Při projížďce parním vlakem po úzkorozchodné trati Waldviertelbahn objevíte řadu krásných míst

Výlet za poznáním pro celou rodinu na Waldviertelbahn: Sezóna je od 30. dubna do 1. listopadu 2022. S úzkokolejkou objevíte nejkrásnější místa kraje Waldviertel mezi Gmündem a Groß Gerungs a Gmündem a Litschau. Na 120 let staré železniční trati se nacházejí nejrůznější turistické tipy a zážitkové zastávky. Semmeringem severu mezi Gmündem a Groß Gerungsem („jižní větev“) a Gmündem a Litschau („severní větev“) se ozývalo syčení parních lokomotiv již déle než 100 let. V nostalgické soupravě tažené parní nebo dieselovou lokomotivou si užijete zvláštní atmosféru. Součástí sestavy je jídelní vůz a také vagon pro přepravu jízdních kol. Doporučená rezervace míst předem i přeprava kol jsou zdarma. Nabídku vozů na Waldviertelbahn doplňuje Zlatý motorový vůz. Z kapacitních důvodů určitě doporučujeme bezplatnou rezervaci předem.

Nádraží Gmünd NÖ východisko jízd na Waldviertelbahn

Úzkorozchodnou železnici na trati Waldviertelbahn v Dolním Rakousku nedaleko hranic s Českou republikou jsme si přáli poznat už dlouhou dobu. Bohužel nejrůznější omezení v souvislosti s Covid-19 termín našeho výletu poněkud odložila. Ale musíme říci, že čekání se opravdu vyplatilo. Dojeli jsme do Gmündu, kde je výchozí stanice pro jízdy směrem na Litschau nebo na Groß Gerungs. Stanici úzkokolejky Waldviertelbahn najdete v Gmündu hned vedle hlavního vlakového nádraží. Velká světlá prosklená budova nás příjemně překvapila. Jsou zde dvě nástupiště velmi přehledně označená, takže po příchodu do hlavního vestibulu hned víte, ze kterého nástupiště odjíždí vlak do Litschau a kde máte nastoupit, pokud jste si jako cíl své cesty zvolili Groß Gerungs.  Ve vestibulu je informační pult, kde najdete informační brožurky o nejrůznějších cílech na trase. Jsou zde velmi dobře vybavené čisté toalety a koutek pro děti v uzavřené zahrádce za hlavním vestibulem. 

Vedle infopultu je dotyková obrazovka pro nákup jízdenek, ale protože jízdy bývají často vyprodány, určitě doporučujeme rezervaci předem na webových stránkách.

jízdní řády 2022

Zlatý motorový vůz do Groß Gerungs

Podívali jsme se na nástupiště, kde byl připravený zlatý motorový vůz k jízdě do Groß Gerungs. Přestože se na této trase nachází řada lákavých turistických cílů jako nejstarší pivovarnické město Rakouska s zámkem, malebnými uličkami a pivovarem Weitra, nebo farma s alpakami Sonnseitn Alpakahof v Abschlagu, ranč s bizony v Langschlagu, my jsme dali přednost nostalgické jízdě se dvěma parními lokomotivami Mk.1 a Mk.4 směr Litschau. Oba krásné stroje jsme si mohli prohlédnout už před odjezdem na nástupišti označeném jménem cílové stanice a tou bylo městečko Litschau.

 

Naše jízda s parními lokomotivami po úzkorozchodné trati z Gmündu do Litschau

Vestibul nádraží se chvilku po našem příchodu začal plnit cestujícími a byli jsme rádi, že jsme našli na okně příslušného vagonu nalepený rezervační lísteček s našimi jmény. Posadili jsme se do vagonu a  průvodčí začal upozorňovat na blížící se odjezd, a tak cestující rychle nastoupili do vagonů. Zapískala parní lokomotiva zařazená vpředu a vláček se rozjel. Pomalu jsme opustili město Gmünd a kolem nás pomalu ubíhala krajina s lesy a rybníky. Viděli jsme také oboru se zvěří, a na cestě nás doprovázel zvláštní historický autobus, který jsme si mohli prohlédnout v cíli naší cesty před nádražím v Litschau. Zřejmě se jednalo o jízdu s parním vlakem, která otevírala letošní sezonu, protože zájem o parní vláček nebyl jen ze strany cestujících sedících v historických dřevěných vagonech, ale také kolemjdoucích a kolemjedoucích podél celé trati. Na mysliveckých posedech jsme zahlédli fotografa, který se snažil zdokumentovat cestu nostalgického vláčku se dvěma krásnými naleštěnými parními lokomotivami, jedné zařazené vpředu a druhé na konci vláčku.

Měli jsme štěstí na počasí a tak jsme si užívali nádherné výhledy na krajinu kolem. Prošli jsme po spojovacích můstcích mezi vagony do bufetového vagonu. Tady jsme si mohli koupit pivo, kávu, čaj, minerálku, makový koláček nebo malou lahvičku s likérem, na které byla vyobrazena parní lokomotiva. Ke konzumaci jídla a pití byly připraveny dva stolečky, ale řada cestujících si odnášela nápoje do „svých“ vagonů.  Průvodčí procházel vlakem a oznamoval, že se blíží naše první a jediná zastávka na cestě, kde bude lokomotiva doplňovat vodu a proto zde bude desetiminutová pauza.  Městečko Alt Nagelberg je známé sklárnou a proto jsme mohli v době našeho pobytu v zastávce obdivovat skleněnou zahradu kolem dvou malých rybníků, na ostrůvcích v těsném sousedství zastávky. Všimli jsme si i různobarevných skleněných ptáčků naaranžovaných na větvích stromů.

 

Tradiční sklářské umění můžete zažít zblízka v lesní sklárně. Sklářství zde pokračuje podle starých tradic a zušlechťuje speciálními rytými motivy, malbami nebo vysoce leštěnými brusy. Čechy a Waldviertel jsou světově proslulé svými sklářskými výrobky. Kraj zažil rozkvět výroby a zpracování skla v 19. a 20. století. Předpokladem výroby skla byla dostupnost surovin nezbytných pro výrobu v poměrně velkém množství. Rozsáhlé lesní plochy panství Heidenreichstein nabízely dostatek dříví do kamen a kvalitní bukové dřevo jako surovinu pro tzv. potaš. Písek, a tím i oxid křemičitý, se získával hlavně z toků v regionu. Proces výroby potaše byl složitý a nepříliš produktivní. K tomu se nejprve spálilo bukové dřevo, popel z něj byl výchozí surovinou pro další zpracování. Ta se rozpouštěla ​​ve vodě a „vařila“ v tzv. „hrncích“ – odtud pochází výraz potaš – dokud nezůstal bílý zrnitý prášek. Potaš sloužila jako tavidlo ke snížení teploty tání a viskozity materiálu.

Zdroj: https://www.brand-nagelberg.at

Lokomotiva doplnila vodu, průvodčí upozornil na odjezd, cestující se opět posadili do vagonů a vlak se dal do pohybu.  Za chvíli už jsme zastavili v cíli naší cesty v Litschau. Tady jsme si mohli prohlédnout dva muzejní vagony a Železniční muzeum. Litschau jsou klimatické lázně s řadou atrakcí pod širým nebem. U Herrensee je možnost půjčit si lodičku na projížďku. V Litschau jsme si na informačních tabulích nás lákala řada dalších tematických akcí z nichž názvy řady z nich měly spojitost s gastronomií jako Schnitzelexpress, Gulaschexpress, Karpfenexpress, Knödelexpress, Mohnnudeln Zug,  Martiniganslexpress. Již názvy jízd napovídají, kterou specialitu můžete cestou ochutnat. Některé z těchto tematických jízd jsou s parní a některé s dieselovou lokomotivou.  Více informací o termínech těchto jízd naleznete ZDE

 

Všimli jsme si také odkazů, které informují o jízdách na Jindřichohradecké úzkokolejce, kam se zdejší příznivci železniční nostalgie snadno dostanou.

Dvojvýjezd parní lokomotivy a Zlatého motorového vozu

Vrátili jsme se do Gmündu a těšili se na dvojvýjezd parní lokomotivy a Zlatého motorového vozu, které opouštěli stanici v Gmündu současně.  Na cestě domů jsme se ještě zastavili u zastávky Langschlag, kde jsme si prohlédli muzejní vagon s lokomotivou 298.206. Navštívili jsme také útulný farmářský obchůdek na nádraží se zajímavou nabídkou regionálních výrobků.

Waldviertelská úzkokolejka nabízí projížďku krásnou krajinou k zajímavým turistickým cílům. Podél trati vede cyklostezka. Proto se nabízí možnost zkombinovat turistické výlety s jízdou vlakem. Určitě se sem zase rádi vrátíme.

Waldviertelské úzkorozchodné dráhy

Waldviertelské úzkorozchodné dráhy (německy Waldviertler Schmalspurbahnen) je síť tří úzkorozchodných železničních drah o rozchodu 760 mm, která má výchozí bod v dolnorakouském Gmündu. Původně však dráhy vycházely z dnešního nádraží České Velenice. Železniční provoz na této síti úzkorozchodných drah má dnes převážně turistický charakter. Většina spojů je obsluhována motorovými vozy řady 5090. V jízdním řádu jsou ale vyznačeny dny, kdy jsou vlaky vedeny i jinými vozidly včetně parních lokomotiv. Všechny vlaky na této úzkorozchodné síti provozuje dopravce NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft). Partnerskou úzkorozchodnou drahou jsou Jindřichohradecké místní dráhy. Obě úzkorozchodné dráhy spojuje nejen partnerství, ale i existující plán na jejich kolejové propojení.

Provoz waldvirtelských úzkorozchodných drah byl zahájen v roce 1900 na severní trati do Litschau. V roce 1902 byla otevřena první část jižní tratě, jejíž stavba byla technicky náročnější. V roce 1903 pak dosáhla i jižní větev své cílové stanice Groß Gerungs. Po rozdělení Gmündu na českou (České Velenice) a rakouskou část (Gmünd) v roce 1919 se nádraží úzkorozchodné dráhy ocitlo na české straně. Dne 20. ledna 1922 zahájilo provoz nádraží v Gmündu, které vzniklo přestavbou původní železniční zastávky. Waldviertelské úzkorozchodné dráhy od té doby vycházely z tohoto nádraží. Do roku 1951 pak úzkorozchodná trať Gmünd – Litschau vytvářela krátký peážní úsek na československém území. Ten byl zrušen po výstavbě přeložky tratě na rakouskou stranu státní hranice. Ve stopě původního trasování úzkorozchodné dráhy do Českých Velenic dnes najdeme lávku přes řeku Lužnici tvořící Hraniční přechod České Velenice-lávka / Gmünd II.Od roku 1986 se úzkorozchodné dráhy potýkaly s existenčními problémy. Dopravce ÖBB si brzy uvědomil turistický potenciál drah. Díky tomu bylo zachováno mnoho původních parních lokomotiv, které jsou dodnes využívány k nostalgickým jízdám. V roce 2001 skončily ÖBB s provozováním vlaků na Waldviertelské železnici. V témže roce je nahradil je dopravce NÖVOG který provoz převzal.

Zdroj: Wikipedie

 

Foto: JB Cysnews

 

Kalendář parních vlaků 2022