Carsharing neboli sdílení aut se i u nás stal již běžným druhem dopravy, zejména ve velkých městech. Podle studie německé carsharingové asociace Bundesverband CarSharing e.V. je to od roku 2023 dokonce do nájezdu 14 tisíc kilometrů [1]. Mezi výhody patří také to, že odpadají starosti o servis a údržbu auta. Nelze opomenout ani ekologický přesah služby, kdy sdílená auta šetří prostor v ulicích od dlouhodobě stojících aut, snižují spotřebu surovin na výrobu aut – jelikož si je lidé nekoupí a využívají ta sdílená, i spotřebu paliv.
Myšlenka sdílení aut vychází z toho, že v dnešním moderním světě auto nepotřebujete vlastnit, naopak se bez něho docela dobře obejdete, protože na většinu míst si dojedete hromadnou dopravou.
V evropském měřítku je v round-trip carsharingu zapojeno 55 tisíc vozidel, jde o meziroční nárůst o 6 %, přičemž flotily jednotlivých operátorů jsou nadprůměrně elektrifikován [2].
Největší trh je v Německu, kde působí 220 operátorů provozujících 15 tisíc aut, která slouží 900 tisícům uživatelů [2].
Jak funguje carsharing
Způsob použití sdílených aut se hodně liší podle typu carsharingu. Existuje několik typů carsharingu, které se liší tím, kdo auta vlastní a jakým způsobem si auto rezervujete:
- Round-trip carsharing, který lze rozdělit na station-based nebo zone-based – firma nebo sdružení provozuje flotilu aut. Uživatelé si auta rezervují typicky dopředu přes webovou nebo mobilní aplikaci. Platí se za rezervované hodiny a ujeté kilometry. Auta se vyzvedávají a vracejí na předem daném místě nebo v parkovací zóně.
- Free-floating carsharing – podobné předchozímu případu s tím rozdílem, že vozidla je možné vyzvedávat a vracet v rámci celého města. Kvůli tomu ale není možné je rezervovat dlouho dopředu.
- Peer-to-peer carsharing – zprostředkování zápůjček soukromých aut mezi lidmi
Roundtrip carsharing
- Velkou výhodou roundtrip carsharingu je to, že si auto můžete rezervovat dlouho dopředu a víte přesně, jaké auto to bude a kde bude stát.
- Nevýhodou je nutnost vracení a vyzvedávání na určených místech, což prodlužuje čas cesty a přináší jisté nepohodlí.
- Vozový park bývá rozmanitý, od malých městských vozidel, přes rodinná auta až po devítimístné dodávky, efektivní velikost flotily se počítá na desítky vozů.
- Sdílené auto je využito 30-40 % času, což je mnohem více než 24 minut denně, které v analytické části pro soukromá auta uvádí státní dopravní politika.
- Tento typ sdílení aut úspěšně nahrazuje soukromá auta, a tedy pomáhá zlepšovat dopravní situaci ve městě a šetří parkovací místa. Údaj, že jedno sdílené auto nahradí až 15 soukromých se tedy týká pouze tohoto typu carsharingu, nikoli všech typů, jak se někdy mylně uvádí.
Free-floating carsharing
- Flotila firmy, provozující free-floating carsharing, typicky provozuje stovky až tisíce aut.
- V tomto modelu funguje celé město jako jedna velká parkovací zóna a auto si můžete převzít a odstavit kdekoliv.
- Tím pádem si ale nemůžete rezervovat konkrétní auto a tyto společnosti typicky ani neumožňují rezervaci dopředu, protože předem netušíte, kde auto bude.
- Carsharing tohoto typu je většinou výrazně dražší hlavně pro krátké výpůjčky, které dělají většinu tržeb. Některé společnosti účtují ceny za minutu a cenově se blíží jízdě taxíkem.
- Auta tohoto typu carsharingu tedy často stojí i několik dní na stejném místě.
- Typický čas provozu sdíleného auta v tomto režimu je méně než 10 %, což se příliš neliší od soukromého auta a tedy nepřispívá k úspoře parkovacích míst ve velkých městech.
- Švýcarská jednička na trhu sdílených aut v režimu round-trip, společnost Mobility s cca 75 % trhu, testovala free-float carsharing v Basileji a Ženevě, ale po několika letech tento segment opustila. Důvody: velmi dobrá MHD, poměrně malá města pro tento typ carsharingu, málo parkovacích míst, která free-float zabírá z principu více než round-trip [2].
Kolik aut nahradí jedno sdílené auto?
Velmi záleží na tom, o který typ carsharingu se jedná. Obecně se dá říct, že station-based carsharing nahrazuje velké množství soukromých aut, zatímco free-floating téměř žádná (pro peer-to-peer carsharing zatím neexistují relevantní data).
Nahrazení soukromých aut sdílenými v německých městech podle typu carsharingu.
Město | Typ | Poměr |
Berlín | station-based | 1:8 |
Frankfurt | station-based | 1:10 |
Cardiff | station-based | 1:18 |
Frankfurt, Kolín, Stuttgart | free-float | 1:0,3 |
Mnichov | free-float | 1:2 |
Z britských dat vyplývá, že 70 % uživatelů tamního sdílecího Car Clubu použije auto méně než 5x za rok a jedno sdílené auto nahradí podle odhadu 22 soukromě vlastněných [2].
V Nizozemsku je trh segment station-based carsharingu (podtyp round-trip carsharingu) 3,5x větší než free-float [2].
Jiná data německého svazu uvádí poměr nahrazení až 1:20 [3]. Autonapůl využívá princip round-trip carsharingu, s předávacími zónami či fixními parkovacími místy. Podle průzkumu UJEP zpracovávaného pro Autonapůl v roce 2019 ovšem mnohem častěji než v Německu slouží jako náhrada prvního auta v rodině (více než 70 % domácností, které používají Autonapůl, nevlastní automobil). Pokud tedy použijeme stejnou metodiku jako v německých studiích, dojdeme k tomu, že Autonapůl momentálně nahrazuje až 500 soukromých aut, a že poměr nahrazení je 1:17.
Zdroje:
[1] Studie německého spolkového svazu carsharingů jsou na https://carsharing.de/alles-ueber-carsharing/carsharing-wird-im-vergleich-zum-eigenen-auto-immer-guenstiger
[2] Aktuální data společnosti Invers vyrábějící palubní jednotky pro sdílené vozy, která byla publikována v listopadu 2023, jsou ke stažení na https://go.invers.com/hubfs/Downloads/INVERS%20Mobility%20Barometer%20-%20European%20Station-Based%20Carsharing%202023.pdf
[3] Data německého spolkového svazu carsharingů jsou na https://carsharing.de/carsharing-fahrzeug-ersetzt-zu-20-private-pkw