České dráhy uzavřely tři desetileté smlouvy s Jihočeským krajem, do nových vozidel investují přes 1,8 mld. korun

V pátek 8. listopadu České dráhy podepsaly s Jihočeským krajem smlouvy o zajištění veřejné železniční dopravy v provozních souborech Elektrické a Motorové trakce a na tzv. Bechyňce po dobu následujících deseti let. České dráhy se ve smlouvě zavázaly k postupné obnově vozidlového parku. Do nákupu nových vlaků a modernizace stávajících vozidel investují přes 1,8 mld. korun.

„Do jižních Čech nakoupíme celkem 10 dvoudílných elektrických a 7 dvoudílných motorových jednotek, které budou klimatizované a nabídnou Wi-Fi připojení k internetu, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, LCD informační panely a bezbariérové toalety. Tyto nové soupravy výrazně zvýší kulturu cestování. Kromě toho ale počítáme i s modernizací stávajících vozidel,“ říká Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a dodává: „Během platnosti smluv postupně investujeme do obnovy vozidlového parku v jižních Čechách přes 1,8 miliardy korun.“

Všechny tři smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou byly podepsány s platností od 15. prosince 2019.

Provozní soubory

 

Elektrická trakce

Motorová trakce Elektrická trakce – trať 202
190 České Budějovice – Strakonice 190 Číčenice – Strakonice 202 Tábor – Bechyně
195 Rybník – Lipno nad Vltavou 192 Nepomuk – Blatná  
 



 
 

199 České Budějovice – České Velenice 200 Březnice – Protivín
200 Protivín – Písek 201/190 Tábor – Písek – Strakonice
201 Ražice – Písek 203 Strakonice – Březnice
220 České Budějovice – Tábor    
   
 
225 Veselí n. L. – Počátky-Žirovnice
226 Veselí n. L. – České Velenice

(po dokončení elektrizace, předpoklad v roce 2025)

Elektrická trakce: České dráhy pořídí 10 nových dvoudílných elektrických jednotek RegioPanter (celkem jich tak bude v Jihočeském kraji 14). V případě elektrizace tratě Veselí n. L. – České Velenice budou pořízeny další 3 jednotky tohoto typu (nejsou součástí smlouvy). Nové vlaky budou klimatizované, nabídnou Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, infopanely a bezbariérová WC. Pro trať Rybník – Lipno nad Vltavou bude modernizován interiér 4 patrových vozidel. Dopravce v nich přečalouní sedadla a nainstaluje do nich informační systém. Celková výše investice činí 1 264 mil. Kč.

Motorová trakce: České dráhy pořídí 7  nových dvoudílných motorových jednotek, které budou rovněž klimatizované, budou nabízet Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a bezbariérová WC. Dále vybaví informačním systémem s LCD panely a zásuvkami pro drobnou elektroniku 7 vozidel Regionova. Celková výše investice činí 598,5 mil. Kč.

Trať 202: Provoz bude zpočátku zajišťován stávajícími vozidly s preferencí elektrické vozby, neboť kraj i dopravce mají zájem na zachování elektrického provozu. ČD se zavázaly prověřit možnost zajištění novějších vlaků, např. získáním již provozovaných a následně modernizovaných vozidel, případně i nových vozidel. České dráhy aktivně prověřují různé možnosti řešení. Výsledek závisí i na rozhodnutí správce infrastruktury, zda zachová stávající stejnosměrný systém 1,5 kV, či zda skutečně dojde k plánované změně na 25 kV/50 Hz.

„Vlaky Českých drah ujedou na území Jihočeského kraje každý rok v průměru 4,98 milionu vlakových kilometrů. Konkrétní rozsah se bude rok od roku mírně lišit podle aktuální potřeby. Smluvní dopravní výkon tak lze v průběhu platnosti všech tří smluv měnit o ± 10 %. Plnění všech závazků, včetně dodržování jízdního řádu, sjednané vozby a kvality služeb, budeme kontrolovat,“ říká hejtmanka Jihočeského kraje Ivana Stráská.

„Dobrou zprávou pro naše občany je, že jsme pro ně od poloviny prosince objednali více spojů. Například vyjedou nové spěšné vlaky ze Strakonic přes Písek do Tábora a z Jindřichova Hradce do Českých Budějovic, jinde dopravu posílíme. Celkem se rozsah objednávky meziročně zvyšuje zhruba o 13 %,“ dodává Jiří Švec, krajský radní pro dopravu.

Průměrný smluvní roční výkon v Jihočeském kraji ve vlakových kilometrech (vlkm)
Elektrická trakce 3 050 000
Motorová trakce 1 700 000
Trať 202 230 000
Celkem 4 980 000

Přechod regionální železniční dopravy do sousedních krajů je zajištěn formou mezikrajských smluv na základě vzájemného finančního vypořádání výkonů uskutečněných na území sousedního kraje. Smlouvy jsou uzavřeny s Plzeňským krajem, Středočeským krajem i Krajem Vysočina. Např. regionální dopravu na trati 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice objednává Kraj Vysočina po dohodě s Jihočeským krajem.

Hlavní změny v jízdním řádu 2019/2020

Hlavními změnami pro příští rok jsou:

  • zavedení spěšných vlaků Strakonice – Písek – Tábor (8 párů vlaků v pracovní dny) a Jindřichův Hradec – České Budějovice (5 párů vlaků v pracovní dny),
  • posílení příměstské dopravy Dívčice / Zliv – České Budějovice, zavedení zrychlených osobních vlaků Písek – České Budějovice (6 párů vlaků),
  • posílení dopravy na trati Tábor – Bechyně a dílčí navýšení výkonů i na dalších tratích v regionu.
  • objednávka v rámci jízdního řádu 2019/2020 nezahrnovala úsek Jindřichův Hradec – Popelín, jelikož Kraj Vysočina nahrazuje železniční dopravu v úseku Počátky-Žirovnice – Horní Cerekev veřejnou autobusovou dopravou. Na základě jednání s dotčenými obcemi bylo dohodnuto, že budou z Jindřichova Hradce do stanice Počátky-Žirovnice vedeny 2 páry vlaků v pátek, 3 páry o sobotách a nedělích a že bude posílena veřejná linková doprava v úseku Popelín – Jindřichův Hradec. Změna bude zahrnuta do Dodatku Smlouvy č. 1 a představuje rozsah cca 19 tis. vlakokilometrů. O možném rozšíření železniční dopravy v tomto úseku se bude dále jednat.

 

O společnosti České dráhy, a.s.

Akciová společnost České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťuje základní dopravní obslužnost státu. Loni využilo služeb společnosti přes 179 milionů zákazníků. V posledních letech došlo k výraznému omlazení vozidlového parku, a to v regionální i dálkové dopravě. Ve snaze zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu investovala firma desítky miliard korun do nákupu a modernizace vozidel.

SDŽC vydala nový jízdní řád -Jízdní řád platný od 15. 12. 2019