Mateřské škole Stodůlky v Praze 5 svítí světlovody

Mateřská škola v pražských Stodůlkách nedávno dokončila kompletní rekonstrukci. Vznikla přestavbou původně sportovního centra a úprav proto bylo provedeno mnoho. Součástí moderního funkčního řešení jsou také světlovody, které zajistí dostatek přirozeného denního světla i v členitých prostorách stavby. Budova školky má pět tříd a dvě odpočinkové zóny sloužící jako spací kouty pro děti. V celé školce bylo realizováno celkem 29 světlovodů.

„Mateřská škola Stodůlky je dvoupodlažní, budova působí svěžím a moderním dojmem, je vzdušná, prostorná a příjemná. K tomu hodně dopomáhá atrium s živým stromem a také to, jakým způsobem byly použity světlovody Lightway, které výrazně přispívají k perfektnímu prosvětlení různorodých prostorů přirozeným denním světlem,“ říká Jakub Brandalík ze společnosti Lightway. Světlovody v kombinaci s umělým světlem navíc vytvářejí inteligentní osvětlení. Když se venku stmívá a hladina světla ve třídách klesne pod určitou mez, spustí se umělé osvětlení. Technologicky i dispozičně jde o skvělé řešení, které splňuje potřeby školky.

Už jen díky tomu, že celá budova leží uprostřed sídliště a je tedy hodně zastíněna ze všech stran panelovými domy, byl problém s dostatkem světla. Přísun světla částečně vyřešilo velké atrium uprostřed budovy, sloužící současně jako zimní zahrada. Jenže ani to nestačilo, světla stále nebylo dost.

„Budova původně sloužila jako sportovní centrum a byla to vlastně jedna velká hala. Pro potřeby školky tedy bylo třeba nějaké elegantní řešení. Navrhli jsme velké atrium uprostřed a menší mezipatro mezi přízemím a prvním patrem. V původním návrhu sice světlovody ještě nebyly, nicméně když jsme do projektu začlenili také výpočty osvětlení i akustiky, s hrůzou jsme zjistili, že ani velké a světlé atrium nebude k dostatečnému prosvětlení tříd stačit,“ říká architekt Ing. arch. Ivan Retter z Atelieru HRAD. A dodává: „Řešili jsme tedy dál co s tím, a právě světlovody se ukázaly jako optimální řešení. Ze začátku to sice vycházelo světelně stále na hraně, ovšem realita předčila všechna očekávání. I při zatažených dnech není potřeba ve třídách svítit umělými světly. Světlovody to bez problému zvládnou.“

Jde bez nadsázky o školku 21. století. Ze začátku byly sice trochu obavy ze sloupů, v nichž jsou vedeny světlovody, ale nakonec se to ukázalo jako velice praktické. Sloupy se využívají jako nástěnky, výstavky a i pro děti jsou sloupy vlastně příjemným zpestřením. Světlovody působí pozitivně jak na učitelský sbor, tak na děti, rodiče i návštěvy.

„Množství světla, které světlovody přivedly i do nejnižšího podlaží, je obrovské. Celý učitelský sbor je velmi příjemně překvapen, jak málo je třeba využívat umělé osvětlení. Dostatek přirozeného světla má pozitivní vliv na psychiku dětí i pedagogů,“ prozrazuje Mgr. Klára Bromová, MŠ Stodůlky.

Pozitivní vliv přirozeného světla potvrzuje také pediatr MUDr. Petr Kadleček: „Světlo z umělého osvětlení typu zářivek a LED světel obsahuje ve svém světelném spektru hodně tzv. modrého světla, které má na lidský organismus několik zásadních účinků. Dlouhodobá nadměrná expozice modrému světlu může vést k poškození sítnice s následným zhoršením zraku. Zde je pravděpodobně na vině vyšší energetická účinnost modrého světla podobně jako u UV záření. Umělé světlo je tedy dobrý sluha, ale špatný pán.“

Denní světlo je tak zcela nenahraditelné. Umělé světlo je totiž jednotvárné, bez přirozené dynamiky a blahodárných účinků na lidský metabolismus. Dostatek denního světla naopak působí pozitivně nejen na dětskou psychiku, ale i na psychiku dospělých. Lépe pak snášíme každodenní povinnosti, jsme méně podráždění, máme více energie a lépe se nám soustředí. Denní světlo má pozitivní vliv také na naše kosti, metabolismus i imunitu.