Škoda Transportation byla vybrána jako dodavatel nových elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem skupina dodá 37 elektrických jednotek typu RegioPanter a zajistí také jejich full servis. Hodnota základní dodávky činí více než 6,5 mld. Kč.
„Naše jednopodlažní jednotky z rodiny RegioPanterů našly v posledních letech svoje uplatnění a oblibu v regionální, příměstské a meziměstské dopravě. Podpisem této smlouvy se výrazně rozrůstá rodina těchto škodováckých vlaků, které přispěly k výraznému zkvalitnění železniční dopravy,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Vlaky budou tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě. Primárně budou nasazeny na lince S2 – Křenovice horní nádraží – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav. V případě elektrifikace dalších tratí je předpoklad provozu i na dalších linkách. Financování projektu z většiny zajistí dotace z Operačního programu Doprava. Třicet jedna vozidel bude ve čtyřvozovém provedení s kapacitou 333 sedadel a šest kusů bude dvouvozových se 146 místy. Všech 37 jednotek bude dodáno do prosince 2022.
„Brzy bude v ČR v provozu již více než sto těchto moderních vozidel. Navíc v příštím roce vyjedou do provozu také na Slovensku a v roce 2022 i v Lotyšsku,“ říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation a doplňuje: „Nová generace z řady RegioPanterů zatraktivní železniční dopravu na území Jihomoravského kraje. Součástí zakázky je i možnost dodatečné zvýšení kapacity vložením dalších vozů a zároveň možnost poskytování full servisu po dobu 30 let jejich provozu.“
Moderní jednotky budou dodávány v provedení 2. třídy. Multifunkční oddíly umožňují přepravu vysokého počtu jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Samozřejmostí jsou vyhrazená místa pro imobilní cestující a jejich doprovod a bezbariérové toalety. Široké vstupní dveře a nízkopodlažní nástup umožní pohodlnou a rychlou výměnu cestujících.
Vlaky budou standardně plně klimatizované, vybavené moderním audiovizuálním systémem, zásuvkami s USB portem pro napájení PC, Wi-Fi, kamerovým systémem a systémem ETCS. Dle požadavku kraje bude cestující mít možnost odbavení přímo ve vlaku. Zároveň ve vlacích bude systém počítání cestujících, který je nezbytným prvkem pro sledování vytíženosti a obsazenosti vozidel. Dopravci tím umožňuje lépe plánovat spoje a snižovat provozní náklady.
Škoda Transportation
Mezi výrobky Škody Transportation patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídící a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má několik dceřiných společností v České republice například společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka nebo Pars nova. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku. Ve svých společnostech v České republice zaměstnává téměř pět tisíc lidí. Jen díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje může Škoda Transportation přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, které si úspěšně nacházejí své místo na zahraničních trzích. Do výzkumu a vývoje investovala společnost za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun.
Skupina PPF
Škoda Transportation je součástí skupiny PPF. Skupina PPF investuje do řady odvětví od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 47 miliard eur (k 30. 6. 2019).