Auto-palivový systém motoru

Palivový systém je zařízení, které zaručuje přenos směsi paliva a vzduchu do válců. Pro auto je stěžejní a ovlivňuje stabilitu a správný chod motoru.

K čemu slouží palivový systém?

Primárním cílem palivového sytému je uskladnění paliva v nádrži. Dále čistí prostředí od cizích částic, aby nedošlo ke kontaminaci paliva. Taktéž přesouvá naftu či benzín do oblasti, kde dojde k jeho smíchání se vzduchem a následně jej dodá do válce, možný přebytek paliva se vrací do nádrže. 

  • Filtrace a uskladnění paliva
  • Míšení paliva se vzduchem
  • Dodávka paliva do válců motoru
  • Vrácení přebytečného paliva do zásobníku

Jak vypadá konstrukce palivového systému?

I přestože se každý palivový systém bude lišit, jejich základní konstrukce se skládá z podobného schématu. Základem jsou tyto součásti: Palivová nádrž, Palivové potrubí, benzinové čerpadlo, čistič paliva a vznětové motory. 

Jak funguje palivový systém auta?

Po nastartování auta se aktivuje čerpadlo, jež zaručuje stálé čerpání paliva ze zásobníků a jeho přesun do postřikovačů, nebo komory. Následně se zvýší tlak v potrubí, to spojuje palivové čerpadlo s dalšími komponenty systému, díky tomu je zodpovědné za přesun paliva z nádrže do motoru a posléze za návrat přebytečného paliva do nádrže. Motor otočí kotouč setrvačníku, tím se synchronně nastartují veškeré součásti motoru. Pohyb pístů otevírá sací ventily a komora válce se plní vzduchem a souběžně se do proudícího vzduchu vstřikuje palivo. Po uzavření ventilů se pomocí jiskry zapálí BTS. Vytvořená energie stlačí píst. 

Typy palivových systémů

Typy palivových systému se odlišují podle způsobu vstřikování paliva

Benzínové motory:

  • Jednobodové vstřikování (SPI) – jeden vstřikovač pro všechny válce
  • Vícebodové vstřikování (MPI) – Každý válec disponuje vlastním vstřikovačem
  • Přímé vstřikování – Dodávání paliva do spalovacích komor pod vysokým tlakem
  • Kombinované vstřikování – Kombinace nízkotlakých (do vstupního sběrného potrubí) a vysokotlakých trubek (do spalovacích komor), jejich užití je ovlivněno stylem jízdy. 

Naftové motory:

  • Vysokotlakové palivové čerpadlo – vysokotlaké čerpadlo přesouvá palivo do vstřikovačů
  • Jednotkové vstřikovače – váčková hřídel pohání jednotkové vstřikovače, které aplikují palivo do spalovacích komor
  • Systém Common Rail – Systém s rozdělovací lištou a vysokotlakým čerpadlem

Proč potřebuji snímač teploty chladicí kapaliny?

Při procesu přeměny pohonné hmoty na kinetickou energii vzniká přebytečné množství tepla. To je pro součásti motoru škodlivé a je potřeba jej regulovat pomocí chladící kapaliny. Opačným problémem může být zamrznutí kapaliny a následné prasknutí trubek, díky této funkci si kapalina osvojila přízvisko nemrznoucí kapalina. Snímač teploty pak posuzuje nakolik je motor zahřátý a dle této informace ovlivňuje vstřikování paliva

Obrázek snímače teploty palivového systému převzatý z euautodily.cz

Jak zkontrolovat a vyměnit snímač teploty?

Snímač kapaliny je potřeba i bez zjevných problémů měnit minimálně jednou za tři roky. Kvůli vysokému teplotnímu zatížení totiž podléhá relativně rychlé zkáze. Výměna je jednoduchá, Stačí nalézt snímač, nezapomeňte nejprve nechat motor vychladnout. Následně uvolněte svorku, jež snímač přichycuje a v co nejkratším intervalu jej nahraďte snímačem novým. Pak už jen zapojte hadici do nového snímače a proces výměny je hotov.
Měnili jste snímač nedávno, ale máte tušení, že nefunguje správně? Zde uvádíme pár základních příznaků poškozeného snímače: 

  • Ukazatel teploty se často vyskytuje v červených číslech
  • Zvýšená spotřeba paliva
  • Změna barvy nebo zápachu výfukových plynů

Všechny tyto příčiny ukazují na možné poničení snímače, ale i na jiné problémy vozidla. Pro ověření schopnosti snímače je možné využít profesionální měřič, případně vyhledat služby autoservisu

Příznaky selhání palivového systému

Na palivovém systému závisí stabilita motoru a jeho výkon, je potřeba dbát o jeho životnost. Jak poznáte, že došlo k poškození?

  • Problematické startování a snížení výkonu
  • Zvýšená spotřeba paliva
  • Zápach benzínu nebo barevné louže vytékající z auta v době stání
  • Neobvyklé zvuky a trhání auta při řízení

Jak předejdete poškození? 

Zamezit obtížím vzniklým z důvodu selhání palivového systému můžete prevencí: Vyhněte se tankování v neověřených čerpacích stanicích, dbejte na pravidelnou údržbu – vyměňujte filtr, čistěte vstřikovače a přidávejte do