Formule E– Kde sledovat Monaco E-Prix 2023

  • Závodní vůz GEN3 Formule E bude poprvé soutěžit v Monaku po rekordních závodech v předjíždění a změnách vedení
  • Ikonická jména motoristického sportu Maserati a McLaren se poprvé od roku 1969 postaví společně na startovní rošt v Monaku
  • Pascal Wehrlein se drží na čele mistrovství světa jezdců

Mistrovství světa ABB FIA Formule E se po rekordním víkendu v Berlíně vrací tuto sobotu (6. května) do Monaka a po 54leté přestávce znovu rozpoutalo soupeření mezi dvěma ikonami motoristického sportu – Maserati a McLaren – a rozpoutalo závod GEN3. auto poprvé na nejikoničtějším městském okruhu v motorsportu.

Monako E-Prix

V 9. závodě a ve druhé polovině 16-závodní sezóny si tým TAG Heuer Porsche Formula E udržuje vedení v čele světového šampionátu týmů a pořadí jezdců s Pascalem Wehrleinem. Tento náskok se však od jejich dominantního zahájení sezóny zmenšil, Nick Cassidy (Envision Racing) zaostával jen o čtyři body, když v posledních čtyřech závodech nasbíral 68 bodů ve srovnání s pouhými 20 body Wehrleina.

CIRCUIT DE MONACO, MONACO – APRIL 30: . (Photo by Sam Bagnall / LAT Images)

Fait pour Monaco

Oba přední jezdci čelí tvrdé konkurenci ostatních 20 jezdců v duchovním domově motorsportu, kde před rokem Formule E a FIA odhalily GEN3 – nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben. Je to první formulový vůz navržený a optimalizovaný speciálně pro městské závody a fanoušci uvidí kolem trati transparenty ‚Fait Pour Monaco‘ oslavující vlastnosti GEN3 ‚Made For Monaco‘.

Rekordy dosažené v 7. závodě v Berlíně

Závod GEN3, který se o víkendu poprvé v Monaku  pojede, již splnil očekávání fanoušků, protože rekordy Formule E byly nedávno překonány. Nejvíce předjíždění v závodě (190), změn vedení na čáře (20) a různých lídrů závodů (osm) bylo dosaženo v 7. závodě v Berlíně. Vůbec nejrychlejší kolo v sérii bylo zajeto v 5. kole na Cape Town E-Prix. Sacha Fenestraz (Nissan Formula E Team) se kvalifikoval na pole position s průměrnou rychlostí 154,987 km/h, nejrychlejším kolem v historii Formule E.

Zatímco dnešní jezdci píší historii v GEN3, v nadcházejícím závodě se v Monaku poprvé po 56 letech utkají dvě ikonická jména motoristického sportu.

Maserati se od letošní sezóny vrátilo do motoristického sportu s Formulí E a spojilo se s rodnou Monaco Sports Group za účelem víceletého partnerství za účelem vytvoření týmu Maserati MSG Racing s piloty Edoardem Mortarou a Maximilianem Güntherem.

McLaren se také letos poprvé připojil k mistrovství světa ABB FIA Formule E jako NEOM McLaren Formula E Team s piloty Jakem Hughesem a René Rastem.

Tuto sobotu se Maserati a McLaren postaví na startovní rošt v Monaku poprvé od Velké ceny Monaka Formule 1 v roce 1969. Monako bylo také okruhem, kde Maserati naposledy získalo špičkové tříbro v monopostech ještě v roce 1957  – v sezóně, ve které jeden z největších sportovců všech dob, legendární Juan Manuel Fangio, získal poslední ze svých pěti titulů mistra světa Formule 1.

Maximilian Günther a Maserati MSG Racing si zajistili první pódium sezóny v posledním závodě v Berlíně a tento víkend se jistě budou snažit napodobit historické úspěchy ‚El Maestro‘ Fangio.

 

Formule E v Monaku

Pole bude opět závodit do kopce přes Mirabeau a slavné náměstí Casino Square, kolem Grand Hotel Hairpin a přes Monacký tunel před šikanou Nouvelle – letos v tradiční konfiguraci.

Ulice knížectví hostily některé z největších momentů v historii motoristických závodů a Formule E pravděpodobně předvedla to nejlepší z motoristického sportu v Monte Carlu od doby, kdy před několika lety přešla na okruh Grand Prix. Šampion 6. sezóny António Félix da Costa získal v 7. sezóně vítězství v jednom z nejnapínavějších závodů v historii Formule E a zakončil první výjezd na celém monackém okruhu odvážným předjetím na výjezdu z tunelu v posledním kole závodu.

Závod zaznamenal 28 předjetí pouze mezi šesti nejlepšími jezdci, přičemž vedení se změnilo šestkrát – včetně odvážného manévru v Beau Rivage od Mitche Evanse (Jaguar TCS Racing) na da Costa, než ho portugalský pilot v posledním kole předjel a zvítězil.

Mitch Evans (NZL), Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 5

SHRNUTÍ POŘADÍ

Pro Stoffela Vandoorna (DS PENSKE) se v letošní sezóně jeví udržení titulu jako vzdálený sen. S nejlepším výsledkem pouhého šestého místa v São Paulu je belgický pilot 74 bodů od vedoucího Wehrleina, který se vloni v knížectví předvedl. Více monackého kouzla by ránu poněkud zmírnilo, ale je to Vandoorneův týmový kolega Jean-Éric Vergne, který vede úsilí DS PENSKE a drží se 19 bodů od nejvyššího místa po dalším pódiu naposledy v Berlíně.

Wehrlein vede Porsche v průběžném pořadí od Saúdské Arábie s vítězstvím v Diriyah a na pódiu v Mexico City od úvodních osmi závodů. V poslední době to však byl Nick Cassidy v Envision Racing Jaguaru I-TYPE 6 jako pilot ve formě. Po výhře v Berlíně novozélandskému pilotovi chybí jen čtyři body.

Nyní jsou to čtyři stupně vítězů a vítězství pro Cassidyho od doby, kdy Wehrlein naposledy zvedl trofej. Dvojnásobný šampion týmu DS PENSKE Vergne je nyní třetí, když v Hajdarábádu předvedl učebnicově defenzivní jízdu, která mu vynesla vítězství a v Kapském Městě skončil těsně druhý. V Berlíně přidal stříbro a bude se snažit vyvinout další tlak v Monaku, kde vyhrál v roce 2019.

Jaguar I-TYPE 6 vypadal jako vůz, který bude od Hyderabadu porážet. Cassidy vedl pobídku pro zákazníky Envision Racing, kteří jsou v pořadí hned za německým výrobcem, zatímco tovární tým Jaguar TCS Racing konečně zúročil své vítězné tempo a hospodaření s energií a dosáhl v São Paulu s výsledkem 1-3 kdy Mitch Evans a jeho týmový kolega Sam Bird vystoupili na pódium.

Evans mířil do Berlína v tabulce jezdců se  42 body,ale  úžasný první dvojzávod v německé metropoli pomohl vystřelit vítěze 7.závodu Evanse na 24 bodů od vrcholu.

Mitch Evans (NZL), Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 5

SHRNUTÍ PŮL SEZÓNY: INTENZIVNÍ SOUTĚŽ

Devátá sezóna je nyní z 50 % hotová. Prvních osm závodů vidělo šest různých vítězů z pěti různých týmů, přičemž pouze TAG Heuer Porsche dovedl oba jezdce na nejvyšší stupínek. Celkem 10 jezdců skončilo na stupních vítězů a každý jezdec na plný úvazek získal bod, zatímco pouze jeden jezdec – Norman Nato (Nissan) – se ještě do Duelů nedostal v kvalifikaci.

V sezóně 2022/23 zatím vedlo kolem 18 jezdců – rekord Formule E – a každý tým dokázal vést závod alespoň jedno kolo. Týmy poháněné Jaguarem vedly nejvíce kol – Jaguar TCS Racing 65 a Envision Racing 64 –, ale ani jeden nevedl světový šampionát týmů.

Pascal Wehrlein vede před závodem v Monte Carlu šampionát, ale nyní jen o čtyři body; nejblíže tomu bylo od doby, kdy se ujal vedení po vítězství ve druhém závodě v Diriyah. Objevil se jeden vzor: šest jezdců, kteří v této sezóně vyhrají, tvoří šest nejlepších v pořadí jezdců.

V Berlíně byly překonány rekordy ve změnách vedení a vedoucích závodů. Před dvojzávodem v německé metropoli bylo v Římě 2021 rekordní počet změn vedení – zaznamenaných od startovní čáry – osm, přičemž nejvíce různých lídrů v jediném závodě bylo šest, což nebylo vidět v době změn aut GEN1 v Miami v sezóně 1 a Putrajaya v sezóně 2.

Naproti tomu v 7. závodě z Berlína si osm různých lídrů vyměnilo první místo asi 20krát za 43 kol a v 8. závodě si sedm vyměnilo P1 16krát. Ani v Berlíně nedošlo k žádnému odstoupení ze závodu– Tempelhof je tak jediným okruhem, kde každý jezdec dokončil závod.

 

MONACO MAESTROS

Působivý seznam bývalých vítězů v monackých ulicích zahrnuje Fangio, Stirling Moss, Jack Brabham, Graham Hill, Jackie Stewart, Niki Lauda, Alain Prost, Michael Schumacher a Ayrton Senna, kteří zde vyhráli šestkrát, včetně rekordních pěti vítězství v řadě.

„Monaco je Monako, má prostě své kouzlo,“ říká Jean-Éric Vergne (DS PENSKE). Vergne je jedním ze čtyř jezdců na startovním roštu, který projel pod šachovnicovou vlajkou jako první ve Formuli E kolem posvátného přístavu v Monte Carlu, s mistrovskou třídou „light-to-flag“ na jeho cestě k druhému šampionátu jezdců v roce 2018/19.

Sébastien Buemi (Envision Racing) je dvojnásobným vítězem – jediným jezdcem, kterému se to ve Formuli E povedlo – a  doufá, že si získá definitivní nárok na přezdívku „Electric Mr Monaco“.

Vítězství Da Costy v 7. sezóně bylo nezapomenutelné a má potenciál zopakovat si to v 9. sezóně  kdy řídí Porsche 99X Electric..

 

PLNÝ, TRADIČNÍ MONACKÝ OKRUH

Pro Monaco E-Prix 2022 uvolnila upravená šikana Nouvelle místo plného, tradičního uspořádání okruhu kolem přístavu v knížectví a stejné okamžitě rozpoznatelné trati – která se za téměř sto let od své první jízdy v roce 1929 skoro nezměnila – je ve hře  GEN3.

Trať s 19 zatáčkami o délce 3,337 km umožní plně elektrickým autům vyšplhat na kopec v Sainte Devote a projet ikonickým náměstím Casino Square, Mirabeau, Grand Hotel Hairpin a samozřejmě tunelem.

 

KDY SE SLEDOVAT

Akce začíná FP1 v sobotu od 7:30 SELČ (středoevropského letního času), FP2 od 9:10 SELČ. Kvalifikace následuje v 10:40 SELČ a 9. závod začíná v 15:00 SELČ.

 

Sledujte ŽIVĚ!

Sledujte dění na trati, jak se děje ve zcela novém závodním centru. Sledujte živé načasování – které zahrnuje interaktivní mapu tratě v reálném čase a možnost sledovat svého oblíbeného jezdce během každé jízdy každé E-Prix.

K dispozici jsou také exkluzivní rozšířené hlavní body, podrobné zprávy z relace, rozhovory, všechna umístění a výsledky, stejně jako data, náhled a reakce z trati.

 

KDE SLEDOVAT

Zjistěte, jak sledovat akci živě v každé zemi, ZDE:

FRANCIE / MONACO:

Fanoušci mohou sledovat živou závodní akci na La Chaine L’Equipe. Sobotní kvalifikace a závody budou živě vysílány na L’Equipe.fr s vyhrazeným sestavováním a analýzou. Tým z L’Equipe bude také na místě v Monaku a fanouškům ve Francii poskytne všechny nejnovější zprávy z paddocku. Eurosport 2 také bude přenášet oba závody živě, zatímco Eurosport.com bude ukazovat všechny relace živě.

EVROPA

 NĚMECKO:

Závod bude živě v domově Formule E, ProSieben. Fanoušci budou také moci sledovat volné tréninky a kvalifikaci živě na Ran.de. Tým Ran Racing bude jako obvykle podávat zprávy z místa a bude přinášet všechny klíčové příběhy přímo z paddocku

SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ:

Sledujte dění živě na Channel 4. Všechny relace budou také živě na kanálu Channel 4 Sport YouTube. Eurosport 2 bude také živě sledovat oba závody s rozsáhlými nejdůležitějšími informacemi. Discovery+ také přinese fanouškům ze Spojeného království speciální pokrytí ze všech relací.

ITÁLIE:

Sobotní závod bude živě vysílat Mediaset’s Italia Uno. Všechny relace dostupné živě na SportMediaset.it Sky Sports budou také živě přenášet kvalifikační a závodní relace na Sky Sports Arena se všemi relacemi na jejich digitálních platformách a vyhrazené zpravodajství během víkendu.

HOLANDSKO:

 Užijte si všechny relace na Ziggo Sport Racing, s nejdůležitějšími informacemi v Ziggo Sport, Select a Racing. Eurosport 2 bude také během víkendu poskytovat živé vysílání na lineárních a digitálních kanálech s nejdůležitějšími momenty na Eurosportu 2.

ZBYTEK EVROPY

Ve zbytku Evropy (kromě Itálie) budou všechny relace živě na lineárních a digitálních platformách Eurosportu. Eurosport poskytne na zakázku živé přenosy ze závodu na Eurosport 2, zatímco všechny relace budou živě vysílány na Discovery + / Eurosport.com a Eurosport Extra. Tyto platformy také poskytnou jednorázovou destinaci pro všechny potřeby sledování pro fanoušky Formule E. Nejdůležitější informace ze závodu budou zveřejněny na Eurosport 1.

 

Zdroj: ABB FIA Formula E

ABB FIA Formula E – kalendář závodů na rok 2023