Po nezvykle krátké podzimní přestávce se týmy Formule 1 a Scuderia Ferrari HP opět vydávají na závod přes Atlantik na 19. závod sezóny, první z amerického trojitého závodu, Velké ceny Spojených států na ikonickém okruhu Circuit of the Americas (COTA) nedaleko Austinu.
Trať.
Trať dlouhá 5.513 metrů nabízí kombinaci vysokorychlostních, středně rychlých a nízkorychlostních zatáček, se dvěma DRS zónami a změnou převýšení kolem 40 metrů, s několika stoupáními a klesáními, což z této trati činí jednu z nejnáročnějších, ale také jednu z nejzábavnějších v sezóně pro řidiče. Příležitostí k předjíždění je spousta, první při jízdě do kopce rychlostí 320 km/h až do 1. zatáčky. Zbytek prvního sektoru má však spoustu vysokorychlostních technických zatáček podobných těm, které jsme zažili v Suzuce a Silverstonu, což pro jezdce představuje tvrdý test až do levotočivé zatáčky v nízké rychlosti před nejdelší rovinkou na trati, což poskytuje další příležitost k předjetí. S dokořán otevřeným DRS se jezdci mohou pokusit zaútočit v zatáčkách 12 a 13. Závěrečná část kola zahrnuje dlouhou vlásenku v zatáčkách 14 a 15, která vede do dlouhé pravotočivé zatáčky a poté do dvou rychlých levotočivých zatáček, které přivedou vozy zpět na startovní a cílovou rovinku.
Počasí a pneumatiky.
Závody v COTA se často jezdily za velmi horkého počasí, teploty trati dosahovaly 41 stupňů Celsia, což poněkud komplikovalo život jezdcům i vozům, s rizikem přehřátí motoru a jeho instalace, stejně jako pneumatik s následným poklesem úrovně přilnavosti. V Texasu prší jen zřídka, ale v průběhu víkendu je na okruhu vždy možnost občasné přeháňky. COTA je známá tím, že je to trať s vysokou degradací pneumatik, což znamená, že piloti musí dělat kompromisy, pokud jde o jejich styl jízdy. Pokud na začátku příliš tlačíte, možná budete muset ke konci závodu zajet na pneumatiky, zatímco ti, kteří se o své pneumatiky starají v úvodních fázích, se mohou propadnout o několik míst, než později v závodě získají výhodu oproti těm, kteří musí udělat tři zastávky. V loňském roce většina týmů zvolila strategii tří pit stopů, počínaje středně tvrdou pneumatikou, kolem 20. kola zajela do boxů na tvrdou sadu a poté znovu přezula na středně tvrdé, aby se dostala až k šachovnicové vlajce.
Program.
Návrat formátu sprint znamená, že je k dispozici pouze jedna hodina volného tréninku (v pátek ve 12:30 místního času, 19:30 SEČ), takže stejně jako v loňském roce bude sobotní sprint závod využit jako test, aby se zjistilo, jak se chovají pneumatiky. Kvalifikace do sprintu je v pátek v 16:30 (23:30 SEČ), zatímco krátký závod začíná v sobotu ve 13:00 (20:00 SEČ) a následuje kvalifikace na Velkou cenu v 17:00 (půlnoc SEČ). Pět kontrolek zhasne a oznámí start Velké ceny Spojených států amerických na 56 kol (308,405 km) v neděli ve 14:00 (21:00 SEČ).
Fred Vasseur – Šéf týmu Scuderia Ferrari HP
„Grand Prix v Austinu znamená začátek velmi rušného závěru sezóny se šesti závody v rozmezí osmi týdnů, rozdělenými do dvou trojitých závodů. Od Singapuru jsme pracovali na plné obrátky a vysokorychlostní zatáčky na této trati budou užitečným testem vylepšení, která jsme představili v předchozích závodech. Jak už to u sprintového víkendu bývá, práce v továrně před závodem nabývá většího významu, protože se má pouze jedna hodina volného tréninku, než se okamžitě přejde do soutěžní části závodu, kterou je kvalifikace na sobotní závod na 100 kilometrů. Charles a Carlos a celý tým jsou dobře připraveni a chtějí znovu závodit, jako vždy, a snaží se z našeho balíčku dostat každý poslední kousek výkonu. Musíme být na vrcholu naší hry, protože vedoucí týmy jsou velmi vyrovnané a v šampionátu je stále o co hrát.“
STATISTIKY FERRARI
- Účast v GP: 1092
- Sezóny v F1: 75
- Debut v Monaku: 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
- Vítězství :246 (22.53%)
- Pole position: 252 (23,08 %)
- Nejrychlejší kola :262 (23.99%)
- Umístění na stupních vítězů: 821 (25.06%)
Statistiky Ferrari na Velké ceně Spojených států
- Účast v GP: 64
- Debut :2008 Indianapolis 500 mil 1952 (A. Ascari v.v.) Vítězství: 13 (20.31%)
- Pole position: 18 (28,12 %)
- Nejrychlejší kola: 16 (25%)
- Umístění na stupních vítězů: 44 (22,92 %)
TŘI OTÁZKY NA… CARLOS GALBALLY
Scuderia Ferrari HP – vedoucí oddělení dynamiky vozidel
Jaké jsou vlastnosti trati COTA a které části vozu nejvíce zatěžuje?
COTA je jednou z nejenergičtějších tratí sezóny, rozdělená poměrně rovnoměrně zleva doprava a zepředu dozadu díky dlouhým zatáčkám, častým změnám směru a sortimentu vysokorychlostních i nízkorychlostních zatáček. Z tohoto důvodu jsou obě nápravy silně namáhány a za dobře vyvážený vůz se platí zejména pokud jde o postup vyvážení z nízké rychlosti do vysoké rychlosti.
Pneumatiky zde také čelí tvrdé zkoušce. Co musí člověk udělat, aby je zvládl, aniž by obětoval příliš mnoho výkonu?
Vzhledem k vysoké náročnosti na energii a volbě směsi (s druhou nejměkčí směsí, která je pro tento podnik k dispozici jako měkká) v letmém kole jde především o nalezení rovnováhy mezi dobrým zahřívacím tréninkem pro T1, aniž by se ve třetím sektoru opotřebily pneumatiky. Na druhou stranu pro závod nabízejí vysokorychlostní esíčka v prvním sektoru jedinečnou příležitost spravovat pneumatiky a omezit energii při obětování malého času na kolo, aby se minimalizoval celkový čas závodu.
Tento víkend se vrací formát Sprint. Jaký to má dopad na práci na trati?
Formát sprintu nabízí inženýrům některé jedinečné výzvy kvůli rozdělení kvalifikací, takže spíše než obvyklý pátek, kdy se soustředí na krátké a dlouhé jízdy, se první trénink více soustředí na kvalifikaci sprintu, která následuje okamžitě. Zároveň je kvůli zkrácení doby testování ještě důležitější než obvykle mít správně korelované simulační nástroje, aby bylo možné začít pracovat, aniž byste museli provádět příliš mnoho změn v nastavení vozu.
Profil
Carlos Galbally Herrero
Státní příslušnost: španělská
Narozen 21.9.1984, v Santanderu (Španělsko)
VELKÁ CENA SPOJENÝCH STÁTŮ AMERICKÝCH: FAKTA A ČÍSLA
5.
Délka v mílích tradičního krocaního klusu na Den díkůvzdání, běžeckého závodu, jehož výtěžek jde na charitu a který se letos koná 28. listopadu se startem v 9.30 hodin. Poprvé se konal v roce 1991 jen s hrstkou dobrovolníků a 600 běžci. Nyní je to nejznámější charitativní běh v Texasu, který vyžaduje 700 dobrovolníků s více než 20 000 soutěžícími z celých Spojených států, z nichž mnozí jsou převlečeni za krocany. Skvělý způsob, jak si rodiny mohou užít Den díkůvzdání a k dnešnímu dni, Austin Turkey Trot vybral více než 5 milionů dolarů.
27.
Počet narozenin, které dnes slaví Charles Leclerc, narozený 16. října 1997. To je důvod, proč Monačan závodí s číslem 16 na svém autě, kromě toho, že 1 plus 6 je 7, což je číslo, které by si vybral, kdyby již nebylo přiděleno Kimimu Räikkönenovi.
60.
Tuny harampádí v austinské katedrále harampádí. Katedrála harampádí, kterou v roce 1988 založil Vince Hannemann, je neustále se vyvíjející uměleckou instalací. Socha představuje bláznivou sbírku předmětů od jízdních kol po televizory, autíčka a ráfky kol. Je tu dokonce i telefonní budka. Dílo se neustále mění, protože Hannemann a návštěvníci neustále přidávají a odebírají předměty, což z něj činí dynamické, neustále se měnící umělecké dílo. Katedrála harampádí také odráží Hannemannovu vášeň pro recyklaci a životní prostředí a připomíná, že to, co je považováno za odpad, lze přeměnit v něco krásného a smysluplného. Instalace je přístupná veřejnosti a návštěvníci jsou vybízeni k prozkoumávání a přidávání vlastních objektů, zatímco sám Hannemann poskytuje komentované prohlídky a vysvětluje její tajemství.
1835.
Rok, ve kterém bylo založeno město Austin pod svým původním názvem Waterloo. Historie vypráví, že město založil Hunter Jacob Harrell, který postavil stan na místě, kde je nyní most Congress Avenue Bridge na severní straně řeky Colorado, než přistoupil ke stavbě dřevěné palisády. Během několika let voják a státník Ed Burleson načrtl plány na to, co se mělo stát Waterloo, ale velmi brzy poté, v roce 1839, bylo město přejmenováno na počest Stephena Austina.
1951.
Rok, ve kterém byla v Austinu postavena miniaturní verze Sochy svobody. Byla postavena na pozemcích Kapitolu americkými skauty. Byla vyrobena z bronzu a byla odlita společností Friedley-Voshardt. Samozřejmě se nejedná v žádném případě o jedinou repliku původní sochy v New Yorku a ve skutečnosti je po celé zemi nejméně 200 dalších.
Zdroj: Scuderia Ferrari HP