Značka Regionální potravina v Plzeňském kraji

V Plzeňském kraji odstartoval 14. ročník soutěže o prestižní  značku Regionální potravina. Do krajské soutěže se přihlásilo 39 místních výrobců se 126 produkty, soutěžilo se v 9 kategoriích. Nejsilněji zastoupenou kategorii Alkoholické a nealkoholické nápoje ovládla Domažlická 12 z Městského pivovaru Domažlice. Hledání kvalitních lokálních produktů se i letos odehraje ve všech krajích napříč Českou republikou s výjimkou Prahy.

 

Hodnotitelská komise se letos sešla v Klatovech a navrhla udělit značku Regionální potravina Plzeňského kraje pro rok 2023 těmto výrobkům:

 

  KATEGORIE: VÝROBEK A VÝROBCE:
1. MASNÉ VÝROBKY TEPELNĚ OPRACOVANÉ Čendova klobása

Jan Jero

2. MASNÉ VÝROBKY TRVANLIVÉ, TEPELNĚ NEOPRACOVANÉ, KONZERVY A POLOKONZERVY Žihelská svačinka

Jaroslav Procházka

3. SÝRY VČETNĚ TVAROHU Čerstvý kozí sýr ořechový

MgA. Adam Březovský

4. MLÉČNÉ VÝROBKY OSTATNÍ Jarovský jogurt bílý

Jindřiška Jandečková

5. PEKAŘSKÉ VÝROBKY VČETNĚ TĚSTOVIN Povidlová srdíčka

Lucie Fabišiková

6. CUKRÁŘSKÉ VÝROBKY VČETNĚ CUKROVINEK Maková štafetka

Střední škola zemědělská a potravinářská, Klatovy

7. ALKOHOLICKÉ A NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE Domažlická 12

Domažlické městské lesy

8. OVOCE A ZELENINA V ČERSTVÉ NEBO ZPRACOVANÉ FORMĚ Jablečné chutney bez chilli

Šárka Líbenková

9. OSTATNÍ Med smíšený

Karel Toupal

 

 

 „Ocenění Regionální potravina je velkou odměnou za naši práci. V první řadě jsme díky značce měli možnost dostat se do povědomí zákazníků a také vnímáme to, že pro zákazníka je Regionální potravina známým a důvěryhodným symbolem kvality,“ konstatovala s hrdostí Dagmar Dubová z farmy Boubín u Horažďovic, která v předešlých letech získala ocenění Regionální potravina za Tvaroh tučný.

 

V Hodnotitelské komisi zasedli jako obvykle zástupci Ministerstva zemědělství, Státního zemědělského intervenčního fondu, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státní veterinární správy, Agrární komory, Potravinářské komory a Krajského úřadu. Rudolf Špoták byl historicky prvním hejtmanem, který v komisi zasedal a sám zvolil produkty na udělení zvláštní Ceny hejtmana Plzeňského kraje.

„Bylo těžké vybírat nejlepší potraviny a velmi si vážím toho, že to porota dobojovala do konce, protože ochutnat těch 126 výrobků byl opravdu nadlidský úkol a děkuji, že jsem mohl být u toho. Na cenu hejtmana jsem proto sám doporučil nebílovskou limonádu, která mě velmi zaujala, a pak z klatovského rybářství výtečně ochuceného uzeného kapra. Výborných ale v regionu máme celou řadu dalších výrobků, na které je třeba být patřičně hrdý,“ pronesl hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták. Komisí navržené výrobky získají na základě ocenění potvrzeného ministrem zemědělství Zdeňkem Nekulou označení Regionální potravina. Ocenění si producenti převezmou na slavnostním vyhlášení 9. září na Dožínkách Plzeňského kraje.

 

Regionální potravina Plzeňského kraje pro rok 2023 byla velmi úspěšná. Přihlásilo se nám 39 výrobců a mám o to větší radost, že mezi nimi bylo mnoho nových zájemců, kteří se do soutěže přihlásili úplně poprvé. Hodnotitelská komise to neměla vůbec jednoduché, ostatně tak jako každý rok měli všichni uchazeči své výrobky na opravdu vysoké úrovni,“ řekla Helena Hnojská z obecně prospěšné společnosti Úhlava, která je koordinátorem soutěže v Plzeňském kraji.

Soutěž probíhá opět ve všech krajích České republiky s výjimkou Prahy.

Značku Regionální potravina můžou získat producenti zemědělských a potravinářských výrobků do 250 zaměstnanců. Oceněný výrobek získává právo zdarma užívat značku po dobu čtyř let. Do soutěže, se mohou přihlásit malé a střední podniky, které mají do 250 zaměstnanců. Výrobce musí sídlit v Plzeňském kraji a zároveň surovina musí ze 70 % pocházet také z kraje. Pokud z nějakých objektivních důvodů není možné, aby hlavní surovina byla z kraje, musí být česká. To je třeba případ cukru, jelikož v Plzeňském kraji není cukrovar. Cestou podpory kvalitních místních potravin jde celá EU a Česko není výjimkou. Současná situace je pro spotřebitele i producenty potravin zasažená výší inflace a stagnující poptávkou. I proto je marketingová podpora kvalitních potravin důležitá v posílení tržní komunikace, vede také k výraznému posílení poptávky ze strany spotřebitelů a má tedy dopad na růst prodeje.

Regionální potravina je projektem Ministerstva zemědělství. Státní zemědělský intervenční fond značku administruje. Jedním z nejviditelnějších marketingových nástrojů je podpora značky v médiích. Například v pořadech: Kluci v akci, Pečení na neděli či Herbář. Pravidelně se značkou Regionální potravina můžete setkat v časopisech Apetit, Gurmet, Forbes a na významných akcích jako jsou dožínky na Letné, vinobraní na Pražském hradě a Země živitelka.

Podrobnosti o soutěži jsou dostupné na webových stránkách regionalnipotravina.cz.

 

Jaromír Hampl   

 Foto: archiv SZIF