Formule E: Sam Bird pečetil první vítězství NEOM Mc Laren v Sao Paulu

  • Sam Bird vyhrál 4. závid mistrovství světa ABB FIA Formule E v São Paulu díky úžasnému předjetí v posledním kole
  • Mitch Evans z týmu Jaguar TCS Racing obsadil druhé místo a třetí místo obsadil Oliver Rowland z týmu NISSAN Formula E
  • 212 soutěžních předjetí zaznamenáno na okruhu Anhembi Sambadrome pro druhý ročník E-Prix
  • Celé akci přihlížely osobnosti motoristického sportu včetně Bernieho Ecclestonea, Felipeho Massy a Emersona Fittipaldiho, kteří se závodu zúčastnili

Vítězství Sama Birda v dramatickém závěru závodu

Sam Bird zpečetil jedno z nejdramatičtějších vítězství v historii Formule E na E-Prix São Paula, když v posledním kole předjel svého bývalého týmového kolegu Mitche Evanse (Jaguar TCS Racing) a zajistil týmu NEOM McLaren první vítězství v mistrovství světa ABB FIA a jeho první s týmem.

Závod, který zahrnoval 212 soutěžních předjetí, sledovaly v nejlidnatějším brazilském městě desítky tisíc fanoušků včetně závodních ikon Bernieho Ecclestona a rodáků z Brazílie Felipeho Massy a Emersona Fittipaldiho.

Sam Bird si v São Paulu brzy vybudoval náskok a strategicky využil ATTACK MODE, aby si udržel náskok před ostatními závodníky, včetně Pascala Wehrleina, který se brzy dostal do čela. Po celou dobu závodu bylo 15 nejlepších závodníků těsně seskupeno, s minimálními časovými rozdíly, které zdůrazňovaly intenzivní konkurenci.

Sam Bird, NEOM McLaren Formula E Team, e-4ORCE 04, leads Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6

 

Sam Bird, NEOM McLaren Formula E Team, 1st position, with his trophy on the podium

Střídání pilotů ve vedení a dva výjezdy safety caru

Vedení se střídalo mezi Birdem, Wehrleinovými Porsche a jeho týmovým kolegou Antóniem Félixem da Costou, Jaguarem Mitche Evanse a Jakem Dennisem (Andretti Formule E). Shoda na strategii před závodem spočívala v energeticky kritickém střetu s dlouhými rovinkami a dlouhými táhlými zatáčkami okruhu Anhembi Sambadrome Circuit. Dva výjezdy safety caru – jeden po nehodě Jaguaru vedoucího jezdce pořadí Nicka Cassidyho poté, co novozélandský pilot v 16. kole  narazil do zdi – proměnily zbytek závodu v přímý sprint do cíle.

S přibývajícími koly se zdálo, že Bird a Evans si udrží náskok. Navzdory tomu, že Dennis na třetím místě si udržel 1,5 % využitelné energie na vedoucí dvojici, jeho vůz byl nebyl schopen toho využít. V závěrečných sedmi kolech, včetně tří přidaných kol za safety caru, se zdálo, že Evans udělal dost s manévrem po vnější straně Birda ve třetí zatáčce a získal první místo.

Jezdec McLarenu však ještě neskončil. Bird si byl až příliš dobře vědom toho, že od závodu Formule E v New Yorku v roce 2021 nevyhrál, a nedokázal odolat poslednímu zoufalému manévru s Evansem, svým bývalým  týmovým kolegou z Jaguaru, o nejvyšší stupínek na stupních vítězů. Bird projel celou dobu po vnější straně desáté zatáčky – což byla jeho poslední šance něco udělat – a držel se, aby se dostal do vnitřní stopy a vedení v 11. zatáčce, přičemž si dojel pro vítězství, zatímco Evans byl jen půl sekundy za ním. Zcela jistě jeden z nejlepších tahů a nejlepších zakončení závodu v historii 10 sezón Formule E.

Teplota Dennisova vozu byla kritická a Andretti poháněný Porsche musel vše zvládnout až do cíle, což umožnilo Oliveru Rowlandovi (Nissan Formula E Team) využít toho, jak se úřadující šampion snažil Wehrleina odrazit. Oliwer Rowland dokázal v poslední zatáčce předjet oba a ve sprintu do cíle je porazil na třetím místě, zatímco Wehrlein předstihl Dennise na čtvrtém místě.

První šestku uzavřel António Félix da Costa (TAG Heuer Porsche Formula E Team), zatímco brazilský domácí hrdina Lucas di Grassi (ABT CUPRA) obsadil až 13. místo.

To mělo za následek podstatné snížení Cassidyho náskoku v čele průběžného pořadí kvůli jeho havárii a absenci bodů v tomto závodě. Wehrlein je jen s tříbodovým rozdílem na druhém místě s 53 body, Evans je třetí s 39 body v mistrovství světa jezdců. V týmu Jaguar TCS Racing vede TAG Heuer Porsche s 96 body ku 61.

Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3, leads Jake Hughes, NEOM McLaren Formula E Team, e-4ORCE 04, Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, and the rest of the field at the start

SAM BIRD, č. 8, NEOM McLaren Formula E Team:

„Řekl jsem do vysílačky: ‚Myslím, že se trápí‘ a bylo mi řečeno, abych ochladil auto, a pak jsem pomyslel na   body a řekl jsem si: ‚Hele, je to teď, nebo nikdy. Musím jít.“ Bránil vnitřek a dal mi na vnější straně jen tolik místa, abych se mohl nějak protáhnout. Nevím, jak blízko to bylo ke zdi, ale bylo to férové závodění a zvládli jsme to.“

Sam Bird, NEOM McLaren Formula E Team, 1st position, celebrates on the podium

MITCH EVANS, č. 9, Jaguar TCS Racing:

„Mám opravdu radost ze Sama, má za sebou několik těžkých sezón, takže vidět ho znovu vyhrát v jeho nových barvách – vypadá dobře v té oranžové – jsem za něj velmi šťastný. Mám několik dobrých bodů. Do tohoto víkendu bych vstupoval jako druhý, jen pokud jde o mou pozici v šampionátu, ale vítězství bylo přímo tam. Prostě jsem neměl sílu, takže by mě stejně dostal na čáře, byl jsem tak trochu sedící kachna.“

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 2nd position, sprays Champagne from the podium

OLIVER ROWLAND, č. 22 z týmu NISSAN Formule E:

„Závod byl šílený, bylo toho tolik, co se dalo zvládnout, co se týče teplot… Na začátku se mi dařilo a dostal jsem se na sedmé místo, a upřímně, když jsem tam byl, byl jsem docela rád, že jsem získal nějaké body, ale auto bylo opravdu dobré. Dokázal jsem udržet rychlost v zatáčkách a měli jsme dobrou strategii, takže jsme měli všechno pod kontrolou, myslím, že to bylo vidět na konci.“

Oliver Rowland, Nissan Formula E Team, 3rd position, with his trophy on the podium

Dalším závodem mistrovství světa ABB FIA Formule E je E-Prix Tokia 2024 v sobotu 30. března, více informací naleznete ZDE.

 

Zdroj: ABB FIA Formula E

 

Formule E: Kalendář závodů na rok 2024