Lokomotiva 498.1 přezdívaná Albatros

Lokomotiva 498.1 přezdívaná Albatros jednička nebo jedničkový albatros je pokračováním úspěšných albatrosů řady 498.0. Pro potřeby vzrůstající dopravy vyrobily Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v roce 1954 15 kusů těchto lokomotiv. Za účelem zvýšení výkonu byl dosazen nový kotel z nákladních lokomotiv řady 556.0 a použity další moderní prvky – měly valivá ložiska na dvojkolích i ojnicích, nový typ ventilového regulátoru, mechanický přikladač uhlí a řadu dalších zlepšení. Díky těmto doplňkům a technickým řešením lokomotiva řady 498.1 představuje vrchol nejen československé produkce parních lokomotiv.

S 556.0 tvoří evropskou spičku ve své třídě. např. mechanický přikladač se vyskytoval v Evropě jen ve Francii a v Československu, přičemž Francie přikladače dovážela z USA.

Od počátku provozu byly lokomotivy využívány především na nejtěžších rychlících na hlavní trati Praha – Bratislava, do jejich elektrifikace také Bratislava – Košice či Žilina – Bohumín. Právě nástup nové elektrické a také motorové trakce způsobil od konce 60. let postupný útlum provozu i řady 498.1, která se tak dostala i do Plzně s určením pro pražskou trať. Zde lokomotivy sloužily až do roku 1975, zatímco na Slovensku byly vyřazeny již o dva roky dříve. Zcela poslední lokomotiva 498.103 byla nasazována v Domažlicích až do podzimu roku 1976.

Depozitář Národního technického muzea v Chomutově – foto JBCysnews
Parní lokomotiva řady 498.1
(dle označení ČSD)

foto: ČD
přezdívka Albatros jednička
Tovární označení 69Lo
Základní údaje
Výrobce Škodovy závody
Rok výroby 1954
Počet vyrobených kusů 15
Provozovatel ČSD
Období provozu 1954–1976
Trvalý výkon 2 000 kW
Maximální rychlost 120 km/h
Vytápění vlaku parní
Lokomotivní brzda přímočinná tlaková
Vlaková brzda tlaková
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 113,0 t
Prázdná hmotnost 103,2 t
Adhezní hmotnost 73,5 t
Délka přes nárazníky 15 824 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
150 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Průměr hnacích a
spřažených dvojkolí
1 830 mm
Průměr běhounů 880 mm přední
1 150 mm zadní
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu 2´D 1´
Rozvod Heusinger
Šoupátka Trofimov
Dyšna Kylchap
Počet válců 3
Průměry válců 500 mm
Zdvih pístů 680 mm
Přetlak páry 16 bar
Výhřevná plocha 228,4 m²
Plocha přehřívače 73,8 m²
Plocha roštu 4,85 m²
Tendr
Označení 935.2
Objem uhlí 20 m³
Objem vody 35 m³
Počet náprav 5

 

 

Stroj 498.106 je držitelem oficiálně platného rychlostního rekordu československých parních lokomotiv, jehož dosáhl na zkušebním okruhu v Cerhenicích dne 27. srpna 1964 hodnotou 162 km/h. Tato lokomotiva byla zachována a v současné době je deponována v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Další lokomotiva 498.104 je provozuschopná v majetku Múzejno-dokumentačného centra ŽSR a v péči Albatros klubu v Bratislavě.

Text : wikipedia a vlastní zdroje