DPP pojmenuje další tramvaj po Františku Ringhofferovi IV.

Dnes 6. března 2020 vypraví Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) do pražských ulic další pojmenovanou tramvaj 15T, tentokrát po Františku Ringhofferovi IV. DPP si tohoto pokračovatele slavné továrnické rodiny z pražského Smíchova, významného inženýra a zakladatele Ringhofferových závodů vybral ze dvou důvodů: při příležitosti letošního 80. výročí od jeho úmrtí a uvedení tramvají T2 po téměř 56 letech do pravidelného provozu v Praze.

Tramvaje T2

Tramvaje T2 byly vyrobeny ve stejné továrně, kterou rod Ringhofferů na Smíchově od roku 1852 budoval a do roku 1946 po něm nesla i jméno (závody Ringhoffer-Tatra). František Ringhoffer IV. stál v čele smíchovské vagónky 31 let. Pro jeho připomenutí získá tramvaj 15T ev. čísla 9374 speciální polep a vizuál v interiéru. A dvě opravené tramvaje T2 DPP vypraví poprvé na pravidelné lince č. 2 již tento víkend 7. a 8. března 2020.

Hlavním městem bude nyní jezdit již sedm tramvají pojmenovaných po významných osobnostech městské hromadné dopravy. Připojí se tak k vozům pojmenovaných po pánech Pšeničkovi, Křižíkovi, Pelikánovi, Hlaváčkovi, Kardausovi a Mölzerovi. Tramvaj bude vypravována z vozovny Motol.

 

„Pojmenovávání tramvají po historických osobnostech spjatých s pražskou hromadnou dopravou je důstojné a viditelné připomenutí těchto osobností, proto jsme se rozhodli v něm pokračovat. Konkrétně 29. února 2020 uběhlo přesně 80 let od smrti Františka Ringhoffera IV., který k rozvoji železniční a tramvajové dopravy v první polovině 20. století přispěl v obrovské míře. Jméno Ringhoffer tak ponese, tedy spíše poveze, tramvaj 15T s evidenčním číslem 9374. Tuto tramvaj jsme nevybrali náhodně, její evidenční číslo má také spojitost s Františkem Ringhofferem IV., který se narodil v roce 1874. Bude už sedmou pražskou pojmenovanou tramvají,“ říká Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla.

 

Nostalgická linka č. 2

Na svou cestu vyrazí také dvě tramvaje T2, které na nostalgické lince č. 2 zavezou své cestující k řadě významných pražských památek. Tento typ tramvaje se do pravidelného provozu pražské MHD vydává po téměř 56 letech. Na zprovoznění tramvají T2 uplynulé dva měsíce pracovali technici DPP, historický vzhled jim loni vrátili pracovníci ostravské společnosti EKOVA ELECTRIC. Veřejnost se tramvajemi T2 bude moci poprvé svézt o tomto víkendu, tj. v sobotu 7. a v neděli 8. 3. 2020 speciálně na lince č. 2.  V pokladně Muzea MHD bude navíc tento víkend zahájen prodej některých propagačních předmětů ze série připravené pro vozy T2 – plakát, taška, tácek a placka.

JÍZDNÍ ŘÁDY

František Ringhoffer IV. (1874 – 1940)

František Ringhoffer IV. byl čtvrtým nositelem stejného jména, který stanul v čele slavného rodinného podniku, jenž významným způsobem přispěl nejen k zaměstnanosti a rozvoji Smíchova, ale především k rozvoji železniční a tramvajové dopravy v ČR i Evropě. Do čela smíchovské vagónky nastoupil v roce 1909 po smrti svého otce Františka Ringhoffera III. Továrna se za jeho vedení v roce 1911 stala akciovou společností a zaznamenala mimořádný rozvoj. V roce 1924 zakoupila Kopřivnickou vozovku a.s., která pak nesla název Ringhoffer-Tatra. V roce 1929 koncern rozšířil
i o vagónku ve Studénce a později i v Kolíně a České Lípě. Smíchovská továrna byla mimořádně úzce spojena s historií dopravy v hlavním městě Praze. Již v období koněspřežné tramvaje (tedy za Františka Ringhoffera III.) dodala do Prahy řadu tramvajových vozů a v následujících letech se stala téměř monopolním dodavatelem pražských tramvají (některé tramvajové vozy ve 20. letech byly vyráběny s ohledem na velký rozsah zakázek i v Kolíně). Bez nadsázky je možné říci, že tramvaje z Ringhofferovy továrny vtiskly pražským ulicím na dlouhá desetiletí charakteristickou tvář. František Ringhoffer stál v čele smíchovské vagónky 31 let.

 

O významu někdejší Ringhofferovy továrny pro pražskou MHD svědčí i skutečnost, že po jejím znárodnění v roce 1945 ještě dalších pět desítek let tramvaje vyráběla a dodávala do Prahy, ale i dalších českých i zahraničních měst, včetně legendárních tramvají T3.

Ringhofferovy závody

Ringhofferovy závody na Smíchově byly založeny Františkem Ringhofferem v roce 1852 a byly se svými nástupci nejdéle fungujícím dodavatelem vozidel pro pražskou tramvajovou dopravu. Výroba ve smíchovské továrně byla zahájena v roce 1854 nákladními železničními vozy, osobní železniční vozy se zde vyráběly od roku 1857. První tramvajový vůz byl vyroben v roce 1876, poslední zde vyrobený vůz byl Dopravnímu podniku předán v roce 1990.

 

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s., je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 141 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 25 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2020 bylo ve vlastnictví společnosti 1 144 autobusů, 850 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede více než 180 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2020 celkem 11 006 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 303 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.