuje víceprvkové zadní zavěšení spolu s nejnovější evolucí systému řízení všech kol 4CONTROL advanced. Víceprvkové zavěšení umožňuje dosáhnout nejlepšího možného naladění jízdních vlastností, aniž by to bylo na úkor komfortu. Poskytuje také lepší kontrolu nad akustickou zpětnou vazbou. Systém řízení všech kol 4CONTROL advanced zajišťuje výrazné zlepšení ovladatelnosti při nízkých rychlostech a agilitu a dynamiku při středních a vysokých rychlostech. V zatáčkách projížděných při rychlostech nad 50 km/h zlepšuje mikrořízení (až o 1 stupeň) zadních kol ve stejném směru jako předních kol stabilitu vozu tím, že snižuje setrvačnost zadní nápravy.

Při nízkých rychlostech lze zadní kola řídit v opačném směru (až o 5 stupňů), což zajišťuje bezkonkurenční agilitu, zejména ve městě, s poloměrem otáčení 10,4 m odpovídajícím městskému vozu. Oproti modelům Austral a Espace, které rovněž využívají víceprvkovou zadní nápravu a systém 4CONTROL advanced, je nový Rafale vybaven také modernizovaným elektronickým systémem řízení zadní nápravy Véhicle Motion Control (VMC 2). Ten zajišťuje lepší předvídání ztráty přilnavosti, což vede ke zvýšení rychlosti v zatáčkách a optimálnímu nastavení všech čtyř kol na silnicích s nerovným a zhoršeným povrchem. Nový Rafale těží také z širšího rozchodu kol (+4 cm), širších pneumatik (245 mm) a specifických nastavení pružin, tlumičů a protiprokluzového systému. Výsledkem jsou optimalizované jízdní vlastnosti vozidla z hlediska komfortu i dynamiky. V neposlední řadě je agilita podvozku, ať už je vybaven systémem 4CONTROL advanced, nebo ne, umocněna nastavením řízení, které těží z velmi přímého převodu (13), takže je radost projíždět zatáčky několika chirurgicky přesnými pohyby volantu.

„Nový Renault Rafale je vrcholem učebnicového příkladu. Když Luca de Meo převzal funkci generálního ředitele společnosti Renault, požádal nás, abychom maximalizovali potenciál každé platformy. Nový Rafale představuje vyvrcholení tohoto přístupu. Maximalizuje platformu CMF-CD z hlediska velikosti, technologie a emocionálního náboje.“ Grégory Launay, Vedoucí výkonnosti produktu Renault Rafa

Pohonné jednotky: vrchol hybridizace

Stejně jako nový Espace bude i nový Renault Rafale při uvedení na trh nabízen s plně hybridním benzinovým pohonným ústrojím E-Tech full hybrid o výkonu 200 k v kombinaci s multimódovou automatickou převodovkou bez spojky. Výkonná a úsporná, automatická a samonabíjecí pohonná jednotka nabízí nejlepší poměr výkon/spotřeba na trhu (4,7 l/100 km, podléhá homologaci) a také dojezd, který přímo vybízí k cestování (až 1 100 km). Nabízí neomezený požitek z jízdy, který na požádání umocňuje řada přizpůsobitelných nastavení MULTI-SENSE.

„Nový Rafale stojí na křižovatce dvou historických směrů společnosti Renault. Na jedné straně se hlásí ke sportovnímu dědictví s vysoce výkonnými sedany, jako jsou R21 Turbo a Safrane Baccara Biturbo, a na straně druhé k dědictví inovací a konceptů, jako jsou MPV, turbo a hybridní motory E-Tech.“ Grégory Launay, Vedoucí výkonnosti produktu Renault Rafale

Špičkové strojírenství

Plně hybridní motor E-Tech full hybrid o výkonu 200 k se sériově-paralelní hybridní architekturou se skládá z tříválcového přeplňovaného benzinového motoru o objemu 1,2 l s výkonem 130 k (96 kW) a točivým momentem 205 Nm a dvou elektromotorů. Samotný benzinový motor je technologickou perlou, která kombinuje Millerův spalovací cyklus, nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů a turbodmychadlo s proměnnou geometrií, nemluvě o jeho architektuře podobné vznětovému motoru s dlouhým zdvihem. Výsledkem je výjimečná účinnost 41 %. Na straně elektromotoru dosahuje hlavní motor výkonu 50 kW (70 k) a 205 Nm. Elektrický pohon zajišťuje lithium-iontová baterie s kapacitou 2 kWh/400 V. Sekundární elektromotor HSG (Vysokonapěťový startérgenerátor) s výkonem 25 k a točivým momentem 50 Nm je zodpovědný za startování spalovacího motoru a řazení bezspojkové převodovky se zubovými spojkami.

Efektivní a bez nutnosti dobíjení

Díky 100% elektrickému rozjezdu a rekuperaci energie, která se automaticky aktivuje při zpomalování a brzdění, nabízí motor E-Tech full hybrid 200k až 80 % elektrické jízdy ve městě a až 40% úsporu paliva ve srovnání s ekvivalentním spalovacím motorem. Poskytuje pocit z jízdy, který je typický pro elektromobil, bez omezení spojených s nabíjením. Díky automatické správě nabíjení je baterie dobíjena různými motory, z nichž každý se podílí podle režimu zvoleného inteligentní převodovkou. Řidič může sám přispět díky čtyřem úrovním rekuperačního brzdění volitelných pomocí pádel na volantu.

Multimódová převodovka

Multimódová automatická převodovka se zubovými spojkami založená na technologii ze světa F1 kombinuje dva převodové stupně pro hlavní elektromotor a čtyři převodové stupně pro spalovací motor. Patnáct možných kombinací provodu mezi různými motory (elektrickým a spalovacím) optimalizuje požitek z jízdy, spotřebu paliva a emise CO2 v závislosti na použití. Inteligentní převodovka s více režimy automaticky volí provozní režim hnacího ústrojí, ať už se jedná o 100% elektrický pohon, 100% spalovací pohon, dynamický hybrid (spalovací a elektrický motor pohánějí kola společně), e-drive (elektrický motor pohání a spalovací motor dobíjí) nebo rekuperaci energie (elektrický motor rekuperuje kinetickou energii).

„Správa řazení byla od uvedení pohonné jednotky na trh v roce 2022 u modelu Austral vyladěna tak, aby poskytovala dokonalou plynulost bez ohledu na zvolený styl jízdy.“ Gwenaël Le Merrer, Hlavní inženýr Renault Rafale

Chystá se výkonná verze E-Tech 4×4 s výkonem 300 koní

Nový Renault Rafale, navržený tak, aby poskytoval potěšení z jízdy a výkony, které dosud neměly v nabídce Renault obdoby, se dočká také zásadní modernizace hybridního pohonného ústrojí, přičemž všechny prvky pohonu budou optimalizovány tak, aby dosahovaly výkonu 300 k. Toho bude dosaženo řadou optimalizací, ale především dvojí technickou úpravou. Zaprvé přidáním dalšího elektromotoru na zadní nápravu, který bude pohánět přímo kola, čímž se z nového Rafale stane SUV kupé s pohonem všech kol. Dále je to přechod na plug-in hybridní pohon, který umožní novému Rafale absolvovat téměř všechny každodenní cesty ve stoprocentně elektrickém režimu, přičemž si zachová dlouhý dojezd, takže může s naprostým klidem vyrazit na cestu, aniž by omezil potěšení z jízdy. Kromě pohonu všech kol a řízení s funkcí 4CONTROL advanced bude tato vysoce výkonná verze nového Renault Rafale E-Tech 4×4 300 k těžit ze specifického nastavení podvozku a inteligentního odpružení nové generace.

ŽIVOT NA PALUBĚ

TECHNOLOGICKY VYSPĚLÝ, PRVOTŘÍDNÍ INTERIÉR

Uvnitř je nový Renault Rafale vybaven novou interaktivní skleněnou střechou Solarbay a dvojitou obrazovkou openR na přístrojové desce, přičemž svou jedinečnost demonstruje pomocí rozhraní s novou grafikou. Nabízí také nová speciální sedadla, high-tech „chytrou loketní opěrku“ pro zadní cestující a řadu inovativních barev a materiálů. Kokpit je věnován potěšení z jízdy a zůstává věrný DNA značky Renault tím, že hýčká každého cestujícího.

Solarbay, interaktivní skleněná střecha

Solarbay, inovativní a velkolepá panoramatická skleněná střecha (1 470 x 1 117 mm), která byla slavnostně představena na novém Renault Rafale, byla vyvinuta společností Saint- Gobain. Díky technologii „AmpliSky“ se obejde bez krycí clony. Jedná se o aktivní systém, který se kompletně zatemňuje na požádání a je založen na posunu molekul způsobeném elektrickým polem. Maximální ochrana proti slunečnímu záření je zajištěna okamžitě a „wow“ efekt je zaručen animací vytvořenou postupným zatemněním devíti segmentů pokrývajících povrch skleněné střechy. Interaktivní skleněnou střechu Solarbay lze ovládat hlasem prostřednictvím služby Google Assistant nebo tlačítkem na stropním panelu.

Řidič a cestující si mohou vybrat ze čtyř poloh: zcela průhledná střecha, zcela neprůhledná střecha, průhledná střecha vpředu a neprůhledná střecha vzadu a naopak. Střecha Solarbay je praktičtější než běžná clona, protože umožňuje cestujícím vzadu zvolit si sluneční světlo nezávisle na cestujících vpředu, a navíc zachovává 30 milimetrů prostoru nad hlavou, což zejména pro cestující vzadu v karoserii typu kupé není zdaleka zanedbatelné. Díky řešení vrstveného skla společnosti Saint-Gobain, které podobně jako mechanická clona udržuje tepelnou pohodu na palubě v létě i v zimě, také snižuje na minimum skleníkový efekt neboli “ ledový efekt“. Navíc se při opuštění vozu automaticky přepne do neprůhledného režimu.

Interaktivní skleněná střecha Solarbay využívá technologii PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) inspirovanou světem stavebnictví a zde přizpůsobenou potřebám cestujících v kabině vozidla. Až dosud byla tato technologie výsadou výrobců ultraprémiových vozů, v novém Renault Rafale je poprvé použita u mainstreamové automobilky.

„Skleněná střecha Solarbay představuje užitečnou a snadno použitelnou technologii, kterou jsme chtěli pro nový Renault Rafale. Ve všech ohledech předčí konvenční stínící clonu, ale je také chytřejší a snadněji se používá. To vše při současném zajištění wow efektu!“ Gwenaël Le Merrer, Hlavní inženýr Renault Rafale

Sportovní sedadla

Nová sedadla v novém Renault Rafale mají boční vedení, které odpovídají dynamickým vlastnostem vozidla, a nabízejí obzvláště dobrou boční a podélnou oporu. Zejména umožňují plně využít přilnavost podvozku v zatáčkách. Čalounění Revolution Alcantara pomáhá podpírat řidiče a přispívá ke sportovní atmosféře, nemluvě o tom, že je ekologicky zodpovědné, neboť se jedná o první Alcantaru, která je z 61 % recyklovaná. Je natolik inovativní, že nový Rafale je po Ferrari Purosangue teprve druhým vozem, který ji používá.

„Pro umocnění „grand touringového“ efektu je boční vedení sedadel opatřeno doplňky ve stylu chráničů motocyklových bund.“ François Farion, Viceprezident pro inovace a barevné a materiálové procesy, skupina Renault

Podsvícené logo na sedadlech

U verze esprit Alpine nového Renault Rafale je Alcantara na sedadlech perforovaná a odhaluje modré látkové čalounění s efektem moiré připomínajícím mřížku chladiče. Logo Alpine, které zdobí horní část opěradla, vytváří „wow“ efekt tím, že se doslova rozsvěcuje v rytmu tlukotu lidského srdce, jako pravá alegorie automobilové vášně, která ožívá, jakmile se k vozu přiblížíte. Jeho osvětlení odpovídá barvě zvolené v nastavení MULTI-SENSE. Osvětlení vychází z materiálu, který je dokonale ohebný, a proto nemá žádný vliv na měkkost opěradla, a to díky nové technologii, která zde byla použita jako první na světě.

„Nový Renault Rafale pozná svého řidiče, jakmile se přiblíží k vozidlu, a signalizuje důvěrný vztah, který je spojuje, světelnými „údery srdce“ loga Alpine na sedadlech. Ještě nikdy nebylo pozvání k radosti z jízdy vyjádřeno tak vášnivě.“ Agneta Dahlgren, Ředitelka projektu CMF-CD Design

Tříbarevné prošívání

Tříbarevné modro-bílo-červené prošívání interiéru verze esprit Alpine nového Renault Rafale si vyžádalo vytvoření nového stroje se třemi hlavami pro současné šití tří různých barevných nití.

Nový pocit za volantem

Volant nového Renault Rafale, který je úzce odvozen od volantu elektrických vozů Mégane E-Tech a Austral, má přímo ve svém středu šikmé linie znaku Renault jako zlatnické dílo, bez lesklého černého medailonu. U verze esprit Alpine lemuje spodní část věnce Alcantara. Zatímco materiál typu TEP s kvalitnějším omakem než kůže umožnil značce Renault obejít se bez všech materiálů živočišného původu, aniž by to ubralo na potěšení smyslů řidiče. Renault tak potvrdil svůj cíl postupně se zbavit kůže do roku 2024.

Přírodní a inovativní materiály

Nový Renault Rafale je prvním vozem na světě, v jehož interiéru je použita břidlice a tónovaný korek. U verze esprit Alpine přírodní břidlice doslova evokuje svět Alp. Je umístěna na palubní desce směrem ke spolujezdci a na opěrce rukou. Použitý velmi tenký list břidlice ztrácí svou křehkost a lze jej tvarovat stejně snadno jako list dřeva. U verze Techno je na panel palubní desky použit černě tónovaný přírodní korek, který působí špičkovým dojmem. Kromě dekorativních vlastností je extrémně lehký, nereflexní a dokonale termoregulační.

Velkorysý vnitřní prostor

Potěšení z řízení je sice individuální zážitek, ale cestování je příjemnější, když si ho užívá více lidí. Nový Renault Rafale nabízí to první, aniž by obětoval to druhé, a to díky velkorysosti své kabiny vpředu i vzadu. Díky prodlouženému rozvoru (2,74 m), který je totožný s rozvorem nového Espace, jehož platformu sdílí, nabízí nový Renault Rafale ve druhé řadě podobný prostor pro kolena (302 mm), který byl již dosud nejlepší ve své kategorii. Dlouhý rozvor prospívá také prostoru nad hlavou, protože dává větší výšku ustupující linii střechy. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici 880 mm prostoru nad hlavou, což je téměř stejně jako u Nového Espace (892 mm), a to i přes siluetu uhlazeného kupé. Cestování znamená zavazadla. I v tomto případě je Nový Rafale velkorysý, jeho zavazadlový prostor má objem 647 litrů.

„Po přepravě rodiny v SUV nebo MPV je volba Rafale především volbou, jak si užít a zároveň pohodlně převézt vzadu své dvě děti, dnes již klidně plnoleté.“ Grégory Launay, Vedoucí výkonnosti produktu Renault Rafale

Chytrá, technologicky vyspělá loketní opěrka

Na znamení pozornosti věnované cestujícím na zadních sedadlech, kteří touží po pohodlí a konektivitě, nabízí nový Renault Rafale inovaci v podobě středové loketní opěrky určené výhradně pro multimediální aktivity, které obohacují život na palubě. Nazývá se „Chytrá loketní opěrka“ a je vybavena dvěma konektory USB, úložným prostorem pro tablety a chytré telefony a dvěma výklopnými opěrkami pro pohodlné sledování těchto obrazovek.

Nová grafika obrazovek

Digitální kokpit openR, který byl představen v elektrickém Méganu E-Tech a později v modelech Austral a nový Espace, se v novém Renault Rafale skládá ze dvou obrazovek ve tvaru písmene „L“: horizontální obrazovky TFT o ploše 321 cm² a úhlopříčce 12,3 palce na palubní desce (1920 x 720 pixelů, formát na šířku) a vertikální dotykové obrazovky o ploše 453 cm² a úhlopříčce 12 palců uprostřed konzoly (1250 x 1562 pixelů, formát na výšku). Obrazovka openR je umístěna tak, aby se na ni dalo snadno dívat a dotýkat se jí. Řidiči tak mohou využívat multimediální systém openR link, aniž by museli odvrátit zrak od vozovky. Navigace obohacená o ekosystém Google se osvědčila jako etalon v této oblasti. Systém má zcela nové grafické rozhraní, které doplňuje nový velkolepý design nového Rafale a podtrhuje charakter a technologie vozidla.

Designéři UI (uživatelského rozhraní) proto vyvinuli nový převratný grafický design. Stejně jako design exteriéru a interiéru vozidla čerpá z grafické síly nového znaku značky. Diamant se podprahově objevuje v podobě úsečky: stoupající úhlopříčky o úhlu 28°. Tato úhlopříčka je všudypřítomná a dodává strukturu a rytmus informacím zobrazovaným na přístrojové desce a středovém panelu tvořícím dvojitou obrazovku openR.

Na obrazovce přístrojové desky proti řidiči ustupuje tradiční kruhový ciferník úhlopříčce o úhlu 28° – čáře rychlosti -, která je barevně odlišena podle otáček motoru nebo rychlosti. Tato výrazná čára rychlosti je o to výraznější, že se neváhá zakousnout do poslední číslice ukazatele rychlosti. Perfektně provedené useknutí, které nenechá nikoho lhostejným! Silná (tučná) a plochá nová typografie zvolená pro displej dokonale ladí s nejmodernějším digitálním světem telefonů a počítačů. Barvy jsou v paletě „pop“, která je značce Renault tak blízká, s hedvábnými přechody umožněnými vynikající kvalitou zobrazení obrazovky openR.

Na centrální obrazovce je díky systému Google navigace přirozená a intuitivní. Uživatelé zde najdou stejné zvyklosti jako na svém chytrém telefonu. Každý režim nastavení MULTI-SENSE dává vyniknout nové obrazovce se specifickými vzory a barvami, zatímco silueta vozidla je znázorněna v barvě karoserie daného modelu.

„Multimediální systém openR link, který byl uveden na trh v modelu Mégane E-Tech Electric, nově definoval zážitek z jízdy a stal se etalonem v této oblasti. U modelu Rafale jsme pracovali na grafice a zvuku v souladu s výraznou identitou vozidla. Jemnost barevných přechodů je na úrovni, jaké se ve světě HMI (rozhraní člověk-stroj) dosahuje jen zřídka. Na cestující čeká zážitek, který přesahuje rámec prosté jízdy!“ Romain Mottier, Vedoucí oddělení Design Experience, skupina Renault

Pokročilý head-up displej

Nový Renault Rafale dostojí svému jménu a světu letectví tím, že nabízí velký, pokročilý head-up displej (9,3 palce). Rychlost vozidla, aktivované jízdní asistenty, varování před překročením rychlosti a navigační pokyny jsou promítány přímo na čelní sklo pro optimální viditelnost za všech okolností. Řidič tak může zůstat zcela soustředěný na vozovku, což mu přináší ještě větší potěšení z jízdy.

Přizpůsobitelné ambientní osvětlení

Nový Renault Rafale nabízí řadu zábavných a hřejivých možností přizpůsobení interiéru prostřednictvím nastavení MULTI-SENSE. Můžete si například vybrat barvu ambientního osvětlení „Living Lights“ z LED pásků na palubní desce a výplních dveří. Pro chvíle klidu je osvětlení vybaveno automatickým režimem, který každých 30 minut přizpůsobuje odstín podle cirkadiánního cyklu (24hodinový biologický rytmus) a denní doby (chladné barvy přes den, teplé barvy v noci).

 

TECHNOLOGICKÉ VYBAVENÍ

ŠPIČKOVÁ KONEKTIVITA, INTUITIVNOST A BEZPEČNOSTI

Nový Renault Rafale využívá veškerou technologickou výbavu spojenou s velmi moderní alianční platformou CMF-CD, kterou již používají vozy Austral a nový Espace, od asistenčních systémů řidiče (ADAS) až po multimediální systém openR link, který je nejintuitivnější na trhu. Ten byl doplněn o několik nových funkcí, zatímco umělá inteligence nabízí řidiči a cestujícím nové služby. Tento otevřený, rozvíjející se svět znamená, že vozidlo je vždy na špičce technologického vývoje.

Dokonalá konektivita

Nový Renault Rafale ruší hranice mezi digitálním využitím vně a uvnitř kabiny, mezi chytrým telefonem a multimediálním systémem openR link ve vozidle s integrovaným systémem Google. Ten poskytuje přístup k Mapám Google, Asistentovi Google a mnoha aplikacím (50 a více v závislosti na zemi a verzi) prostřednictvím katalogu Google Play. Stejně jako v chytrém telefonu. Rozhraní je navíc plně přizpůsobitelné a zůstává kompatibilní s chytrými telefony s Android Auto nebo Apple Carplay, ať už kabelem, nebo bezdrátově.

Kromě nového designu (viz str. XX) těží multimediální systém openR link ve voze nový Rafale ze softwaru založeného nikoli na systému Android Automotive 10, ale na systému Android Automotive 12, který mimo jiné usnadňuje párování zařízení přes Bluetooth a zjednodušuje orientaci v některých nabídkách. Pokrokem je také prediktivní údržba, která se vyznačuje novými součástmi, jež lze signalizovat, konkrétně seřízením geometrie a klimatizace.

Otevřený a propojený evoluční systém openR link připojený ke cloudu automaticky integruje doporučené aktualizace   prostřednictvím technologie FOTA (firmware over the air). Není třeba navštěvovat servis nebo prodejce, abyste měli aktuální software.

Užitečná umělá inteligence Umělá inteligence je v kabině nového Renault Rafale přítomna v několika podobách a vždy slouží řidiči a jeho spolujezdcům. Nově byly uvedeny případy proaktivních doporučení systému, který například navrhuje vypnout klimatizaci, pokud je otevřené okno, nebo zapnout klimatizaci, pokud je  příliš horko. Tento systém proaktivních doporučení funguje na základě „rutinních“ postupů, které jsou zaznamenávány a analyzovány v průběhu jízdy.

 

Bezpečnost bez omezení potěšení z řízení

Nový Renault Rafale je vybaven 32 jízdními asistenty (ADAS) ve třech kategoriích: řízení, bezpečnost a parkování. Obsahuje také novou funkci, která automaticky upozorňuje řidiče na překročení rychlosti prostřednictvím dopravních značek (ISA, Intelligent Speed Assist). Kromě těchto jízdních asistentů pomáhají řidiči řídit s větší pohodou i systémy Safety Score a Safety Coach.

 

Inteligentní, vysoce výkonné osvětlení

Světlomety nového Renault Rafale jsou vybaveny technologiemi, které optimalizují světelný výkon za všech okolností: Adaptive LED Vision pro potkávací světla a Matrix LED Vision pro dálková světla. Výsledkem je lepší viditelnost řidiče, aniž by došlo k oslňování řidičů okolních vozidel.

Aktivní asistent řidiče

Tato nová generace asistenta pro dálnice a dopravní zácpy nabízí autonomní řízení druhé úrovně na všech typech silnic, nejen na rychlostních komunikacích. Za tímto účelem kombinuje adaptivní tempomat s funkcí centrování v jízdním pruhu na základě geolokačních údajů v kombinaci se specifickými mapovými podklady, což umožňuje vozidlu předvídavě se přizpůsobit jízdě před ním. Funkci rozpoznávání dopravních značek s funkcí prevence překročení rychlosti (OSP), která je integrována do systému Active Driver Assist, lze používat i samostatně. Pro větší pohodlí může řidič zvolit propojení omezovače rychlosti a tempomatu se systémem rozpoznávání dopravních značek. Pro dokonalou kontrolu nad fungováním systému Active Driver Assist lze na přístrojové desce zobrazit model polohy vozidla v jízdním pruhu a ostatních účastníků silničního provozu v reálném čase.

Nový Renault Rafale je také vybaven následujícími systémy ADAS:

  • Pro jízdu: Tempomat a omezovač rychlosti / Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (ACC) / Upozornění na nedodržení bezpečné vzdálenosti (DW) / Systém sledování okolního provozu (AVM) / Asistent rozjezdu do kopce (HSA).
  • Pro bezpečnost: Active Emergency Braking System neboli AEBS a Rear AEB) / Upozornění na mrtvý úhel (BSW) / Asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LKA) / Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDW) / Upozornění na změnu jízdního pruhu (LCW) / Upozornění na pozornost řidiče (DAA) / Asistent stability přívěsu (TSA).
  • Pro parkování: přední, zadní a boční parkovací asistenti, upozornění na vozidla jedoucí vzadu (RCTA) / pohled z ptačí perspektivy / upozornění na bezpečné opuštění vozidla (OSE).
Nový Renault Rafale

KVALITA

HLAVNÍ OBLAST VÝVOJE

Stejně jako Mégane E-Tech electric, Austral a nový Espace představuje nový Rafale obnovení značky Renault v segmentech C a D s produkty, které jsou výjimečné kvalitou zpracování a moderními technologiemi.

Intenzivní a rozmanité zkoušky

Nový Renault Rafale využívá platformu CMF-CD, kterou uvedl na trh model Austral, a těží z vyšší úrovně kvality díky dalším dvěma letům zpětné vazby. Kromě toho, stejně jako všechny nové modely Renault od modelu Mégane E-Tech electric, projde i nový Rafale dodatečnými silničními testy nazvanými Confirmation Runs, které byly zahájeny v rámci strategického plánu kvality. Ty budou doplňovat ověřovací cykly prováděné profesionálními testery na zkušebních tratích v technickém středisku v Aubevoye nebo na zahraničních misích v „extrémních vedrech“ a „extrémních mrazech“. Cílem je předvídat zpětnou vazbu od zákazníků tím, že ještě před zahájením prodeje nového modelu bude vozový park svěřen velké skupině zaměstnanců skupiny Renault. Tento nový proces nabízí širokou a rozmanitou škálu zpětné vazby, která nám umožňuje pokrýt široké spektrum případů použití a identifikovat konečné oblasti pro doladění tak, aby nový produkt byl na nejvyšší úrovni z hlediska potěšení z jízdy, kvality a spolehlivosti.

Více než sto zaměstnanců bude zaznamenávat jízdy za každého počasí na všech silnicích, dálnicích a městských oblastech Evropy, aby dosáhli (spolu s jízdami zaznamenanými s vozy Austral a nový Espace) celkového počtu přibližně 3 milionů kilometrů. Jejich povinností bude přesně hlásit zpětnou vazbu prostřednictvím aplikace nainstalované v jejich chytrém telefonu. Tato aplikace umožňuje inženýrům a odborníkům značky shromažďovat a analyzovat data téměř v reálném čase. Tímto způsobem mohou odhalit případné anomálie mnohem dříve, než se objeví v provozu u zákazníků, a zajistit kvalitu, spolehlivost a životnost po celou dobu životnosti vozidla.

Palencia, nejmodernější závod

Pokud jde o průmyslovou oblast, nový Renault Rafale se bude vyrábět v továrně ve španělské Palencii, která investovala značné prostředky do uvedení modelů Austral a nový Espace na trh. Tyto dva vozy sdílejí stejnou platformu CMF-CD jako Nový Rafale a budou se montovat v Palencii. Tyto investice zajistí nejvyšší úroveň výrobní a provozní kvality všech tří vozidel a jejich vybavení. Například byly instalovány dvě nové supermoderní kalibrační stolice, které zajistí správné nastavení elektronického vybavení nejnovější generace.

Nový Renault Rafale také využívá svařovanou střechu. Svařovaná střecha, která je na karoserii zcela neviditelná, nahrazuje obvyklá svařovací místa a odstraňuje potřebu plastového krytu vedoucího po celé délce střechy. V kombinaci s velmi štíhlým, velmi moderním designem světlometů to zlepšuje vnímání kvality vozidla. Tato úroveň kvality je patrná i uvnitř, kde jsou přihrádky ve dveřích a odkládací schránka obloženy zcela novým plstěným materiálem.

Rozměry

  • Celková délka: 4,71 m
  • Celková šířka: 1,86 m
  • Výška: 1,61 m
  • Rozvor: 2,74 m
  • Přední převis: 942 mm
  • Zadní převis: 1029 mm
  • Světlá výška: 180 mm
  • Hmotnost: od 1653 kg
  • Objem zavazadlového prostoru: 530 VDA dm3

Zdroj: Renault Česká republika