Odpadkoušovitých si v loňském roce získaly pozornost nejenom veřejnosti a médií, ale i odborníků. Ti naší kampani Není zvěř jako zvěř včera při slavnostním vyhodnocení soutěže kreativity v reklamě udělili ocenění Zlatá pecka, které udělují tomu nejlepšímu z české a slovenské reklamy za uplynulé období.
Krkonoše patří[1] mezi nejnavštěvovanější národní parky na světe. Negativními dopady takto enormního zájmu turistů je ale množství odpadků, které po sobě v národním parku zanechávají. Proto se Správa KRNAP v loňském roce – i s pomocí kampaně Není zvěř jako zvěř – rozhodla vyhlásit boj tomuto nešvaru. Cílem dvouměsíční kampaně bylo upozornit návštěvníky parku, aby dbali na to, že po nich nesmí zůstávat odpadky. Příroda si s nimi totiž sama poradit nedokáže. Nejčastějšími odpadky, které v parku po návštěvě lidí zůstávají, jsou PET lahve, obaly od sušenek, igelitové sáčky, vlhčené ubrousky, plechovky nebo nedopalky cigaret. Jejich doba rozkladu je podle druhu od 15 až do 250 let. Zatímco u některých druhů odpadků téměř všichni víme, že se budou rozkládat desítky až stovky let (jako například PET lahve), u jiných je to pro mnohé možná překvapení. Takovým odpadem jsou třeba vlhčené ubrousky, které jsou vyráběny z umělé textilie, proto se nerozpadnou stejně rychle jako toaletní papír, ale až za několik set let.
Inspirací pro kampaň, ve které různé druhy odpadků dostávají rodové a druhové jméno, kterými se běžně označují zvířata nebo rostliny, byly pro tvůrce kampaně z agentury Remmark, a. s., která vyhrála výběrové řízení, především pozoruhodné názvy fauny a flory krkonošské přírody. Odpadky v krkonošské přírodě se s určitou mírou nadsázky stávají invazivními druhy, pro které realizátoři kampaně identifikovali novou čeleď – čeleď odpadkoušovitých.
[1] V roce 2018 navštívilo Krkonošský národní park a jeho ochranné pásmo téměř 3,8 milionu lidí.