Obraz Vajíčko se vrací do Česka. Magické dílo Mikuláše Medka nabídne aukce v Arthouse Hejtmánek od 8 milionů korun

Akce I (Vajíčko). Tak se jmenuje unikátní obraz Mikuláše Medka s modrou ženskou postavou z let 195556. Už 6. června 2019 od 16 hodin ho na své 10. aukci v zahradě vily v Praze-Bubenči nabídne aukční dům Arthouse Hejtmánek.

Dílo s vyvolávací cenou 8 milionů korun je prvním ze dvou jedinečných Medkových obrazů, na nichž malíř zachytil ženu v modré barvě – tajemnou krásku bez úst, s magickým okem, graciézním tělem a plochými špičatými vlasy, rozbíjející vajíčko. Druhý z „modrých“ obrazů, dlouho nezvěstné dílo s názvem Akce II (Vlna) z roku 1956, byl nedávno vydražen ve Spojených státech v přepočtu za 24,4 milionu korun, a stal se tak nejdražším dílem české poválečné moderny.

Podobně jako rekordně prodaný obraz Akce II (Vlna), který už z Floridy doputoval do sbírky soukromého českého sběratele, i obraz Akce I (Vajíčko) byl do České republiky přivezen z USA, kde zdobil obývací pokoj jednoho newyorského bytu. Na nového majitele teď čeká stejně jako zhruba 150 dalších obrazů a uměleckých předmětů, které se na aukci u manželů Tomáše a Marie Hejtmánkových objeví. Celková vyvolávací suma všech položek přesáhne 20 milionů korun.

Obraz Akce I (Vajíčko) i další dražená díla si lze prohlédnout na předaukční výstavě od 20. května do 5. června 2019 v sídle Arthouse Hejtmánek v Goetheho ulici 2 v Praze 6, otevřeno bude denně od 10 do 18 hodin.

Tomáš Hejtmánek s Medkovým obrazem Akce I (Vajíčko)_foto Ivan Kahún_repro zdarma

Dva modré unikáty Mikuláše Medka, konečně doceněného malíře

„Vydražení Medkovy Akce II (Vlny) teprve dvaadvacetiletým mladíkem, jedním z mých synů, jehož jsem k velkému údivu tamějších pořadatelů na aukci do Spojených států poslal, i následný převoz obou vzácných obrazů do Prahy byly rozhodně napínavé akce. Chystaná aukce Vajíčka je však může ještě překonat,“ usmívá se Tomáš Hejtmánek, majitel Arthouse Hejtmánek, který je na propojení obou Medkových děl se svým aukčním domem právem hrdý. „Náročný investor či sběratel by si koupi takového skvostu neměl nechat ujít: Vajíčko je vůbec prvním Medkovým obrazem s modrou postavou, jinak jsou všechny jeho figury většinou červené. Medek je momentálně nejdražším českým poválečným malířem a žádná podobná rarita od něj teď k mání není a ani nebude,“ míní Hejtmánek.

A co vlastně činí z obou děl na uměleckém trhu takovou vzácnost? „Originalita projevu, hloubka významu a nevšední spiritualita tvorby dělá z Mikuláše Medka malíře, který v dějinách české poválečné moderny nemá konkurenta,“ vysvětluje Hejtmánek. „Jeho život i jeho obrazy ovlivněné surrealismem působí jako výkřik. Je to sled opojení a pádů, kaleidoskop lidského utrpení, uměleckých pochybností, duševní trýzně i fyzické bolesti. Jeho tvorba je ohromující, nenapodobitelná, těžce vykoupená. Tvůrčí nezávislost a duševní sílu navíc Medek osvědčil i v době vlády komunistického režimu, který svobodnému modernímu umění nepřál a celá desetiletí tohoto mimořádného malíře důsledně pronásledoval nejrůznějšími zákazy a omezeními,“ líčí Tomáš Hejtmánek.

Tomáš Hejtmánek s nejdražším dílem české poválečné moderny obrazem Mikuláše Medka Akce II (Vlna)_foto Ivan Kahún_repro zdarma