ČESKÁ CHUŤOVKA 2019 – Ocenění nejlepších potravin

   V nádherném prostředí Rytířského sálu Valdštejnského paláce se konal již 11. ročník soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2019 a Dětská chuťovka 2019. Záštitu převzal 1. místopředseda Senátu Jiří Růžička, místopředsedové Senátu Jan Horník a Milan Štěch, Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova a ministr zemědělství Miroslav Toman.

Dovedu si představit větší prostory, lepší možnost parkování, ale nedovedu si představit důstojnější a slavnostnější místo než zde v Senátu ČR,“ řekl Ing. Sléha, ředitel projektu Česká chuťovka.

V letošním ročníku uspělo celkem 61 českých firem, jejichž představitelé převzali na slavnostním vyhlášení výsledků ve čtvrtek 10. října v Senátu ocenění za nejchutnější potraviny vyrobené v České republice. Značkou ČESKÁ CHUŤOVKA 2019 se tak může nově pyšnit 185 výrobků (o 12 víc než loni). Značkou DĚTSKÁ CHUŤOVKA 2019 pak bylo již po deváté oceněno dalších 26 (o 3 méně než loni). Titulem Rytíř české chuti byli poctěni prof. Jana Dostálová (za významný přínos potravinářskému výzkumu a jeho osvětu) a Jaroslav Radoš (za úspěšný rozvoj výroby jakostních a chutných masných výrobků v podkrušnohorském regionu). Titul Rytíř české chuti se uděluje od roku 2013. Česká chuťovka se uděluje v 10. kategoriích: pekařské výrobky, cukrářské výrobky, mléčné výrobky, masné výrobky, ovocné a zeleninové výrobky, nealkoholické nápoje, piva, vína, lihoviny, ostatní potravinářské výrobky.

V soutěži může uspět firma jakékoliv velikosti, pokud vyrábí kvalitní a chutné potraviny.

Globus se soutěže účastní od roku 2016 a získal ocenění již pro 17 produktů. Letos zachutnala porotcům Selská paštika, Krůtí lyonský salám, kvasový Žitný chléb a dort Schwarzwald, to vše ručně vyráběné v každém hypermarketu Globus.   Rovněž Penam získal titul pro Quinoa chléb, Olomoucký cibulák, Roll s náplní skořicovou. Dětská chuťovka 2019 byla přidělena těmto dobrotám: Choco cake, Jankovy buchty s náplní tvarohovou, Babeta s příchutí citronovou Získali také hlavní cenu českých novinářů za chléb Quinoa. „Česká chuťovka je pro nás povzbuzením, že poctivé výrobky lidé poznají, ocení je, a že naše práce v Globusu má smysl. Zároveň bychom si přáli, aby i tato ocenění přispěla k tomu, aby mladí viděli naše řemesla jako dobrou životní perspektivu a přidali se k nám,“ shodli se vedoucí pekáren Pavel Meduna a vedoucí řeznictví Pavel Holeček.                                                                                                                                      

 

Do jedenáctého ročníku České chuťovky a Dětské chuťovky poprvé v její historii přihlásil své medy český výrobce Medokomerc. Český med medovicový smrkový a Český med pastovaný jsou nejen velmi chutné, ale i vysoce kvalitní. „Moc nás potěšilo, že české medy chutnají jak odborníkům, tak i přísné dětské porotě. Všechny naše medy prochází třístupňovou kontrolou v nejlepších světových laboratořích v německých Brémách,“ vysvětlil jednatel společnosti Medokomerc, Milan Špaček. Ta je největším dodavatelem medů do obchodních sítí v Česku, jistý podíl pak zaujímá i na Slovensku.

Součástí soutěže je DĚTSKÁ CHUŤOVKA jejímiž hodnotiteli jsou děti ve věku 8-16 let. Od r. 2012 vyznamenává novinářská porota vlastní Cenou novinářů přímo na slavnostním předávání ocenění tři výrobky, které na základě ochutnávky vybírá ze všech potravin oceněných v příslušném roce Českou nebo Dětskou chuťovkou. Letos přítomní novináři udělili Cenu novinářů 3 výrobkům: Dr. Vejce od AG Maiwald, Selské paštice Globus a chlebu Quinoa od Penamu.

Po loňské premiéře byla letos podruhé ve spolupráci s Literárními novinami vyhlášena Harmonická potravina 2019. Uspělo víno Merlot, výběr z hroznů 2017 od Vína Blatel.

 

 

Česká chuťovka si jako nezávislá iniciativa potravinářských odborníků vybudovala za 11 let své existence pevné postavení mezi uznávanými značkami kvality potravin vyrobených v České republice a mnozí výrobci se proto do soutěže opakovaně a rádi vrací, protože právě na vynikající chuti svých výrobků si stejně jako jejich zákazníci zakládají. Získaná ocenění Česká chuťovka a Dětská chuťovka tak pro ně znamenají i nezanedbatelný marketingový přínos. Jak opět potvrdily i výsledky letošní soutěže, rozmanitost, ale zejména kvalita a vynikající chuťové parametry potravin ucházejících se o obě značky, se rok od roku zvyšují a spotřebitelé si tak mají opravdu z čeho vybírat. Opět se také ukázalo, že má-li potravina skutečně chutnat, musí být vyrobena z kvalitních vstupních surovin a také šetrnými postupy při respektování specifických preferencí českého spotřebitele. Takto vyrobené potraviny pak často svou kvalitou i chutí předčí i ty nejlepší zahraniční. Od počátku soutěže získalo značku ČESKÁ CHUŤOVKA již celkem 207 českých firem pro 822 svých výrobků a DĚTSKOU CHUŤOVKU již 84 českých výrobců pro celkem 179 potravin.

Kdo si chce opravdu pochutnat, a navíc si případně srovnat své   vlastní chuťové   preference   s verdiktem   odborné či dětské poroty, nalezne   seznam těch   letošních, ale i   v předchozích   letech oceněných   potravin, pyšnících   se   značkou   ČESKÁ CHUŤOVKA    nebo DĚTSKÁ CHUŤOVKA, jakož i další aktuální informace, na  www.ceskachutovka.cz nebo www.facebook.com/ceskachutovka. K dispozici zájemcům je rovněž přehledná interaktivní Databáze vítězů České chuťovky a Dětské chuťovky www.mark-as.cz/chutovka

 

Jaromír a Věra Hamplovi