- Sam Bird vyhrál 4. závid mistrovství světa ABB FIA Formule E v São Paulu díky úžasnému předjetí v posledním kole
- Mitch Evans z týmu Jaguar TCS Racing obsadil druhé místo a třetí místo obsadil Oliver Rowland z týmu NISSAN Formula E
- 212 soutěžních předjetí zaznamenáno na okruhu Anhembi Sambadrome pro druhý ročník E-Prix
- Celé akci přihlížely osobnosti motoristického sportu včetně Bernieho Ecclestonea, Felipeho Massy a Emersona Fittipaldiho, kteří se závodu zúčastnili
Vítězství Sama Birda v dramatickém závěru závodu
Sam Bird zpečetil jedno z nejdramatičtějších vítězství v historii Formule E na E-Prix São Paula, když v posledním kole předjel svého bývalého týmového kolegu Mitche Evanse (Jaguar TCS Racing) a zajistil týmu NEOM McLaren první vítězství v mistrovství světa ABB FIA a jeho první s týmem.
Závod, který zahrnoval 212 soutěžních předjetí, sledovaly v nejlidnatějším brazilském městě desítky tisíc fanoušků včetně závodních ikon Bernieho Ecclestona a rodáků z Brazílie Felipeho Massy a Emersona Fittipaldiho.
Sam Bird si v São Paulu brzy vybudoval náskok a strategicky využil ATTACK MODE, aby si udržel náskok před ostatními závodníky, včetně Pascala Wehrleina, který se brzy dostal do čela. Po celou dobu závodu bylo 15 nejlepších závodníků těsně seskupeno, s minimálními časovými rozdíly, které zdůrazňovaly intenzivní konkurenci.
Střídání pilotů ve vedení a dva výjezdy safety caru
Vedení se střídalo mezi Birdem, Wehrleinovými Porsche a jeho týmovým kolegou Antóniem Félixem da Costou, Jaguarem Mitche Evanse a Jakem Dennisem (Andretti Formule E). Shoda na strategii před závodem spočívala v energeticky kritickém střetu s dlouhými rovinkami a dlouhými táhlými zatáčkami okruhu Anhembi Sambadrome Circuit. Dva výjezdy safety caru – jeden po nehodě Jaguaru vedoucího jezdce pořadí Nicka Cassidyho poté, co novozélandský pilot v 16. kole narazil do zdi – proměnily zbytek závodu v přímý sprint do cíle.
S přibývajícími koly se zdálo, že Bird a Evans si udrží náskok. Navzdory tomu, že Dennis na třetím místě si udržel 1,5 % využitelné energie na vedoucí dvojici, jeho vůz byl nebyl schopen toho využít. V závěrečných sedmi kolech, včetně tří přidaných kol za safety caru, se zdálo, že Evans udělal dost s manévrem po vnější straně Birda ve třetí zatáčce a získal první místo.
Jezdec McLarenu však ještě neskončil. Bird si byl až příliš dobře vědom toho, že od závodu Formule E v New Yorku v roce 2021 nevyhrál, a nedokázal odolat poslednímu zoufalému manévru s Evansem, svým bývalým týmovým kolegou z Jaguaru, o nejvyšší stupínek na stupních vítězů. Bird projel celou dobu po vnější straně desáté zatáčky – což byla jeho poslední šance něco udělat – a držel se, aby se dostal do vnitřní stopy a vedení v 11. zatáčce, přičemž si dojel pro vítězství, zatímco Evans byl jen půl sekundy za ním. Zcela jistě jeden z nejlepších tahů a nejlepších zakončení závodu v historii 10 sezón Formule E.
Teplota Dennisova vozu byla kritická a Andretti poháněný Porsche musel vše zvládnout až do cíle, což umožnilo Oliveru Rowlandovi (Nissan Formula E Team) využít toho, jak se úřadující šampion snažil Wehrleina odrazit. Oliwer Rowland dokázal v poslední zatáčce předjet oba a ve sprintu do cíle je porazil na třetím místě, zatímco Wehrlein předstihl Dennise na čtvrtém místě.
První šestku uzavřel António Félix da Costa (TAG Heuer Porsche Formula E Team), zatímco brazilský domácí hrdina Lucas di Grassi (ABT CUPRA) obsadil až 13. místo.
To mělo za následek podstatné snížení Cassidyho náskoku v čele průběžného pořadí kvůli jeho havárii a absenci bodů v tomto závodě. Wehrlein je jen s tříbodovým rozdílem na druhém místě s 53 body, Evans je třetí s 39 body v mistrovství světa jezdců. V týmu Jaguar TCS Racing vede TAG Heuer Porsche s 96 body ku 61.
SAM BIRD, č. 8, NEOM McLaren Formula E Team:
„Řekl jsem do vysílačky: ‚Myslím, že se trápí‘ a bylo mi řečeno, abych ochladil auto, a pak jsem pomyslel na body a řekl jsem si: ‚Hele, je to teď, nebo nikdy. Musím jít.“ Bránil vnitřek a dal mi na vnější straně jen tolik místa, abych se mohl nějak protáhnout. Nevím, jak blízko to bylo ke zdi, ale bylo to férové závodění a zvládli jsme to.“
MITCH EVANS, č. 9, Jaguar TCS Racing:
„Mám opravdu radost ze Sama, má za sebou několik těžkých sezón, takže vidět ho znovu vyhrát v jeho nových barvách – vypadá dobře v té oranžové – jsem za něj velmi šťastný. Mám několik dobrých bodů. Do tohoto víkendu bych vstupoval jako druhý, jen pokud jde o mou pozici v šampionátu, ale vítězství bylo přímo tam. Prostě jsem neměl sílu, takže by mě stejně dostal na čáře, byl jsem tak trochu sedící kachna.“
OLIVER ROWLAND, č. 22 z týmu NISSAN Formule E:
„Závod byl šílený, bylo toho tolik, co se dalo zvládnout, co se týče teplot… Na začátku se mi dařilo a dostal jsem se na sedmé místo, a upřímně, když jsem tam byl, byl jsem docela rád, že jsem získal nějaké body, ale auto bylo opravdu dobré. Dokázal jsem udržet rychlost v zatáčkách a měli jsme dobrou strategii, takže jsme měli všechno pod kontrolou, myslím, že to bylo vidět na konci.“
Dalším závodem mistrovství světa ABB FIA Formule E je E-Prix Tokia 2024 v sobotu 30. března, více informací naleznete ZDE.
Zdroj: ABB FIA Formula E