Odchod do důchodu už není projevem stáří. Jako stáří vnímají současní mladí až věk 70 let

 Zdravější životní styl, nepodceňování preventivních zdravotních prohlídek a posun hranice věku, kdy vnímají člověka jako „starého.“ Tak by šlo charakterizovat současnou mladou generaci na základě průzkumu Bayer Barometr, který byl zaměřen na postoje mladých lidí ve věku 18 až 39 let ke zdraví a stárnutí.

  „Rostoucí počet starších občanů má dramatický vliv na makroekonomický vývoj společnosti. Demografická změna vytváří tlak na náklady na zdravotní péči a důchodový systém. Tyto faktory jsou již sice součástí veřejné diskuse, ovšem vyžadují ještě větší pozornost,“ zdůvodňuje Jens Becker, generální ředitel Bayer pro Českou republiku a Slovensko, proč se Bayer zajímá o postoje mladých lidí narozených v letech 1980 až 2000 k této problematice.

 

Většina mladých jako stáří vnímá až věk 70 let a výše

Celých 32 % dotázaných mladých lidí považuje za bránu ke stáří věk 70 let. Druhým nejčastěji uváděným věkem (26 %) pak byla šedesátka. „Zásluhu na tom má více faktorů. Umožnil to pak především značný rozvoj zdravotnictví, dostupnost specialistů a také vyšší informovanost o lepší životosprávě,“ podotýká Jiří Hrabě, ředitel obecně prospěšné společnosti Elpida, která si klade za cíl pomáhat seniorům stát se samozřejmou, sebevědomou a respektovanou součástí společnosti.

 

Trendem mladých je zdravý životní styl, nepodceňují ani preventivní prohlídky

Jak vyplynulo z průzkumu, mladí lidé zdravěji žijí nebo se o to alespoň snaží. Více jak polovina z nich (61 %) uvedla, že pravidelně jí ovoce, zeleninu a také se snaží konzumovat vyváženou stravu
(50 %). Zhruba třetina mileniálů pak pravidelně sportuje. Přesto se 3 z 10 dotázaných přiznali, že pijí alkohol a 23 %, že kouří. Obojí je více frekventované u mužů.

Není to ale jen životospráva, kterou mladí předchází nemocem. Za důležité považují také preventivní prohlídky, na které chodí zhruba polovina z nich. 88 % žen alespoň jednou ročně navštíví gynekologa, 8 z 10 dotázaných chodí pravidelně k zubaři a 73 % respondentů alespoň jednou za dva roky navštíví praktického lékaře. Prevenci pak ve větší míře věnují pozornost ženy (63 % ku 40 %).

Jens Becker, generální ředitel společnosti Bayer pro Českou republiku a Slovensko, považuje zdraví za prvořadou hodnotu, která je důležitá pro plnohodnotný a dlouhý život. „Kvalita našeho života v důchodovém věku je ovlivněná způsobem, jakým jsme žili v našem mladém věku. Bayer vnímá projekt „Zdravé stárnutí“ jako součást svého poslání, prostřednictvím kterého poukazujeme na to, že bez ohledu na počet prožitých let, život může být naplněný a uspokojující a jeho kvalita závisí na našem vlastním postoji.“

Mladí lékařům věří. 9 z 10 hodnotí zdravotní péči jako dobrou a dostupnou 

Pokud už mladí lidé onemocní, 30 % z nich jako první zkusí alternativní formu léčby. Nezabere-li, obrátí se na lékaře. Tato varianta je mnohem populárnější u žen (41 % ku 19 %). Téměř identický počet (29 %) respondentů se pak na lékaře obrátí ihned. Ani samoléčba však není výjimkou. Celých
21 % respondentů uvedlo, že se léčí sami běžně dostupnými přípravky z lékáren, přičemž experty
na tuto léčbu jsou především muži (29 % ku 16 %). Co se týká kvality zdravotní péče, 92 % dotázaných hodnotí tu současnou jako dostupnou a 6 z 10 si myslí, že za třicet let, kdy zhruba čeká odchod do důchodu je, bude dokonce ještě lepší než nyní.

 

Jedna třetina si myslí, že do důchodu nepůjde. Přesto své výhledy vidí optimisticky

Přestože se 1/3 dotázaných domnívá, že jich se již důchod týkat vůbec nebude, nakonec 60 % uvedlo, že si myslí, že v případném důchodu stráví do deseti let života. 46 % věří, že si na penzi bude užívat patnáct a více let.

 

3 z 10 mileniálů se ve stáří bojí především ztráty samostatnosti, ale také zdravotních problémů a mezi častými odpověďmi ještě rezonovala osamělost (15 %) a nedostatek financí (14 %). Strach naopak tato generace nemá z případné nudy, pobytu v domově důchodců, ztráty úcty nebo ztráty orientace v moderních technologiích. Jak dále vyplynulo z průzkumu, polovina mladých lidí očekává, že prožijí stáří aktivněji než jejich prarodiče. Dvě pětiny si dokonce myslí, že budou aktivnější než jejich rodiče. To zní optimisticky a je to dobře. Optimismus je totiž nejlepším zdrojem životní energie,“ dodává k průzkumu Jiří Hrabě ze sdružení Elpida, která realizuje projekty
na podporu aktivního života seniorů.

 

Letošní pátý ročník průzkumu Bayer Barometr byl zaměřen na postoje mladých lidí ke zdraví a stárnutí v České i Slovenské republice. Realizován byl ve spolupráci s výzkumnou agenturou Median v červnu 2019. Výzkum je reprezentativní pro populaci ČR o velikosti vzorku
507 dotazovaných ve věku 19-39 let (ročníky 1980 až 2000) podle základních sociodemografických proměnných, tedy věku, pohlaví, vzdělání a velikosti obce.

 

O společnosti Bayer:

Bayer je globální společnost s hlavní působností Life Science v oblasti péče o zdraví a v zemědělství. Produkty a služby společnosti jsou vytvářeny tak, aby prospívaly lidem a podporovaly úsilí o překonání hlavních výzev, které představuje rostoucí a stárnoucí globální populace. Společnost se snaží o rentabilitu, zároveň si klade za cíl tvořit hodnoty prostřednictvím inovací a růstu. Společnost Bayer se zavázala
 k zásadám udržitelného rozvoje a značka Bayer znamená důvěru, spolehlivost a kvalitu po celém světě.
 Ve fiskálním roce 2018 společnost zaměstnávala přibližně 117 tis. lidí a prodeje dosáhly 39,6 mld. eur. Kapitálové výdaje byly ve výši 2,6 mld. eur, do výzkumu a vývoje Bayer investoval 5,2 mld. eur. Více informací je k dispozici na www.bayer.com.

Výhledová prohlášení:

Tato zpráva může obsahovat výhledová prohlášení založená na současných předpokladech a předpovědích vedených společností Bayer. Různá známá a neznámá rizika, nejistoty a další faktory by mohly vést  k podstatným rozdílům mezi skutečnými budoucími výsledky, finanční situací, vývojem nebo výkonem společnosti a odhady uvedenými zde. Mezi tyto faktory patří ty, o kterých se diskutuje ve zprávách společnosti Bayer, které jsou k dispozici na webové stránce společnosti Bayer na adrese www.bayer.com. Společnost nepřebírá žádnou zodpovědnost za aktualizaci těchto výhledových prohlášení nebo za jejich přizpůsobení budoucím událostem nebo vývoji.