V Plasích pochopíte konstrukci staveb a historii stavebnictví

V sobotu 12. dubna vypravilo Národní technické muzeum zvláštní vlak u příležitosti 10 výročí Centra stavitelského dědictví v prostorách bývalého pivovaru v Plasích. Cílovou stanicí tedy bylo nádraží v Plasích. Zde po příjezdu zvláštního vlaku taženého parní lokomotivou 475.111 zvanou Šlechtična začala naše cesta za poznáním historie stavebnictví.  

Cesta ke klášteru a Centru stavitelského dědictví

Naše cesta z nádraží vedla dolů do města po ulici Plzeňské kolem přírodního koupaliště, v jehož sousedství se nachází dětské hřiště. Přešli jsme po lávce a již jsme před sebou viděli budovu kláštera s mohutnou kopulí kaple sv. Benedikta. Bývalý cisterciácký klášter založil kníže Vladislav II. s manželkou Gertrudou roku 1144. Současnou získal v letech 1661-1739, kdy se na přestavbě podílela řada významných stavitelů především J. B. Mathey, J. B. Santini-Aichel a K. I. Dientzenhofer. Stavitelé kláštera se museli potýkat s velmi nevhodnou polohou. Klášter byl postaven v bažinatém místě na 5100 dřevěných kůlech trvale ponořených ve vodě. Správnou hladinu spodní vody udržuje důmyslný systém. Klášter je nyní ve správě Národního památkového ústavu a jeho prohlídka bude cílem naší příští cesty do Plas.

Nejprve jsme se zastavili v turistickém informačním centru, které se nachází v sousedství klášterního mlýna. Naproti mlýnu je rozsáhlá budova knížecího pivovaru. Zde jsme se v restauraci zastavili na oběd.

Klášter Plasy
Centrum stavitelského dědictví Plasy

Expozice středověké stavební stroje

Zde jsme měli možnost vidět věrně zpracované modely staveb, které již dnes neexistují i ty, které ještě můžeme vidět ve skutečné podobě.  Zde jsme se zastavili a sledovali na dvou obrazovkách průběh práce na zrekonstruovaných středověkých stavebních strojích, a tak jsme získali představu, jak kdysi vznikali mohutné stavby, které ještě nyní můžeme obdivovat. Poté jsme vešli do další místnosti kde se kdysi nacházela pivovarská lednice a zde jsme před sebou viděli rozměrné funkční repliky strojů, zhotovené na základě studia historických pramenů a vyrobeny za použití dobových řemeslných postupů. Prohlédli jsme si klecový jeřáb, beranidlo a vrátek s vijákem. Tyto repliky představují v evropském měřítku ojedinělou rekonstrukci původní středověké stavitelské technologie.

Prohlídka Expozice stavitelství  

Potom už jsme vešli do hlavní budovy umístěné v bývalém pivovaru cisterciáckého kláštera. V při vstupu do každé místnosti jednotlivých expozic jsme si na stěně mohli přečíst, k čemu místnost kdysi sloužila. Například srdcem pivovaru byla varna a prostoru určeném původně pro pivovarské pánve jsme se mohli seznámit s vývojem topenišť, jelikož srdcem domu je topení.

Ale abychom se vrátili na začátek, protože nejprve jsme se v expozici Statika hrou seznámili se základními konstrukčními principy a pravidly statiky, abychom pochopili, co je třeba respektovat, aby dům nespadl. Seznámili jsme se zde s několika typy konstrukcí, zjistili jsme, co si máme představit pod pojmem „předpjatý beton“. Pro nejmenší návštěvníky je zde připraven kout s polystyrenovými cihlami, kde si mohou sami postavit dům, aby nespadl.

Procházeli jsme jednotlivé místnosti a během této cesty jsme se mohli v suterénu sladovny seznámit se zpracováním tradičních materiálů. Expoziční část umístěná v bývalé chladírně je zaměřena na hrubou stavbu. Zde jsme si prohlédli ukázky kamenného zdiva, gotickou vazbu ze středověkých cihel i různé typy sloupů. 

Tradiční stavitelství za císaře Franze Josefa

Zaujala nás výstava stavitelství za císaře Franze Josefa. Výstava vzniklá ve spolupráci Národního technického muzea a Fakulty stavební ČVUT v Praze a přibližuje rozmach stavitelství ve 2. polovině 19. a počátku 20. století. Zkusili jsme si pumpovat vodu pumpou i praní na valše v neckách.

V prostorách bývalé varny jsme si prohlédli vývoj topenišť, kuchyňských kamen, koupelen, rozvodů vody. Potom jsme vystoupali na ochoz galerie a zde jsou představeny obklady stěn, modely schodišť, sbírka elektroinstalačního materiálu, která sleduje vývoj těchto prvků od dob F. Křižíka, prošli jsme skutečným bludištěm dveří a oken. V půdních prostorách jsou zavěšeny vodorovné konstrukce podlah a stropů. Sledovali jsme také vývoj omítek v různých historických obdobích. Největším exponátem expozice dokumentující vývoj krovových konstrukcí a střešních krytin je pivovarský krov. Po celou dobu prohlídky jsme načerpali řadu technických informací, modely a exponáty jsme si mohli prohlédnout z blízka. Nahlédli jsme i do tajů truhlářské dílny.

Tradiční stavitelství za císaře Franze Josefa

Stavební hřiště

Naši cestu mapující stavitelské postupy a jejich vývoj během staletí jsme zakončili na jednom ze sýpkových pater někdejší sladovny, kde je nyní umístěno stavební hřiště. Zde si můžete vyzkoušet vlastní stavitelské schopnosti. Tzv. „stůl architekta“ seznámí s proměnou stavebních plánů v minulosti, Do tajů pojmosloví architektury vás uvede vysouvací informační systém, vytáhnete si jeden šuplíček a získáte zde celou řadu informací co znamenají nejrůznější názvy. Zjistíte, že i z obyčejných dřevěných špalíčků lze postavit překvapivě složité konstrukce, hmotový model plaského kláštera umožňuje vytvořit podobu areálu v různých historických etapách jeho vývoje. Že je toto místo zajímavé nejen pro nás jsme pochopili, když jsme sledovali návštěvníky nejrůznějších věkových kategorií ponořených do stavitelského tvoření.

Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět

Opustili jsme budovu pivovaru a než jsme se s Centrem stavitelského umění rozloučili, prohlédli jsme si zrekonstruovaný automobil Tatra 77a v roku 1937. Vůz patřil českoněmeckému podnikateli Evženu Porákovi a je součástí souboru národní kulturní památky, s vývojem a historií vozů Tatra 77 resp. 77a, které jsou významným tuzemským příspěvkem ke světovému vývoji automobilu, i s využitím aerodynamiky u konstrukcí automobilů obecně. Významná část expozice je věnována restaurování vozu.

Centrum stavitelského dědictví v Plasích zahajuje sezonu v neděli 13. dubna 2025 a my bychom rádi poděkovali řediteli Národního technického muzea panu Mgr. Karlu Ksandrovi  nejen za jízdu muzejního vlaku, ale také za příjemné překvapení v podobě volného vstupu pro návštěvníky hned po příjezdu historického vlaku v sobotu odpoledne. Vždyť tabulky umístěné na vagonech vlaku připomínaly cestujícím, že Centrum stavitelského dědictví slaví desáté výročí vzniku!!

Foto: Cysnews

Více informací naleznete ZDE

 

Muzejním vlakem na oslavy 10. výročí CSD NTM Plasy