Do Lednice oblíbeným motoráčkem i parní lokomotivou

Na trati z Břeclavi do Lednice začne o tomto víkendu další sezóna oblíbených nostalgických vlaků Českých drah. Každou sobotu, neděli a ve státní svátky od konce dubna do začátku září se tu milovníci železniční historie svezou motorovým vláčkem Hurvínkem. V plánu jsou tradičně také jízdy parních vlaků, kdy motoráček ve dvou termínech nahradí parní lokomotiva Skaličák s historickými vozy. Díky historickým vlakům si můžou cestující naplánovat výlet po malebném Lednicko-valtickém areálu nebo návštěvu muzeí či impozantního zámku v Lednici.

Motorový vlak Hurvínek bude jezdit o víkendech a svátcích od 30. dubna do 4. září. Ve dvou termínech, o sobotách 21. května a 10. září, pojede místo motoráčku parní lokomotiva Skaličák, která potáhne historické vozy Rybáky a historický restaurační vůz. České dráhy vypraví vždy čtyři vlaky z Břeclavi do Lednice a zpět.

Motorový vůz Hurvínek M 131.1
Motorový vůz Hurvínek M 131.1 (foto Josef Vendolský)

 

Vedle zážitku z jízdy historickým vlakem čeká na návštěvníky spousta dalších atrakcí.

Navštívit mohou např. Lednicko-valtický areál, lednická muzea nebo mohou podniknout vyhlídkovou jízdu historickým „busíkem“ Praga RND po Lednici. Ten pojede v době jízdy parního vlaku a bude odjíždět od lednického nádraží v 9:55, 11:55 a 13:45.

Lokomotiva 433.001 Sslaičák (foto Milan Vojtek)
Historický vlak v čele s parní lokomotivou 433.001 Skaličák (foto Milan Vojtek)

 

Obec Lednice, která bývá právem nazývána perlou jižní Moravy, návštěvníkům nabízí spoustou přírodních i kulturních památek, kolonády, rybníky a řadu drobných romantických staveb.

V okolí zámku se nachází nejrozsáhlejší parkově upravená krajina na světě, která je zapsána na seznam světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Lednický zámek je pak jedním z nejkrásnějších komplexů anglické novogotiky v Evropě.

K návštěvě zve také muzeum Lednice dávná s výstavou věnovanou období první republiky nebo Muzeum hraček Lednice, pyšnící se mimo jiné svým nejstarším exponátem, kterým je puzzle z roku 1790.

Jízdní řád historických vlaků Břeclav – Lednice a zpět

(platí o sobotách, nedělích a svátcích od 30. dubna do 10. září 2022)

tam

stanice

zpět

9:23

11:23

13:11

15:11

Břeclav

10:47

12:47

14:37

16:38

9:30

11:30

13:18

15:18

Boří les

10:43

12:43

14:33

16:33

9:35

11:35

13:23

15:23

Poštorná

10:36

12:36

14:26

16:26

9:38

11:38

13:26

15:26

Charvátská Nová Ves

10:32

12:32

14:22

16:22

9:46

11:46

13:34

15:34

Lednice rybníky

10:25

12:25

14:15

16:15

9:50

11:50

13:38

15:38

Lednice

10:20

12:20

14:10

16:10

Před plánovanou návštěvou, danou akcí nebo jízdou doporučujeme ověřit si aktuální informace na internetových stránkách www.cdnostalgie.cz.

Jízdné v nostalgických vlacích do Lednice

Motoráček Hurvínek

  • Jednosměrné jízdné: 40 Kč
  • Přeprava jízdního kola: 40 Kč
  • Přeprava psa: 20 Kč

Parní vlak

  • Jednosměrné jízdné: 100 Kč
  • Zpáteční jízdné: 180 Kč
  • Přeprava psa jednosměrná: 20 Kč

Děti od 6 do 18 let, žáci a studenti od 18 do 26 let, cestující nad 65 let a osoby pobírající invalidní důchod 3. stupně cestují se slevou 50 %. Pro držitele průkazů ZTP, ZTP/P je sleva 75 %. V parních vlacích nelze přepravovat jízdní kola.

Motorový vůz M 131.1 „Hurvínek“ (M 131.1)

Poválečný motorový vůz pro lokálky, který získal svou přezdívku zřejmě podle dřevěného interiéru, ovládání pomocí lanek nebo velkých návěstních světel. V letech 1948 – 1956 bylo vyrobeno 549 kusů těchto vozů. V provozu byly velmi oblíbené pro svou jednoduchost a spolehlivost. Využívány byly ještě začátkem 90. let. Mnoho strojů se dochovalo na vlečkách jako posunovací lokomotivy, jiné byly přestavěny na prohlídkové vozy trakčního vedení.

foto: JBcysnews

Parní lokomotiva Skaličak (433.0)

Tyto univerzální lokomotivy byly určené pro místní dráhy. Celá série byla vyrobena v roce 1948 jako pokračování nejmodernější verze jejich předchůdkyň, lokomotiv řady 423.0. Na rovině utáhly vlak těžký 1 500 tun rychlostí 41 km/h. Jezdily na Moravě i na Slovensku a závěr provozu prožily na bývalé Moravské západní dráze. Odtud pochází jejich krajová přezdívka Skaličák (podle deponie ve Skalici nad Svitavou). Poslední byly zrušeny v roce 1980.

Na výlet historickým vlakem do Lednice