Výtopna v Jaroměři zahájila letošní sezonu 7. května 2021 Muzejní nocí

Vydali jsme se do Jaroměře k prohlídce výtopny před Muzejní nocí. K více než 110 let staré budově výtopny parních lokomotiv jsme se dostali po pohodlném chodníku z nádraží v Jaroměři kolem vysoké vodárenské věže.  Cestou jsme viděli historická železniční návěstidla. Chodník nás dovedl k točně. Odtud vedly koleje do rotundy, půlkruhové budovy, v níž se nachází kromě pokladny, prodejny suvenýrů a WC hlavní část expozice. 

Muzejní expozice v rotundě

Prohlédli jsme i zde parní i motorové lokomotivy a viděli jsme zde i elektrickou akumulátorovou lokomotivu z roku 1916.Nás zaujala parní lokomotiva s označením 310.006. Jedná se o lokomotivu řady malých trojspřežních tendrových lokomotiv. Tyto lokomotivy mají řadu přezdívek jako třeba Kafemlejnek, Nazdárek nebo Matylda. Všechny lokomotivy se vyznačovaly baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem.  Další parní lokomotivy řady 310.můžeme najít také například v Muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka nebo v depozitáři NTM v Chomutově.  Neodolali jsme a vylezli jsme na stanoviště strojvedoucího, abychom si nenatopenou lokomotivu důkladně prohlédli.

 

 

Den zahájení sezóny ve Výtopně Jaroměř byl spojen s jízdami parních vlaků. A tyto vlaky táhla lokomotiva 310.0134 Litovel  zvaná „Babička“.  Během prohlídky jsme tedy hlídali čas příjezdu parního vláčku od Hradce Králové.

 

Další parní lokomotiva, kterou jsme v rotundě viděli, byla tendrová posunovací lokomotiva z roku 1880 a měla označení 403.303. Výrobce: Staats-Eisenbahn-Gesellschaft/ StEG/, Vídeň Floridsdorf. Kromě těchto dvou parních lokomotiv jsme si mohli prohlédnout motorovou drezínu Tatra  z roku 1947, malé dieselové lokomotivy (T 211.0066) . Všechny exponáty byly přehledně popsány a opatřeny informačními tabulemi. Vystaveny byly i lampy a svítilny, které byly nachystány na Muzejní noc. Zblízka jsme si mohli také prohlédnout výfukové dyšny soustavy Giesl a Kylchap včetně popisu a názorných nákresů.

Další zajímavé exponáty v areálu výtopny

Po kolejích areálu se proháněla dieselová lokomotiva T 211.2009 s červeným nátěrem.  Návštěvníci byli ukáznění a nikdo se nepletl kam neměl. Venku jsme viděli ještě jednu parní lokomotivu 556.0304 zvanou „Štokr“ .Byla vyrobena v závodech V. I. Lenina v Plzni v roce 1955 a jezdívala v depech Karlovy Vary a Sokolov.

V okolí popelové jámy s vodním jeřábem a skladiště uhlí jsme viděli řadu různých železničních vagonů.

Příjezd parního vlaku s lokomotivou 310.0134 „Babička“

Protože v areálu výtopny je pořád nač se dívat, zastavovali jsme se u každého z exponátů, prohlédli si ho a pročetli informace na tabulích. A náhle jsme z dálky zaslechli houkání a odfukování parní lokomotivy 310.0134 „Babička“, která na nádraží v Jaroměři přivezla parní vlak z Turnova a Hradce Králové. Lokomotivu Klubu přátel železnic Českého ráje z Turnova jsme si prohlédli z nástupiště nádraží v Jaroměři. A nebyli jsme jedinými obdivovateli této parní mašinky z roku 1913. Výrobce: První českomoravská továrna na stroje, Praha-Libeň .

 

 

 

 

My jsme potkali „Babičku“  již dříve na akci pořádané Klubem přátel železnic Českého ráje .  Tentokrát v rámci Muzejní noci Výtopny Jaroměř jezdila 7.května 2021 na trase Turnov – Jičín – Hořice v Podkrkonoší – Hradec Králové – Jaroměř,  následující den vozila vláček z České Skalice přes Jaroměř do Hradce Králové a v neděli 9. 5. 2021 zakončila svojí jízdou z Bílé Třemošné – Dvůr Králové n. Lab. – Jaroměř – Hradec Králové – Turnov.

Přijet na  zahájení sezóny ve Výtopně Jaroměř určitě stálo za to a těšíme se, až se sem zase na nějakou další akci vypravíme.

 

Foto: JB Cysnews