Zvláštní parní vlaky – Havířov v květech


V sobotu 16. června 2018 se bude konat kulturní akce Havířov v květech

Prodej jízdenek bude probíhat u průvodčích ve vlaku, předprodej je k dispozici na adrese www.slezský železniční spolek.cz

Vlak bude veden parní lokomotivou 464.202 s historickými vozy.

Jízdní řád a ceník jízdného

Zvláštní parní vlaky Slezský železniční spolek

Více informací naleznete ZDE

Lokomotiva Rosnička

Lokomotivy řady 464.2 měly sloužit k vozbě rychlých osobních vlaků na tratích s lehčím svrškem, v době kdy již docházelo k útlumu parního provozu. Z důvodu vytíženosti Škodových závodů a ČKD nakonec zůstalo pouze u dvou prototypů.

V 50. letech 20. století začalo docházet k útlumu parního provozu, avšak výroba motorových a elektrických lokomotiv, které by byly schopny nahradit parní lokomotivy na rychlících a spěšných vlacích, byla teprve ve fázi příprav. ČSD proto vznesly požadavek na lokomotivy vycházející z osvědčených řad 464.0 a 464.1. Nabídku podala jak ČKD, tak Škoda, které byla zakázka přidělena. Škoda navíc při výrobě uplatnila zkušenosti z výroby velké série lokomotiv řady 556.0. Dva prototypy vyrobené v roce 1956 se hned při zkouškách velice dobře osvědčily. K sériové výrobě však nedošlo, protože Škoda začínala s výrobou elektrických a ČKD s výrobou motorových lokomotiv. Sešlo také z plánované výroby v Polsku.Obě lokomotivy byly po složení TBZ, při níž dosáhly rychlosti 105 km/h, zařazeny do LD Praha-Smíchov.

Muzejní stroj 464.202 byl po zařazení do sbírek NTM nejprve několik let odstaven v depozitáři v Čelákovicích a občasně vystavována. V roce 1980 podstoupila lokomotiva opravu vzhledu. V letech 1990-1993 byla lokomotiva v olomouckém depu zprovozněna. V roce 2009 vypršela lokomotivě způsobilost kotle. Na svoje opětovné uvedení do provozu musela lokomotiva počkat až do roku 2014.

Zdroj: Wikipedie