DS Automobiles a Formule E: Desetiletí společné historie

Jedenáctá sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E je zároveň 10. soutěžní sezónou pro DS Automobiles. Vůbec první prémiový konstruktér, který vstoupil do nejmodernější série. V průběhu let se týmu DS Performance – soutěžní odnože společnosti DS Automobiles – podařilo vytěžit maximum ze svých elektrických monopostů díky četným vítězstvím, umístěním na stupních vítězů a zejména čtyřem mistrovským titulům (dva tituly pro jezdce a dva tituly v týmu).

Inovace zrozené ze soutěže

Mistrovství světa Formule E je privilegovaným sportovním prostorem, ale také příležitostí k testování nových technologií v extrémních podmínkách, vyzkoušení fyzických dílů nebo softwarových programů, které budou užitečné pro budoucí silniční vozy. Protože hlavním důvodem, proč se společnost DS Automobiles dlouhodobě angažuje v elektrickém motorsportu, je připravit se na budoucnost a nabídnout svým zákazníkům ty nejlepší možné vozy. Na jedné straně je sen a vášeň pro soutěžení. Na druhé straně progresivní realita a inovace v oblasti čisté mobility, na kterých francouzský prémiový konstruktér pracuje od svého založení v roce 2014.

DS Automobiles

JEZDCI, KTEŘÍ SE ZAPSALI DO HISTORIE DS AUTOMOBILES DS VE FORMULI E

Zatímco Jean-Éric Vergne a Maximilian Günther jsou současnými jezdci DS Penske pro sezónu 2024-2025, je mnoho dalších talentovaných jezdců, kteří přispěli k fenomenální historii společnosti DS Automobiles ve Formuli E.

Sam Bird

Sam byl prvním týmovým kolegou Jeana-Érica Vergneho, když se společnost DS Automobiles stala součástí Formule E. Přinesl týmu DS Virgin první vítězství, spolu s dalšími čtyřmi vítězstvími a 12 umístěními na stupních vítězů během svých tří sezon s týmem.

José María López

Trojnásobný mistr světa WTCC byl dalším esem, který se stal hvězdou týmu DS Automobiles. Argentinský pilot byl vrcholem sezóny 2016-2017, když pro francouzského konstruktéra získal dvě umístění na stupních vítězů díky druhému místu v Paříži a třetímu místu v Montrealu.

Alex Lynn

Britský jezdec si zajistil pole position během své první sezóny v týmu DS Virgin Racing 15. července 2017 v New Yorku.

André Lotterer

Belgický pilot mohl zdánlivě přiložit ruku ke všemu. Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans byl v sezóně 2018–2019 týmovým kolegou Jeana-Érica Vergneho v týmu DS Techeetah. Získal jednu pole position (Řím, duben 2019) a dvě pódia: druhé místo v Římě a třetí místo v Paříži.

Antonio Felix Da Costa

Portugalský jezdec si v sezóně 2019-2020, kterou zkomplikovala pandemie Covid-19, prošlapal působivou cestu. Mistrem se stal v Berlíně, ve čtvrtém ze šesti závodůl konaných v německém hlavním městě. To také umožnilo týmu DS Techeetah získat  druhý týmový titul.

Stoffel Vandoorne

Mistr světa Formule E z roku 2022 získal historickou pole position v úvodním závodě v brazilském Sao Paulu v březnu 2023 a poté vynikající třetí místo v Monaku 27. dubna 2024.

 

První Paris E-Prix  a stupně vítězů

Formule E navštívila Paříž poprvé v roce 2016. Francouzský jezdec Jean-Éric Vergne skončil druhý za volantem svého vozu vyvinutého společností DS Performance, soutěžní odnoží společnosti DS Automobiles.

První titul pro DS

Dne 14. července 2019 získal Jean-Éric Vergne svůj druhý titul ve Formuli E na okruhu v New Yorku. Jednalo se také o první titul pro společnost DS Automobiles s týmem DS Techeetah. Celý tým se shromáždil před garáží DS Techeetah v New Yorku, aby to oslavil. Pro značku to byl první a historický dvojitý titul.

Milník 1000 bodů

Jean-Éric Vergne překonal milník 1000 bodů v lednu 2024 v Mexico City.A tím se samozřejmě nezastavil – pokračoval ve sbírání bodů ve zbytku sezóny!

Rekord v pole position

JEV získal 30. června 2024 v Portlandu ve Spojených státech 51. pole position ve své kariéře pro společnost DS Automobiles. To je  historický rekord.

 

Jean-Éric Vergne

Jean-Éric Vergne, jediný dvojnásobný mistr světa Formule E

Jean-Éric Vergne se narodil 25. dubna 1990 v Pontoise a závodění v motoristickém sportu se věnoval již od útlého dětství. Poprvé okusil závodní dráhu ve svých třech letech, ve speciálně upravené motokáře na rodinném motokárovém okruhu nedaleko Paříže. V roce  2001 se stal francouzským juniorským mistrem v motokárách ve věku pouhých 11 let. V roce 2005 se stal vicemistrem Evropy a v roce 2006 skončil sedmý v mistrovství světa Formule A. Tyto vynikající výsledky mu otevřely dveře do renomované soutěže FFSA Equipe de France, podporované francouzskou sportovní federací, což ho vyneslo mezi elitní sportovce národního týmu. V roce 2007 Jean-Éric vyhrál šampionát Formule Campus ve Francii a v následujícím roce získal titul ve Formuli Renault 2.0 a následně se stal prvním Francouzem, který vyhrál britský šampionát Formule 3. Jean-Éric se poté přesunul do Formule 3.5, která byla v té době odrazovým můstkem do F1, kde získal čtyři pódia ze šesti závodů, včetně jednoho vítězství. To mu vyneslo místo v oficiálním testu nováčků Formule 1, kde v Abú Dhabí zajel nejrychlejší čas za volantem Red Bullu. V důsledku toho byl přijat do Toro Rosso a v roce 2012 se stal nejmladším francouzským jezdcem, který kdy získal body ve F1. Po 58 velkých cenách se JEV v roce 2015 přesunul do Formule E. Přestože nikdy předtím neřídil elektrický monopost, získal při svém debutu s týmem Andretti pole position na dočasné městské trati Punta Del Este v Uruguayi, než se v následujícím roce stal jezdcem DS Automobiles.

Po přestupu do týmu Techeetah, který se později stal partnerem DS Performance, získal Jean-Éric v roce 2018 svůj první mistrovský titul ve Formuli E. Svůj druhý titul získal v následujícím roce s týmem DS Techeetah. V tomto roce také společnost DS Automobiles získala svůj první pohár konstruktérů: tým, jehož dosavadní výsledky jsou dnes velmi úzce spojeny s JEVem, který v letošní sezóně pojede s vozem DS E-Tense FE25.

Francouzský jezdec, který se účastní Formule E od 1. sezóny, zapsal s týmem DS Automobiles některé z nejplodnějších kapitol v historii tohoto sportu.

DVA JEZDECKÉ TITULY: 2018 a 2019

130 startů, 11 vítězství, 17 pole position, 36 pódiových umístění

Maxmilian Günther

Maxmilian Günther, nové dobrodružství s DS Penske

Maximilian Günther se narodil 2. července 1997 v německém Oberstdorfu. Stejně jako mnoho špičkových jezdců závodil velmi brzy na motokárách; v pouhých sedmi letech. Během svého dospívání byl dvakrát nominován na „Talent roku v motoristickém sportu“ Deutsche Post Speed Academy a poté byl v roce 2016 odbornou porotou zvolen „ADAC Junior Motorsportsman of the Year“. Jeho největšími triumfy v této fázi kariéry bylo druhé místo v mistrovství Evropy Formule 3 v roce 2016 a třetí v roce 2017: ve stejné sezóně, ve které vyhrál Velkou cenu historických vozů v Pau. V letech 2016 a 2017 byl také zaměstnán jako testovací a rezervní jezdec pro DTM a také jako simulátorový jezdec týmu Mercedes Formule 1. Ve stejné době se zúčastnil testu nováčků Formule E na okruhu v Marrákeši v Maroku. Tento test jasně rozhodl, protože Maximilian je stálou součástí šampionátu plně elektrických vozů od sezóny 2018-2019, kdy se stal nejmladším jezdcem, který se kdy zúčastnil Formule E s americkým týmem Dragon Racing v roce 2020.  Ve věku 22 let se také brzy stal nejmladším vítězem E-Prix v historii, když v Santiagu de Chile jezdil za BMW Andretti. Jeho další krok směřoval do Nissanu a poté se přidal k rodině Stellantis Motorsport (prostřednictvím značky Maserati) pro sezónu 2022-2033. V srpnu byl formálně jmenován do DS Penske a připojil se k týmu s více tituly ve Formuli E než kterýkoli jiný.

Maximilian Günther, absolvent několika různých šampionátů monopostů, těží z mnoha zkušeností v motoristickém sportu: zejména ve Formuli E, kde je etablovaným průkopníkem.

83 startů, 5 vítězství, 2 pole position, 10 pódiových umístění

Klíčové vlastnosti DS E-TENSE FE25

  • Pohonná jednotka vyvinuta společnosti DS Performance
  • Pohon všech kol 350 kW
  • Přední motor (250 kW) a zadní motor (350 kW)
  • Maximální výkon: 350 kW (476 CH)
  • Maximální rychlost: 280 km/h (optimalizováno pro silniční okruhy)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: méně než dvě sekundy
  • Elektrický brzdový systém na všech kolech (Brake-By-Wire)
  • Výkon rekuperace energie při brzdění: 600 kW
  • 50 % energie spotřebované během závodu pochází z brzdné rekuperace
Eugenio Franzetti

Rozhovor s ředitelem DS Performance Eugeniem Franzettim

Když se na to všechno podíváte zpětně, co si myslíte o cestě, kterou jste dosud urazili, a o dlouhodobém angažmá společnosti DS Automobiles ve Formuli E?

Pro mladou značku na špici, která se zrodila elektrifikovaná a s úmyslem stát se plně elektrickou dříve než její hlavní soupeři, byla strategická volba vstoupit do motoristického sportu a zejména do Formule E inteligentní, nebo spíše přirozená. Motoristický sport je fantastický způsob, jak podpořit image naší značky, stejně jako její expanzi a dosah, a to díky řadě vítězství a umístěním na stupních vítězů. Motoristický sport je pro nás však také fantastickou arénou pro vývoj elektrických technologií v našich vozech, a to v krátkém čase a na nejvyšší úrovni kvality. V dnešní době je naše značka známá po celém světě a naše vozy jsou vyvíjeny se zkušenostmi nasbíranými na okruzích po celém světě.

V loňském roce získal tým DS Penske své 51. umístění na stupních vítězů, což je rekord v tomto sportu. Co pro vás toto číslo znamená?

Především je třeba to dát do souvislosti se všemi ostatními čísly, která vyprávějí příběh našich dosavadních devíti sezón. Protože 51 pódií ze 121 závodů je výjimečný poměr;  což znamená v průměru téměř šest pódií ročně. Našich 16 vítězství a čtyři tituly ukazují, jak jsme dominovali, ale ostatní statistiky podtrhují, jak konzistentní tento výkon je. Když zastupujete prémiového konstruktéra, je to klíčové hledisko, protože být v čele každé sezóny posiluje viditelnost a pověst naší společnosti.

Jaká jsou vaše očekávání od vozu DS E-Tense FE25, nejnovějšího vyzyvatele?

Uvedení zbrusu nového vozu na trať je vždy trochu bláznivé a vzrušující. Jsme v polovině kariéry vozu GEN3, ale vylepšení, která jsme představili nyní, jsme ještě neviděli. Mohli bychom se dokonce bavit o zcela novém autě, vzhledem k tomu, že přední kola se mohou v útočném režimu stát hnanými koly, což výrazně mění náš přístup k závodní a energetické strategii. Kromě toho od našeho nového vozu očekáváme dvě věci: pomůže nám vyhrávat závody a naučí nás lekce, které můžeme použít k výrobě lepších silničních vozů pro naše zákazníky. Transfer technologií z dráhy na silnici, pokud jde o energetickou transformaci, je jedním z hlavních důvodů našeho týmu.

Olivier François

Rozhovor s generálním ředitelem DS Automobiles Oliverem Francoisem

Toto je 10. sezóna společnosti DS Automobiles ve Formuli E. Jaké jsou důvody pro toto dlouhodobé angažmá v mistrovství světa?

Měli jsme jasno: musíme znovu objevit naši mobilitu během největší revoluce, kterou automobil zažil od svého samého vynálezu. Průkopnický charakter naší značky, pokud jde o elektrifikaci, který je dokonale v souladu s technologickým duchem šampionátu, znamená, že naše dlouhodobé angažmá je přirozeným krokem. Ve Formuli E jsme našli své místo. To je místo, kde jsme se učili a rostli, a také vyhráli. Posledních devět sezón mohu shrnout do pouhých tří slov: futurismus, efektivita a výkon. Nejsme tu jen tak náhodou.

Jak Formule E pomáhá společnosti DS Automobiles ve vývoji?

Platí to i opačně: protože je to právě přítomnost výrobců, která stojí za úspěchem šampionátu. Platforma, kterou je Formule E, nám pomohla pokročit po technické, ale také z marketingového hlediska. Všechna naše vítězství stejně jako naše čtyři tituly nám pomohly upevnit náš mezinárodní profil. Tyto elektrické monoposty jsou navíc úžasnými akcelerátory technologického vývoje. Je tu samozřejmě hardware – fyzické části – které jsou v náročných podmínkách vystaveny neuvěřitelnému namáhání, ale také softwarový prvek, který se v průběhu každé sezóny neustále vyvíjí. Výsledkem je, že každý majitel elektrifikovaného vozu DS dnes těží z našeho zapojení do Formule E.

Proč jste se rozhodli, že každý z vašich budoucích modelů bude mít od nynějška 100% elektrickou verzi?

Protože jsme společnost na špičce technologie a to je budoucnost! Naší úlohou jako prémiového výrobce automobilů je razit cestu novým technologickým hranicím a přinášet našim zákazníkům to nejlepší. Nasazení automobilů s nulovými emisemi na trasu má silnou přidanou hodnotu, která charakterizuje kvalitu našeho francouzského know-how – a to je naším posláním. Od založení značky v roce 2014 bylo naším cílem vždy se udržet na špičce elektrické revoluce. Budoucí modely, které uvedeme na trh, budou dokonalou ilustrací této ideologie.

 

Zdroj a foto: DS Performance

 

Kalendář závodů Formule E na rok 2025