Top news

Bývalý závodník IndyCar Robert Wickens se vrací k monopostům v upravené Formuli E GEN 3

  • Bývalý pilot IndyCar Robert Wickens debutuje ve stroji Formule E GEN3 poprvé od vážné nehody v roce 2018, po které ochrnul.
  • Wickens začal svou kariéru v motoristickém sportu v motokárách, kde vyhrál závody šampionátu FIA Formule 2, v roce 2011 vyhrál šampionát Formule Renault 3.5 a byl rezervním jezdcem týmu Virgin Racing .
  • Navzdory vážné havárii v roce 2018, po které ochrnul, se Wickensovi podařil pozoruhodný návrat, soutěžil ve třídě TCR v soutěži IMSA Michelin Pilot Challenge a v roce 2023 se stal šampionem třídy TCR.
  • Vůz GEN3 Formule E, upravený pro Wickense pro řízení s ručním ovládáním, představuje technologický skok a udržitelnost a také měřítko pro celosvětovou inkluzivitu motoristického sportu na trati.

Závodní jezdec Robert Wickens se zapsal do historie závodu Hankook Portland E-Prix 2024, když nasedl do vozu Formule E GEN3 a absolvoval řadu testovacích kol na trati Portland International Raceway.

Pro Wickense, 35letého závodního jezdce z kanadského Ontaria, byla tato kola více než jen testem, ale inspirativním návratem navzdory nepřízni osudu při jeho prvním návratu k monopostům od jeho nehody v roce 2018. Jeho jízda ve voze GEN3 nebyla jen jednorázovou ukázkou, ale také hodnotícím session pro Roberta, aby zhodnotil možnosti návratu na plný úvazek k závodění monopostů v budoucnu.

Robert Wickens

Wickens získal své vůbec první zkušenosti za volantem stroje Formule E ve špičkovém voze GEN3 Formule E – nejnovější generaci elektrických závodních vozů – před závodem Hankook Portland E-Prix 2024. Absolvoval celých jedenáct kol a prokázal tak potenciál inkluzivity a technologických inovací v rámci mistrovství světa ABB FIA Formule E.

GEN3 je nejrychlejší, nejlehčí a nejudržitelnější elektrický závodní vůz na světě a byl speciálně upraven výrobním partnerem SPARK pro Wickense pro řízení pomocí ručního ovládání. Je to také nejhospodárnější závodní vůz na planetě, přičemž téměř 50 procent jeho provozní energie pochází z rekuperace zadního a nového předního hnacího ústrojí, čímž dosahuje celkové rekuperace energie až 600 kW.

Ve srovnání se svým předchůdcem je vůz GEN3 o 75 procent výkonnější, má maximální rychlost o 95 km/h vyšší a může se pochlubit šestkrát větší schopností rekuperace energie.

 

Účast Roberta Wickense na Hankook Portland E-Prix 2024

Účast Roberta Wickense v Hankook Portland E-Prix 2024 nejen podtrhuje jeho mimořádný návrat, ale také symbolizuje inkluzivního ducha a neúnavnou snahu o inovace, které definují mistrovství světa ABB FIA Formule E.

 

Robert Wickens

„Včera to byla úžasná příležitost řídit vůz GEN3. Formule E je seriál, který už nějakou dobu bedlivě sleduji, ale nikdy jsem nevěděl, jak bych se do ní mohl dostat. Obrovské díky Formuli E a týmu SPARK za jejich vynalézavost a za to, že vyvinuli systém ručního ovládání, abych mohl řídit vůz v Portlandu.Bylo to  jen pár kol, ale opravdu jsem si to užil a chtěl jsem mnohem víc. Doufejme, že to v budoucnu povede k dalším příležitostem a možná i k nováčkovskému testu. Myslím, že právě teď by to byl můj cíl, pokusit se dostat v budoucnosti na startovní rošt ve Formuli E.“

Jeff Dodds, generální ředitel Formule E:

„Je to privilegium nabídnout jezdci Robertova kalibru jízdu v našem voze GEN3 Formule E. Během své kariéry Robert prokázal svou rychlost a talent a od jeho nehody je jeho odhodlání  vrátit se ke sportu, který milujeme, naprosto úžasné. Sleduji Robertovu kariéru již řadu let a je jasné, že byl vždy předurčen k úspěchu v motoristickém sportu. Jsme hrdí na to, že jsme inkluzivním šampionátem vedeným technologiemi a inovacemi, a díky SPARKU se nám podařilo dosáhnout větší dostupnosti pro talentované závodní jezdce. Robertova vášeň a odhodlání vrátit se k závodění monopostů na plný úvazek jsou zřejmé a já doufám, že mu tato snaha otevře dveře do budoucna.“

Příběh Roberta Wickense

Wickensova cesta v motoristickém sportu začala v motokárách jako dítě a nakonec se propracoval přes nižší formule. V roce 2009 prokázal obrovský talent, když vyhrál dva závody v šampionátu FIA Formule 2 a skončil celkově druhý. Jeho kariéra pokračuje ve vzestupu, když si v roce 2011 zajistil titul mistra Formule Renault 3.5, kde závodil po boku Jeana-Érica Vergneho. Jeho zdatnost na trati mu vynesla roli rezervního jezdce týmu Virgin Racing.

V roce 2018 se Wickens připojil k americké sérii IndyCar a okamžitě na sebe upozornil, když byl jmenován nováčkem roku v Indy 500. Jeho slibnou kariéru však náhle zastavila těžká havárie v Poconu, po kterém ochrnul od pasu dolů. Navzdory skličujícím výzvám Wickensovo odhodlání nikdy nezakolísalo. Po téměř čtyřech letech rekonvalescence se vrátil k závodění a testoval speciálně upravený Hyundai s ručním ovládáním na závodní dráze Mid-Ohio – 989 dní po nehodě.

HANKOOK PORTLAND E-PRIX 2024

Mistrovství světa ABB FIA Formule E se po úspěšném debutu v roce 2023 vrací do Portlandu na dvojzávod ve dnech 29. až 30. června 2024. Trať Portland International Raceway o délce 3,190 km zůstává nezměněna a slibuje vysokorychlostní akci a strategické příležitosti k předjíždění poté, co v loňském roce Portland E-Prix došlo k více než 400 změnám pozic.

Mitch Evans z týmu Jaguar TCS Racing by mohl v případě vítězství v Portlandu vyrovnat historický rekord ve Formuli E, zatímco jeho týmový kolega a současný lídr Nick Cassidy má v šampionátu náskok 25 bodů.

Zábava mimo trať zahrnuje herní arény, místní pouliční umělce a živá vystoupení Jxdn a Natalie Jane v Allianz Fan Village.

13. a 14. závod Hankook Portland E-Prix 2024 začíná v sobotu 29. a v neděli 30. června ve 14:00 místního času.

 

Zdroj: ABB FIA Formula E