Letecké společnosti mají za sebou rok refundací a výrazných omezení provozu. Přístupy jednotlivých dopravců se liší

Rok pandemie Covid 19 výrazně ovlivnil leteckou dopravu a promítl se do fungování jednotlivých leteckých společností. Týká se to jak zásadně omezené nabídky spojení, tak i postupů v případě refundací letenek nebo změn data cesty. Za posledních 12 měsíců například STUDENT AGENCY, která je největším prodejcem letenek v ČR, vyřídila téměř 20 tisíc požadavků na refundace v objemu přibližně 250 milionů Kč a realizovala dalších 12 tísíc změn spojených s vystavenými letenkami.

Nejprve vouchery, následně refundace peněz. Přístup dopravců se liší

V březnu loňského roku se začátkem pandemie letecké společnosti pozastavily refundace peněz za zrušené letenky. V době pozastavených refundací většina leteckých společností začala za zrušené lety klientům vystavovat vouchery, které mohou využít v budoucnosti. Postupně přidali někteří vybraní dopravci možnost refundace voucheru v případě, že do doby platnosti nebude možné využít vystavený voucher (tuto možnost aktuálně poskytují Air France, KLM, Qatar Airways).

Mezi prvními leteckými společnosti, které začaly refundovat letenky a vracet peníze za zrušené lety byly Qatar Airways, postupně se k nim přidaly letecké společnosti Emirates, Air France, KLM, British Airways, American Airlines, a Turkish Airlines.

Naopak na druhém konci žebříčku jsou České aerolinie, které jsou stále ve stavu moratoria a refundace nevyplácejí aktuálně vůbec.

Další je pak Aeroflot, který začal zpracovávat refundace až letos a refundace odbavují postupně – nicméně stále velká část refundací není vůbec zpracována. Podobně letecká společnost TAP Air Portugal také zatím zpracovala minimum refundací.

Z nízkonákladových dopravců se nejhůře k vrácení peněz postavil dopravce SkyUp, který povoluje refundaci pouze podle podmínek tarifu letenky.

Flexibilita také u nejlevnějších tarifů letenek

Letecké společnosti byly nuceny zavést tzv. flexibilní letenky i u těch nejlevnějších tarifů, které jsou nyní měnitelné bez základního poplatku za změnu. Cestující pouze platí rozdíl doplatek do případného navýšení ceny letenky s jiným datem odletu a letištních tax.

Cestující mají k dispozici také různé dodatečné benefity. Z pohledu klientů jich nejvíce nabízí letecká společnost Emirates.

Aktuálně nabízí pro své cestující k letenkám zdarma pojištění na COVID-19 včetně pojištění storna. Toto pojištění je k dispozici pro všechny letenky dopravce Emirates, které budou vystaveny do 31. 3. 2021 a v případě letu do Dubaje nabízejí i zvýhodněné testování na COVID-19 za cca 900 Kč.

Největší nabídku letů mají aktuálně Emirates a Turkish Airlines

Nejvíce leteckých spojení v prodeji mají aktuálně letecké společnosti Emirates a Turkish Airlines. Nejvíce oblíbenými destinacemi zůstávají stále Zanzibar a Maledivy a také Dubaj a Punta Cana.

U jednotlivých dopravců jsou aktuálně nejvíce poptávaná následující dálková spojení:

  • Emirates: Dubaj, Maledivy, Zanzibar, Nairobi
  • Qatar Airways: Maledivy, Zanzibar
  • Air France: Punta Cana, Cancun, Mexiko,
  • Turkish Airlines: Zanzibar, Maledivy, Mexiko, Panama, Cancun, Dar Es Salaam,
  • Lufthansa: Mexiko