Základní vzdělání

Staň se superdialektologem podruhé: mise opět posílá školáky zachránit nářečí

Oblíbená školní soutěž Staň se superdialektologem je zpět! Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR znovu vyzývá žáky a žákyně základních a středních škol, aby se stali „superhrdiny“ dialektologie a pomohli dokumentovat jazykové bohatství regionů České republiky. „Agenti“ či „agentky“ ve věku 10–19 let se do projektu mohou zapojit do konce dubna 2025, stačí jim k tomu […]

Read More

Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

 MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je  Aleš Klíma, který pracuje v Lesní třídě Mateřské školy da Vinci.

Read More

Většina klubů pozoruje u dětí problémy s pozorností. Potíže rostou také se sebevědomím nebo se sníženou odolností vůči stresu

Nejenom zvýšený výskyt obezity či nadváhy. Zástupci sportovních klubů a tělovýchovných jednot si v posledních dvou letech všimli také toho, že se děti zhoršují v pozornosti nebo v koncentraci během tréninkových jednotek. Potvrdilo to v rámci letošního průzkumu České unie sportu 56 % klubů. A skoro šedesát procent TJ/SK uvedlo, že se děti zhoršují všeobecně v technických dovednostech. „V poslední […]

Read More

Když do školy tak s největším sešitem , vzkazují PAPÍRNY BRNO

Kdo by neznal školní sešity z PAPÍREN BRNO. Celé generace českých i československých školáků do nich psaly diktáty, rovnice i slohová cvičení. Že žádná sešitová výzva není dost velká, dokázal tradiční výrobní podnik letos, kdy představil rekordně velký sešit s úctyhodnými rozměry 111 x 157 cm.

Read More

Nadační fond Magdaleny Kožené podpoří základní umělecké školy postižené povodněmi částkou 300 000 Kč

Nadační fond Magdaleny Kožené pomáhá základním uměleckým školám (ZUŠ) zasaženým povodněmi, které v září postihly několik regionů České republiky, k návratu k plnohodnotné výuce. Fond bezprostředně reagoval na situaci uspořádáním řady benefičních koncertů i vyhlášením veřejné sbírky na pomoc ZUŠ, jejich pedagogům, ale i žákům, která byla zahájena 18. října za podpory České filharmonie u příležitosti podzimních koncertů […]

Read More

Zoo Ostrava: Ani po 50 letech neutuchá zájem soutěžit v Zoo Ostrava

Tento týden se v ostravské zoo koná další ročník soutěže mladých zoologů. Zájem o vědomostní soutěž je opět veliký – přihlásilo se do ní bezmála 2500 žáků z více než 120 škol z celého Moravskoslezského regionu. Téma podzimní soutěže je „SAVCI MOŘÍ A OCEÁNŮ“.

Read More

Rodiče holčičky na vozíku musí sehnat miliony na výtah do státní školy. Zcela bezbariérová nikde v okolí není.

Co by vaše dítě udělalo, kdyby vyhrálo milion korun? Desetiletá Mia by si koupila výtah. Bez něj se totiž nedostane do školy. Mia není chudé dítě z africké buše prahnoucí po vzdělání. Je to holka z pražského sídliště. Školní docházku má povinnou. Právo na vzdělání dané ústavou. Přesto školu nemá. Je na vozíku a všechny základní školy […]

Read More

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.

Read More

Duševní zdraví dětí v Praze se nelepší. Rostou problémy spojené s nadměrným užíváním digitálních technologií

Žáci nejsou spokojeni se životem, zažívají nízký wellbeing a naopak vysoký výskyt příznaků úzkosti a deprese. Tyto fenomény zmapoval nový výzkum duševního zdraví a rizikového chování žáků 2. stupně základních škol a studentů středních škol v Praze. Letos se poprvé výzkumníci zaměřili také na problematiku sebepoškozování. Praha vyhodnocuje podobné problémy na školách pravidelně, odborníci tak […]

Read More

Raiffeisenbank spouští projekt pro děti, finanční gramotnost je učí v Minecraftu

Děti si díky projektu od Raiffeisenbank nově vyzkouší gamifikovanou metodu výuky finanční gramotnosti. V prostředí Minecraft Education budou plnit úkoly, které je mají obeznámit s fungováním úroků, rozpočtu nebo kybernetickou bezpečností. Hra je určena pro školní výuku i pro individuální využití doma.

Read More