Správa železnic vybrala zhotovitele na modernizaci trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi

V závěru letošního roku začne modernizace posledního úseku jedné z nejvytíženějších příměstských tratí z Prahy do Lysé nad Labem, konkrétně mezi stanicemi Čelákovice a Mstětice. Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem, kterým je sdružení firem EUROVIA CS, a.s., Subterra a.s., GJW Praha, spol. s r.o. a Elektrizace železnic a.s. Vysoutěžená cena je 2,172 miliardy Kč bez DPH. Od letošního listopadu budou probíhat přípravné práce, hlavní stavební práce se rozeběhnou v roce 2023.

Součástí stavby budou především dvě nové přeložky, které po dokončení umožní zvýšit rychlost vlaků až na 140 km/h, respektive na 160 km/h pro vozy s naklápěcí technologií.

První v délce 1,9 kilometru napřímí trať hned za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá bude měřit přibližně jeden kilometr a povede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice.

Na zbývajících částech uvedeného úseku se provede kompletní rekonstrukce železničního svršku a spodku. Ve stanici Mstětice se postaví nové ostrovní nástupiště se dvěma nástupními hranami o délce 220 metrů a šířce 6,1 metru, nástupní hrana bude 550 mm nad kolejí. Přístup cestujících k vlakům bude zajištěn z obou stran novým bezbariérovým podchodem pod celým kolejištěm. V rámci stavby se zruší dva železniční přejezdy a postaví nové přeložky silnic. V celém řešeném úseku bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení.

Provoz ve stanici Mstětice se po dokončení realizace projektu bude řídit z CDP Praha.

Bude zde rovněž instalováno rozhlasové a informační zařízení s možností dálkového ovládání ze stanice Čelákovice a budoucího zapojení do dispečerského pracoviště v Praze. Vzhledem k nutnosti zachovat maximální možnou kapacitu dopravní cesty dojde po dobu zhruba jednoho roku v mezistaničním úseku ke zřízení provizorní odbočky Záluží.

Práce na téměř 30 kilometrů dlouhém úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem započaly v roce 2017.

Hotovo bude v polovině roku 2025 s tím, že více než dvě třetiny úseku budou dokončeny v roce letošním. Po dokončení celého ramene dojde ke zvýšení rychlosti v některých úsecích až na 160 km/h a redukci jízdní doby pro dálkovou dopravu až o pět minut. Významným přínosem pro cestující bude zřízení nové zastávky Rajská zahrada s přímou přestupní vazbou na MHD. Ta má sloužit cestujícím od jara roku 2023. Modernizace ramene byla rozdělena do čtyř projektů, celkové investiční náklady se vyšplhají na zhruba 10,7 miliardy korun a budou se na nich podílet fondy EU.