Formule E se vrací v 10. sezóně – kde a jak sledovat

Formule E se tento víkend vrací prvním závodem 10. sezóny v Mexico City, který znovu přináší rivalitu a intenzivní závodní akce, díky nimž byla loňská sezóna historicky nejvyrovnanější v mistrovství světa ABB FIA Formule E, protože o boji o titul se rozhodovalo o posledním víkendu.

Nakonec to byl  britský pilot Jake Dennis (Andretti Formule E), který v červenci triumfoval v Londýně a získal svůj první titul mistra světa. Změny mimo sezónu však znamenají, že jeho dva nejbližší soupeři z minulé sezóny – Nick Cassidy a Mitch Evans – jsou nyní po Cassidyho přestupu z Envision Racing impozantním týmovým partnerstvím týmu Jaguar TCS Racing.

2024 Hankook Mexico City E-Prix

Vzhledem k tomu, že se bývalý mistr světa Formule E Nyck de Vries vrací do seriálu z Formule 1 s týmem Mahindra Racing a osm z 11 týmů provedlo změny jezdců, slibuje sobotní E-Prix Hankook Mexico City 2024 další nepředvídatelný a silně konkurenční závod.

Přibližně 40 000 diváků zaplní tribuny slavného Foro Sol při osmé návštěvě Formule E na historickém okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez, přičemž okruh je oblíbený mezi fanoušky i jezdci a jedním z vrcholů sezóny.

Aktualizovaný kalendář 10. sezóny s 16 závody v 10 ikonických světových městech obsahuje debutový závod v ulicích Tokia a dlouho očekávaný návrat do Číny s prvním závodem v Šanghaji a novým italským místem v Misanu. Sezóna se opět uzavře v Londýně o víkendu v sobotu 20. a v neděli 21. července.

Příběh sezony 10: GEN3

V loňském roce byl představen model GEN3 – nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejúčinnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben – který během své první sezóny lámal jeden rekord za druhým.

Na startovním roštu 11 týmů a 22 vozů bylo v 9. sezóně v 16 kolech sedm různých vítězů a 11 jezdců na stupních vítězů, zatímco 19 různých jezdců vedlo závod alespoň jedno kolo.

Týmoví inženýři strávili mimosezónu prací na tom, aby ze svých závodních vozů GEN3 vytěžili důležité desetiny sekundy a jsou si jisti, že využijí zkušenosti z loňského roku ke zvýšení výkonu. Výsledkem je, že více než polovina jezdců na startovním roštu odjíždí do E-Prix Mexika s přesvědčením, že mají šanci na titul mistra světa. Pozor na Jakea Dennise.

Jaguar vs Porsche, Envision vs. Andretti

V mistrovství světa týmů i jezdců se boj o titul dostal do finále v 9. sezóně, přičemž vítězství Jakea Dennise (Andretti) a týmu Envision Racing přišlo v Londýně. Jejich vítězství je jedinečné v tom, že oba tituly získaly nejen různé pohonné jednotky, ale také zákaznické vozy Porsche a Jaguar.

Vozy týmu Andretti byly a stále jsou poháněny Porsche pro GEN3. Jejich 99X Electric dovedl Dennise ke dvěma vítězstvím a sérii 11 umístění na stupních vítězů v 9. sezóně, což stačilo k tomu, aby byl korunován šampionem před domácí podporou a stal se prvním britským pilotem, který vyhrál titul.

Tovární tým TAG Heuer Porsche Formula E Team skončil po skvělém startu Pascala Wehrleina čtvrtý v hodnocení jezdců i týmů.

Stejně tak je Envision zákazníkem Jaguaru. Přestože oba týmy poháněné Jaguarem dosáhly v 9. sezóně po čtyřech vítězstvích, byl to Envision, kdo se dostal na vrchol. Nick Cassidy to v závodě jezdců zajel těsně a byl klíčem k zisku titulu pro tým, protože závodil v každé sezóně série.

Cassidy pro 10. sezónu přestoupil do továrního týmu Jaguar TCS Racing, kde závodil po boku Mitche Evanse – přítele, dlouholetého závodníka a krajana z Nového Zélandu. Právem se jedná o jednu z nejmedializovanějších jezdeckých sestav, jaké kdy byly ve Formuli E k vidění, a britský tým bude  velmi toužit zakončit rok na vrcholu. Evans a Cassidy skončili ve Valencii první a druhý nejrychlejší.

Sestavy jezdců 10. sezóny

Před prvním závodem v Mexico City je to změna. Pouze tři z 11 týmů si udržely stejné dvojice z 9. sezóny: TAG Heuer Porsche Formula E Team s Pascalem Wehrleinem a šampionem 6. sezóny Antóniem Félixem da Costou; DS PENSKE se Stoffelem Vandoornem a Jeanem-Éricem Vergnem (tři tituly ve Formuli E); a ERT Formula E Team, formálně NIO 333 Racing, s návratem Dana Ticktuma a Sergia Setté Câmary.

Zdá se, že Nick Cassidy se v týmu Jaguar TCS Racing dobře zabydlel, když při testu ve Valencii zajel druhý nejrychlejší čas za novým týmovým kolegou Mitchem Evansem.

Mitch Evans

Robin Frijns, Cassidyho nástupce v týmu Envision Racing a dvojnásobný vítěz závodu ve Formuli E, skončil sedmý a postaví se po bok Sébastiena Buemiho.

Jedním z nejdiskutovanějších témat před Mexico City je návrat Nycka de Vriese. Šampión 8. sezóny opustil plně elektrický šampionát a odešel do Formule 1, ale nyní se vrací do série, kterou tak dlouho nazýval svým domovem.

Nyck de Vries

Od jeho působení ve Formuli E se toho hodně změnilo, včetně zcela nové generace vozů. To vše bude mít na práci po boku Edoarda Mortary, který přechází z Maserati MSG Racing do anglo-indického týmu, který se v 9. sezóně snažil přizpůsobit GEN3. Mortara však v testech dojela na slibné šesté místo.

Maserati opět nasadí Maximiliana Günthera poté, co tým prokázal svou formu ve druhé polovině 9. sezóny , kdy Maxmilian Günther vyhrál v Jakartě a v Římě se dostal na stupně vítězů. Indický nováček Jehan Daruvala nastupuje do sestavy jako Güntherův týmový kolega.

Norman Nato dokázal při svém prvním startu s Andretti Formulí E zajet rychlejší čas než šampion 9. sezóny Jake Dennis při svém prvním startu s Andretti Formulí E, přičemž Oliver Rowland také vypadal na svůj návrat do týmu Nissan Formule E po boku Sachy Fenestraze.

Působení Sama Birda v týmu NEOM McLaren Formule E je dalším příběhem, který bude pozorně sledován, protože Brit zakončil předsezónní testování na 14. místě. Připojí se tak ke svému krajanovi Britovi Jakeu Hughesovi, který ve své debutové kampani zaujal dvěma pole position.

Lucas di Grassi se emotivně vrátil do týmu, se kterým vyhrál titul ve 3. sezóně; Brazilec se připojuje k Nicu Müllerovi v týmu ABT CUPRA Formule E. Di Grassi je nejúspěšnějším jezdcem Formule E na mexické půdě.

Šampion Jake Dennis očekává „dosud nejtěžší výzvu“

Jake Dennis z týmu Andretti míří poprvé ve své kariéře ve Formuli E do 1. závodu nové sezóny jako úřadující šampion. Po neuvěřitelné sezóně, kdy dosáhl 11 umístění na stupních vítězů v 16 závodech kalendáře, čímž stanovil nový rekord, se nyní chce po skončení letní přestávky znovu pustit do závodění.

Jake Dennis pilot týmu Andretti Formula E :

„Stále máme neuvěřitelně silnou pohonnou jednotku. Nemyslím si, že by se v této sezóně mohlo stát příliš mnoho vývoje. Vždycky se tu a tam něco vylepší, ale spíš je to doladění. Očekával bych, že  DS nám určitě dotáhne náskok. Také bude stále těžké porazit Jaguar TCS Racing a další tým Porsche. Pokusit se udělat to, co jsme dělali loni, bude extrémně obtížné, když máme tolik pódií a vítězství. Nikdy to není snadné, když se soutěž uzavře.“

Jake Dennis

Návrat do Mexico City a  na  AUTÓDROMO HERMANOS RODRÍGUEZ

Tento víkend se Formule E poosmé vydá na okruh, který je v kalendáři od 2. sezóny, s výjimkou výletu do Puebly v 7. sezóně. Okruh s 19 zatáčkami a délkou 2,630 km je dokonalou kombinací dlouhých, rychlých rovinek a technického úseku, který prochází legendárním stadionem Foro Sol a pojme desítky tisíc fanoušků.

Letos je na zadní rovince nová šikana, zatímco aktivační zóna ATTACK MODE je nyní na vnější straně 15. zatáčky na výjezdu ze stadionu – tentokrát je to větší výzva.

Mimo trať je připravena prvotřídní zábava s živou hudbou latinskoamerické superstar Sofie Reyes, která je hlavní hvězdou pódia Podium Stage, a připojí se k ní Kurt, Salero Balas a Sully , kteří vystoupí v Allianz Fan Village.

Na udržitelnosti záleží

V souladu se závazkem Formule E k udržitelnosti bude závod 2024 Hankook Mexico City E-Prix poháněn výhradně palivem HVO z udržitelných zdrojů jako závod s nulovými emisemi uhlíku, přičemž Formule E bude důsledně měřit, snižovat a kompenzovat všechny nevyhnutelné emise investicemi do výroby energie z obnovitelných zdrojů. Použití HVO vede ke snížení emisí uhlíku o 90 % ve srovnání s běžnou naftou.

Nová sestava televizních moderátorů

V letošní sezóně bude televizní zpravodajství Formule E moderovat dynamický tým, jehož součástí bude nový hlavní moderátor Jermaine Jenas spolu s experty Jamesem Rossiterem, Davidem Coulthardem a Karunem Chandhokem. Nicki Shields se vrací jako reportérka v terénu a Tom Brooks a Ryan Myrehn poskytují své charakteristické poutavé komentáře.

V USA nabídne fanouškům exkluzivní show Roku The Recharge, kterou bude moderovat Georgia Henneberry, možnost znovu se podívat na nejdůležitější okamžiky ze závodů a strategii jezdců.

Harmonogram: Kdy sledovat  2024 Hankook Mexico City E-Prix

10. sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E odstartuje v pátek 12. ledna FP1 v 16:25 CST místního času (22:25 GMT).

Pokračuje i v den závodu v sobotu 13. ledna, kdy  FP2 začánáe v 07:25 CST (13:25 GMT). Kvalifikace následuje v 09:40 CST (15:40 GMT). Závod startuje ve 14:00 CST (20:00 GMT).

Kromě toho je prostřednictvím aplikace Formule E a Race Centre k dispozici živé zpravodajství ze závodů spolu s podrobnými informacemi o trati, které obsahují živé časy, interaktivní mapy tratí, nejdůležitější momenty tréninků, exkluzivní rozhovory a podrobné zprávy.

KDE SLEDOVAT

MEXIKO: Fanoušci v Mexiku mohou sledovat svůj domácí závod na Fox Sports 3, Claro Sports a A+ a Azteca Deportes. Fox Sports Mexico, Claro Sports a TV Azteca budou na trati, aby divákům přinesly všechny nejnovější příběhy z paddocku.

Claro Sports bude poskytovat specializované pokrytí celého závodního víkendu v celé Latinské Americe s podporou DirecTV na vybraných trzích.

EVROPA

FRANCIE:

Diváci ve Francii budou moci sledovat sobotní závodní dění na L’Equipe.fr a Eurosport 1, zatímco Eurosport Player bude vysílat všechny relace živě. La Chaine L’Equipe bude v neděli vysílat ze záznamu lineární vysílání.

NĚMECKO:

Nové partnerství v Německu přinese živé přenosy z kvalifikace a závodu na DF1, přičemž obě části budou k dispozici také na ServusOn.

RAKOUSKO:

Fanoušci si budou moci naladit závodní akce a kvalifikace na ServusTV, nové partnerství, které bude mít lepší pokrytí a analýzu – simultánní vysílání závodů a kvalifikací na ServusOn.

ITÁLIE:

Channel 20 společnosti Mediaset bude vysílat závod v Mexico City živě, přičemž všechny relace budou k dispozici živě na SportMediaset.it s nejdůležitějšími událostmi na kanálu Italia Uno. Eurosport 2 bude také pokrývat závod a nejdůležitější momenty z úvodního závodu sezóny.

NIZOZEMSKO:

V Nizozemsku bude možné sledovat všechny tréninky živě na Ziggo Sport Motorsport a ZiggoGO. Eurosport bude také poskytovat živé vysílání po celý víkend na lineárních a digitálních kanálech.

Velká Británie:

TNT zahájí sezónu jako domov Formule E ve Velké Británii s rozsáhlým pokrytím na svých kanálech. Závod a kvalifikace budou vysílány na TNT Sports 4, přičemž TNT Sports 1 bude simultánně vysílat závodní akci. Všechny přednášky budou k dispozici digitálně prostřednictvím discovery+

ZBYTEK EVROPY:

Ve zbytku Evropy (kromě Itálie) budou všechny relace vysílány živě na lineárních a digitálních platformách Eurosportu. Eurosport bude vysílat přímý přenos úvodního závodu na Eurosport 2, zatímco všechny relace budou vysílány živě na Eurosport Player. ES Player bude také zastávkou, kde bude možné sledovat vozy Formule E.

Více informací naleznete ZDE

Zdroj: ABB FIA Formule E

 

Formule E: Kalendář závodů na rok 2024