Pražská energetika ve spolupráci se Škoda Auto DigiLab otevřela na Praze 11 unikátní dobíjecí HUB – poprvé k dobíjení využívá také energetické úložiště sestavené z použitých baterií vozů ŠKODA Enyaq

1x ultrarychlá dobíjecí stanice s výkonem 150 kW + 5x AC dobíjecí stanice s výkonem 2x 22 kW
– Energetické úložiště je sestaveno z bateriových modulů, jež dříve sloužily ve vozech ŠKODA Enyaq iV
– Mírového hnutí 2385/3, Praha 11 – Chodov, parkoviště u plaveckého bazénu

Dobíjecí stanice PREpoint u plaveckého bazénu na Praze 11 jsou navrženy jako klasický městský dobíjecí HUB, který dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň.

Takto nastavené parametry dobíjecího místa se v Praze stávají standardem, ale forma řešení způsobu připojení tady na Praze 11 je naprosto unikátní. Díky tomu, že je příslušné dobíjecí místo vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh, bylo možné realizovat náročnou instalaci ve velmi krátkém čase a s výrazně nižšími nároky na elektrickou distribuční soustavu.


Výše zmíněné energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech ŠKODA Enyaq iV.

Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie a tím je prodlužen její životní cyklus. V rámci energetického úložiště jsou vysoce kvalitní baterie méně namáhány a mohou tak bez problému sloužit dalších 10 a více let. Energetická úložiště umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit.

„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ říká Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.
„Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace,“ uvádí Jan Železný ze společnosti ŠKODA AUTO DigiLab. „Pro účely energetických úložišť se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health (SOH) i pod 70 %. My se u našich baterií z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ říká Jan Špatný ze ŠKODA AUTO.

Protipožární opatření úložiště jsou jak pasivní (robustnost bateriových modulů původně homologovaných pro provoz ve vozidlech), tak aktivní v úložišti samotném, kde je monitorována řada parametrů. Kdyby došlo na nejhorší, je zde integrován požární ventil, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí. Tisková zpráva
Ultrarychlá dobíjecí stanice, která umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW, je navíc doplněna dalšími 5 nabíječkami o výkonu 2x 22 kW. Celý tento nový městský HUB na pražském Chodově je součástí veřejné dobíjecí sítě PREpoint.

V tuto chvíli má Pražská energetika ve své síti PREpoint přes 440 veřejných dobíjecích stanic, u kterých se může najednou dobíjet více než 900 elektromobilů.

Do všech dobíječek v síti PREpoint je dodávána stoprocentně zelená energie pocházející z obnovitelných zdrojů. Platba za dobití elektromobilu je možná čipem, případně přes QR kód a platební bránu. K dobíjení je možné využít i čipy smluvních roamingových partnerů.