Cestovní ruch: Trendem roku 2023 je udržitelnost

Nejnovější výzkum v tomto odvětví potvrzuje, že cestovatelé věnují větší pozornost otázkám životního prostředí

UDRŽITELNOST JE AKTUÁLNĚJŠÍ TÉMA NEŽ KDYKOLIV A LIDÉ SI STÁLE PŘIJÍMAJÍ ZVYKY A ŽIVOTNÍ STYL ZAMĚŘENÉ NA OMEZENÍ  DOPADU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.

Do tohoto kontextu zapadá i cestovní ruch: stále rostoucí počet cestovatelů preferuje volbu trávit dovolenou podle zásad udržitelnosti a respektu k území.

Tento trend se odráží v číslech: podle posledních údajů průzkumu Swg zveřejněných v březnu tohoto roku by čtyři Italové z pěti byli ochotni zažít udržitelný cestovní ruch, a tak by raději zůstali v certifikované ekologické lokaci za stejné náklady. Pokud jde o iniciativy na ochranu životního prostředí, téměř 70 % respondentů ve vzorku je pro omezený přístup a dopravní omezení a 73 % by bylo ochotno se obejít  bez aut a používat veřejnou dopravu nebo ekologická vozidla.

STUDIE O DOPADU UDRŽITELNOSTI NA DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC ITALSKÉHO CESTOVNÍHO RUCHU

Trend potvrzují i výsledky studie o dopadu udržitelnosti na dodavatelský řetězec italského cestovního ruchu, zpracované společností Deloitte ve spolupráci s AICEO.. Podle údajů získaných z tohoto výzkumu 64 % respondentů uvedlo, že vlivy změny klimatu je přiměly k úvaze cestovat udržitelnějším způsobem. Mezi respondenty mladších 25 let tento počet představuje 71%.

Ochota přejít k udržitelnému cestovnímu ruchu je motivována zejména touhou chránit oblast (60 %) a snižovat dopady na životní prostředí prostřednictvím ekologických dopravních prostředků (52 %). Rostoucí pozornost k udržitelnosti se odráží také v obnovení zájmu cestovat vlakem, které v roce 2022 zaznamenalo více než 1 milion cestujících denně. Jak se jasně ukázalo na BIT 2023, International Tourism Exchange, Itálie je obzvláště oblíbenou destinací pro zahraniční turisty, jejichž nákupy produktů Trenitalia vzrostly v roce 2022 o 25 % ve srovnání s obdobím před Covidem.

Možnost rychlého přesunu z jednoho velkého města do druhého díky vysokorychlostní dopravě a široké nabídce regionálních a meziměstských vlaků přesně odpovídá poptávce po udržitelnějším cestovním ruchu, který je ohleduplný k životnímu prostředí, územím a komunitám.

TRUE ITALIAN EXPERIENCE

Takovou pozornost sdílí také TRUE ITALIAN EXPERIENCE,  digitální platforma, jejímž cílem je propagovat, šířit a rozvíjet italský turistický trh: cestovní ruch sestávající z jedinečných zážitků založených na  zájmech cestovatelů, vždy s plným respektem k udržitelnosti a sociálnímu principy odpovědnosti.

Maurizio Rota, generální ředitel True Italian Experience, potvrzuje tento závazek:

„Stále více turistů věnuje pozornost otázce udržitelnosti. Ve výsledku nabízí True Italian Expericence cestovní balíčky navržené k propojení italských lokalit pomocí systému železnice. True Italian Experience poskytuje balíčky zaměřené na objevování  oblastí, které lze kombinovat s odvětvími, jako je cykloturistika a elektromobilita, aby byla zajištěna  řešení v souladu s principy udržitelnosti a sociálního respektu. True Italian Experience věří, že udržitelnost se týká jak životního prostředí, tak společenské odpovědnosti. V důsledku toho naše cestovní balíčky zvýhodňují mladé začínající podniky roztroušené po malých městech po celé zemi, které podporují a rozvíjejí cestovní ruch z  perspektivy, která by jinak neměla přednostní přístup na trh. Zejména si cení turistických podniků, družstev a start-upů přítomných v odlehlých oblastech naší země, které se tak zaměřují na rozvoj udržitelného a šetrného typu cestovního ruchu.“

 

Zdroj: True Italian Experience