Praha 5 od září nabídne 252 nových míst v mateřských i základních školách


Praha 5 se dynamicky rozvíjí, což s sebou nese nejen výstavbu nových bytů, ale také nárůst obyvatel, včetně nejmladších věkových skupin. Městská část je zřizovatelem 20 mateřských a 13 základních škol. Od 1. září se jejich kapacita rozšíří o 252 nových míst.


„Na přirozený demografický vývoj pružně reagujeme, a proto můžeme od září nabídnout 180 nových míst v základních a 72 míst v mateřských školách,“ uvádí starostka městské části Praha 5 Renáta Zajíčková.



A nejde pouze o navyšování míst ve stávajících školských zařízeních. Praha 5 nově otevírá mateřskou školu na Walterově náměstí, která se nachází v novém rezidenčním
a kancelářském komplexu v Jinonicích, a to jako detašované pracoviště ZŠ a MŠ u Tyršovy školy. Zápis do nové mateřinky se uskutečnil již v květnu a nyní je školka připravena přijmout děti do 4 tříd, přičemž v každé z nich bude maximálně 18 dětí. Předškoláci se mohou těšit na nově zbudovanou zahradu s altánem, herními prvky
a pískovištěm.

Zcela nový pavilon pak vznikne v ZŠ Waldorfská v Butovicích. „Zde dlouhodobě vnímáme nedostatek prostorných a zejména moderních učeben pro žáky 2. stupně, kteří se doposud učili v prostorách několik set metrů vzdálených od hlavní budovy. Na místě původního pavilonu ZŠ Waldorfská, který byl zbourán, jsme proto vystavěli nový dvoupodlažní pavilon a s tím vzniklo i 120 nových míst,“ vysvětluje Renáta Zajíčková.


Městská část do výstavby investovala více než 54 mil. Kč a částečně využila i evropské dotace. Dalších 60 míst přibude v ZŠ Pod Žvahovem. Ve školním roce 2020/2021 se totiž poprvé otevře třída pro žáky 6. ročníku.

Ruku v ruce s navyšováním míst ve školách a školkách však musí jít i investice do jednotlivých zařízení. „V průběhu letošního jara a léta jsme se intenzivně věnovali opravám či investičním akcím v 15 školských zařízeních. Jednalo se například o výměny oken, rekonstrukce kotelen či samotných tříd, zateplování budov, rekonstrukci elektroinstalací a osvětlení či novou vzduchotechniku pro kuchyni a školní jídelnu,“ vyjmenovává Renáta Zajíčková.

Zachování stávající podpory v oblasti vybavenosti a průběžné rozšiřování a inovace venkovních prostor spolu s odpovídajícím zázemím pro zaměstnance byly koneckonců hlavní požadavky vzešlé ze SWOT analýzy mateřských škol, která navázala na předchozí analýzu škol základních.

„V potaz jsme vzali názory nejen naše jakožto zřizovatele, ale také jednotlivých ředitelů a dalších odborníků v oblasti školství. Jsme si vědomi toho, že každý vnímá prostředí uvnitř školy jinak – učitelé, vedení školy i rodiče, proto jsme se snažili zahrnout všechny možné úhly pohledu,“ říká Renáta Zajíčková.

 

Základní kámen analýzy představovalo dotazníkové šetření, které se zaměřilo na vize a směřování škol, výuku a vzdělávací proces, ale také třeba na motivaci a spolupráci uvnitř kolektivu či vzdělávání pedagogů.

Výsledkem analýz základních a mateřských škol jsou dvouleté plány rozvoje, dotýkající se oblasti personální, výchovně-vzdělávací, materiálně-technické a oblasti komunikace a spolupráce, a to včetně stanovení dílčích cílů a kontrolního systému.