Kladensko-nučická dráha: Lokomotivy kladenských železáren
Přednáška Ing. Karla Zeithammera, CSc.
Termín přednášky:
čtvrtek 4. října 2018 od 18:00
Místo konání:
Sládečkovo vlastivědné muzeum v Kladně Huťská 1375 Kladno
Přednáška předního českého odborníka na dějiny vědy a techniky přiblíží osudy první parostrojní normálněrozchodné průmyslové železnice v Čechách, která spojovala naleziště rudy a vápence v okolí Nučic a Tachlovic se železárnami v Kladně mezi lety 1858 a 1968. Bude se věnovat také kladenským hutím, jelikož změny v technologii výroby železa, resp. oceli provoz dráhy zásadně ovlivňovaly.
Ing. Karel Zeithammer, CSc.
je absolventem Fakulty strojní ČVUT, kde poté působil v letech 1960–2005 na Katedře částí a mechanizmů strojů. V letech 1997–2008 pracoval v Národním technickém muzeu, nejprve do roku 2003 jako vedoucí oddělení historie dopravy, v roce 1999 založil Železniční muzeum NTM, jehož se stal v letech 2003–2006 ředitelem. Je autorem několika obsáhlých monografií na téma historie železničních vozidel v ČR. Je autorem knihy Kladensko-nučická dráha: Lokomotivy kladenských železáren, ve které popisuje vývoj této důležité průmyslové železnice.
Více informací naleznete ZDE
Kladensko-nučická dráha
byla železnice určená od počátku pro nákladní dopravu, a to železné rudy z Nučic, později také vápence z lomů Mořina a uhlí (odbočka na dolu Max) do kladenských železáren. Do provozu byla uvedena 7. ledna 1858. Pozoruhodností této tratě bylo její úrovňové křížení na širé trati s Buštěhradskou dráhou poblíž obce Pletený Újezd, které bylo jedním ze dvou takových křížení v Evropě.
Dráha patřila firmě Pražská železářská společnost (PEG). Úsek Kladno – Hořelice byl zrušen 31. prosince 1968, úsek Hořelice – Mořina byl předán tehdejšímu těžebnímu podniku vlastnícímu mořinské lomy, který na trati zrušil všechny stanice a odbočky kromě stanice Kuchař a zrekonstruoval ji. Vlečka z Nučic k lomům Mořina včetně nučického nákladového nádraží, ležícího na území Rudné-Hořelic, je dosud provozována.
Zdroj: Wikipedie