Jízdy s ozubnicovou lokomotivou na trati Tanvald- Kořenov

V letošním roce se po opravě trati vrátí do čela vlaků na Zubačce unikátní motorové ozubnicové lokomotivy. Jízdy vlaků s těmito lokomotivami jsou plánovány na 1. listopadu a 27. prosince.

Jízdy s ozubnicovou lokomotivou.

Unikátní dieselová ozubnicová lokomotiva – Muzejní expozice Kořenov – Důlní vláček – Jízdy historického autobusu

Termíny v roce 2025

  •  Listopad             1. sobota
  •  Prosinec             27. sobota

 

Změna programu vyhrazena.

 

 

Kořenov

Zažijte to, v čem je trať Tanvald – Kořenov – Harrachov výjimečná. Společně vystoupáme po nejstrmější trati v ČR s naší motorovou lokomotivou T 426.0 zvanou „Rakušanka“, která zdolává nejstrmější úseky za pomoci ozubeného kola.

Více informací a jízdní řády naleznete ZDE 

Zdroj: Zubačka

Foto: Cysnews

 

Lokomotiva 715 zvaná Rakušanka

Lokomotivy řady 715 (do roku 1988 řada T 426.0) jsou ozubnicové motorové lokomotivy, které byly původně určeny pro provoz na Tanvaldské ozubnicové dráze a slovenské ozubnicové trati Pohronská Polhora – Tisovec. Pro Československé státní dráhy je roku 1961 vyrobila v počtu čtyř kusů rakouská firma Simmering-Graz-Pauker (SGP) ve Vídni (odtud přezdívka „rakušanka“), aby na těchto tratích nahradily staré parní lokomotivy.

Jedním z pouhých dvou výrobců, kteří na poptávku zareagovali, byla vídeňská firma SGP. Jí navržené řešení v podobě lokomotivy s hydrodynamickým přenosem výkonu bylo shledáno jako vhodné a poté byla podána objednávka na čtyři lokomotivy, které byly vyrobeny a dodány během roku 1961. První lokomotiva byla ještě před dodáním krátce zkoušena v Rakousku. Na tanvaldskou trať přišly stroje čísel 002 a 004. Přes počáteční problémy se lokomotivy osvědčily. Proto byly odsud již v letech 1963 a 1964 předány do Tanvaldu. Místo nich sem byly přiděleny upravené motorové vozy řady 820, schopné provozu na takto sklonově náročné trati.

Po dobu více než 20 let čtveřice lokomotiv zajišťovala takřka veškerou dopravu na „Zubačce“, pouze na málo vytížených vlacích se objevovaly motorové vozy. Se zvyšujícím se věkem strojů však začalo přibývat poruch, čím dál vážnější byl citelný nedostatek náhradních dílů a celková nehospodárnost provozu. zkouškách upravené lokomotivy řady 742 s EDB a elektronickým regulátorem výkonu v roce 1985, které dopadly s kladným výsledkem, již nic nebránilo jejich Po náročných opravách byly obě lokomotivy později zprovozněny a dnes jsou používány k příležitostným jízdám na Tanvaldské dráze. Deponovány byly pod širým nebem v Tanvaldu, avšak roku 2015 byla zahájena oprava zborcené budovy bývalého depa v Kořenově, kam se po dokončení obnovy v roce 2016 obě lokomotivy vrátily.

Zdroj: Wikipedie