Budoucnost nemocnic je v lepším time managementu

Nemocnice v současné době musí zvládat nebývalý nápor pacientů s koronavirem. Tato situace způsobila v nemocnicích problémy na všech úrovních. Naplno se tak projevily nedostatky v oblasti personálního obsazení, logistiky či plánování směn. Jednou z cest, jak čelit těmto výzvám, je koncept časově-inteligentní nemocnice.

Dlouhé čekací doby, nedostatečná komunikace s pacienty, vyčerpaní zaměstnanci. To jsou jen některé z problémů současného zdravotnictví, které byly patrné již před rozšířením nákazy Covid-19. Jejich hlavní příčinou se ukazuje být hlavně nedostatek personálu. S pomocí efektivnějšího plánování pracovního času by však bylo možné docílit zkvalitnění zdravotní péče i s menším počtem zaměstnanců. 

„Řada dnešních nemocnic trpí špatným time managementem. To s sebou nese mnoho nežádoucích následků, zejména pak v průběhu pandemie koronaviru. Díky lepšímu time managementu by mohlo v nemocnicích dojít ke zvýšení úrovně pracovních podmínek personálu i péče o pacienty,“ myslí si Nunzio Totaro, ředitel české pobočky společnosti Déhora, jež se v oblasti managementu pracovních sil a času v nemocnicích angažuje.

Provoz v nemocnicích vyžaduje náročné personální plánování, pokud má fungovat ke spokojenosti zdravotníků i pacientů. I přes veškerou snahu však nemocnice čelí mnoha komplikacím, které mohou být způsobeny nevhodným plánováním pracovní doby zaměstnanců. Lékaři jsou často vyčerpaní dlouhými, nepravidelnými a někdy i špatně zorganizovanými směnami a pracují pod tlakem. Kvůli tomu jim nezbývá čas ani energie komunikovat s pacienty tak, jak by si přáli. To může mít samozřejmě negativní vliv i na pocity pacientů.

Základy pro vytvoření časově-inteligentní nemocnice

Správné plánování směn dokáže vyřešit problémy hned na několika úrovních.  Spokojení zaměstnanci fungují optimálně a jsou až o dvacet procent efektivnější než jejich méně nadšení kolegové. K tomu samozřejmě přispívá rovnováha mezi prací a osobním životem. Toho lze dosáhnout pomocí vlastního plánování směn (tzv. samoplánování), což zaměstnancům umožňuje brát v potaz jejich biologické hodiny a soukromý život. Zlepšení pracovních podmínek se projeví pozitivně na celkovém přístupu k práci a dojde tak k navýšení kvality péče o pacienty. Aby však bylo takové fungování možné, je nezbytná perfektní logistika a plánování. Ke zefektivnění provozu může pomoci i outsourcováni některých činností na externí dodavatele. Využití speciálně navržených softwarů poskytovatelům zdravotní péče umožní lépe plánovat denní agendu zaměstnanců.

Jak bude vypadat nemocnice buducnosti?

Časově-inteligentní nemocnice budou v první řadě řízeny potřebami pacientů. Ti budou mít větší svobodu volby při plánování návštěv nemocnice a nadcházejících vyšetřeních.  V budoucnu budou nemocnice rovněž nabízet určité služby mimo svůj areál, ať už fyzicky nebo digitálně. Kromě snížení nákladů to přinese i možnost pro pacienty zůstat ve známém domácím prostředí.  Rozvoj časově-inteligentní nemocnice sebou může přinést i oproštění od modelu práce od devíti do pěti. Pacienti tak budou mít možnost navštívit lékaře i ve večerních hodinách nebo o víkendech. Tato změna přinese značný posun v efektivitě nemocnic, jelikož jejich dostupnost bude využita optimálně. V neposlední řadě může dojít ke zkrácení, či dokonce úplnému zrušení čekacích listin. Toho lze docílit zdokonalením personálního obsazování, lepším definováním pracovních úkonů, přesouváním administrativních úkonů na nezdravotnický personál a nastavením priorit.

O společnosti Déhora

Mezinárodní poradenská skupina Déhora je největší evropská společnost zabývající se plánováním a řízením pracovních sil ve společnostech se směnným režimem práce. Již od roku 1987 nabízí odborné znalosti organizacím ve všech sektorech ekonomiky a podílí se tak na zvyšování efektivity jejich podnikání. Díky praktickým zkušenostem z prostředí firem i rozsáhlým výzkumům a analýzám, které provádí, dokáže poskytnout klientům komplexní služby z oblasti plánování práce a lidského kapitálu včetně poradenství, školení a zavádění softwarových řešení. V současné době má Déhora pobočky v Nizozemsku, Belgii, Polsku, Spojených arabských emirátech a v České republice a pomáhá stovkám společností po celé Evropě téměř v každém odvětví od výroby a zpracovatelského průmyslu přes zdravotnictví, služby, logistiku až po státní správu. Mezi její významné klienty patří například firmy British American Tobaco, Audi, Nestlé, Siemens, Miele, Electrolux, Coca-Cola, Eindhoven Airport, Amsterdam Airport, Polish Airlines nebo Nizozemská a Belgická policie.