Koronavirová pandemie silně zasáhla trh s lihovinami. Stát na spotřební dani vybral od března o 1,2 mld. korun méně

 Tržby výrobců a dovozců lihovin se v první polovině letošního roku propadly o 40 %. Důvodem je nejenom uzavření HORECA segmentu, ale i extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny k 1. 1. 2020 (o 13,2 %). Obchodníci se totiž na konci loňského roku předzásobili výrobky se starou sazbou spotřební daně, které ale v důsledku koronakrize nestihli vyprodat. K tomu se přidaly horší podmínky pro export i nižší zájem o lihoviny na tuzemském trhu – ten navíc klesá dlouhodobě a v letních měsících se může ještě prohloubit. Mezi alkoholickými výrobky jsou přitom lihoviny nejvíce zatížené spotřební daní přesto, že jejich spotřeba činí pouze 27 % z celkové spotřeby alkoholu v České republice. Celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření propadl o 1,6 mld. Kč, a stát tak na spotřební dani v březnu až červnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral o 1,2 mld. Kč méně.

Již dnes je zřejmé, že loňských čísel odvětví lihovin letos nedosáhne. Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) očekává v letošním roce ve srovnání s předchozím rokem pokles tržeb svých členů okolo 20 % za předpokladu, že se nebudou ve 2. pololetí opakovat opatření jako v prvním půlroce.

„Výrobci lihovin se letos potýkají s poklesem poptávky na domácím i zahraničním trhu. Koronavirová pandemie nepříznivě ovlivnila export a na domácím prodeji se kromě uzavření restaurací a barů významně odrazilo uzavření hranic a tím nepřítomnost turistů i zahraničních pracovníků, kteří spotřebovávají významnou část alkoholických nápojů,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Největším odbytištěm je pro likérníky odvětví gastronomie, které v posledních měsících spadlo takřka na nulu. Po období pandemie přicházejí navíc z hlediska prodejů tradičně slabé letní měsíce, letos navíc bez všech velkých letních festivalů. Podle slov zástupců UVDL ČR bude toto období klíčové pro další vývoj odvětví, které je v současnosti největším zdrojem spotřební daně v oblasti alkoholických nápojů v České republice – platí dvojnásobně více než v případě piva a mnohem více v porovnání s vínem.

Prodeje lihovin v první polovině roku klesly o 1,5 mld. Kč

Podle agentury Nielsen klesl celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) o 1,6 mld. Kč. Prodeje v obchodech (off-trade) přitom vzrostly jen o 0,1 mld. Kč – v porovnání s pivem, kde nárůst činil 0,9 mld. Kč. „Se zavřením gastronomických zařízení ztratili výrobci lihovin hlavní odbytiště produktů. Zatímco konzumenti piva začali nakupovat svůj mok hojně v maloobchodě, u lihovin tomu tak nebylo,“ doplňuje Vladimír Darebník.

Alkohol je jen jeden

V lednu letošního roku vláda zvýšila spotřební daň u lihovin o 13,2 %, což přimělo řadu obchodníků zásobit se předem. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili a tyto zásoby stále doprodávají, což v současnosti zapříčiňuje další pokles prodeje.

Vidíme to i na markantně nižší částce vybrané spotřební daně v březnu až červnu. Splatnost spotřební daně je totiž 55 dní, a tak dnes vidíme prodeje od ledna do dubna, kdy koronakrize vrcholila,“ komentuje situaci Vladimír Darebník.

Zatímco v únoru překročila suma spotřební daně 1,5 mld. Kč (což odpovídá extrémně vysokému prodeji v prosinci 2019), v březnu to bylo jen bezmála 225 mil. Kč, což je pro srovnání zhruba stejná suma jako inkaso za celé první pololetí letošního roku v případě vína (227 mil. Kč). Zvýšení spotřební daně se přitom jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo.

Podle Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie a výrazně ztěžuje podmínky k tomu, aby se výrobci lihovin mohli vyrovnat s jejími následky.

 

Titulní ilustrační foto