Mazaný sluha Figaro se vrací na jeviště Národního  divadla s Adamem Plachetkou v hlavní roli 

Opera Národního divadla pokračuje  v nabité  sezoně  i  na  podzim. Hned  začátkem října  uvede  další  ze  svých  plánovaných  jedenácti  premiér,  tentokrát  Rossiniho  Lazebníka  sevillského, který je jednou z nejúspěšnějších operních komedií. Pod režijním vedením Magdaleny Švecové a pod taktovkou Jaroslava  Kyzlinka se divákům představí Petr Nekoranec, Adam Plachetka, Jiří Sulženko,  Arnheiður Eiríksdóttir a řada dalších. 

Lazebník sevillský

Úspěch operní komedie z roku  1816  tkví  nejen  v chytlavých  melodiích,  ale  také  ve  skvělé  Beaumarchaisově předloze, v níž poprvé představil důvtipného sluhu Figara   a jeho pána, hraběte Almavivu. Na rozdíl od Mozartovy neméně slavné Figarovy  svatby, kde se obě postavy dostávají do vzájemného konfliktu, zde stojí bok po boku,  aby pro hraběte dosáhly vytčeného cíle – krásné Rosiny. 

Gioachino  Rossini  platí už přes dvě stě let za jednoho z nejslavnějších operních  skladatelů a je možné, že by tomu tak bylo, i kdyby napsal právě jen Lazebníka sevillského. S jeho vznikem a premiérou jsou spojeny snad všechny možné  legendární  peripetie,  které  provázejí  nemálo  činoherních  a  operních  kusů.  Opera musela  být  napsána  rychle,  nastudována  ještě  rychleji,  zhudebněna byla již  několikrát použitá předloha, premiéru postihl neúspěch a skandál atd. Viděno zpětně  a se znalostí osudů jiných děl, jsou to zřejmě nejlepší předpoklady pro následný  úspěch. Už čtyři roky po premiéře v římském Teatro Argentino v roce 1816 uvedlo Lazebníka  v německém překladu pražské Stavovské divadlo. O premiéru v češtině  se tamtéž zasloužil v roce 1825 autor mj. nápěvu české hymny, skladatel a dirigent František  Škroup.  Na  repertoár  Prozatímního  divadla  se  dílo  dostalo  hned  v  jeho   první sezoně a odtud pak přešlo  i na jeviště Národního divadla, kde byl až dosud  uvedeno ve více než deseti inscenacích. 

Nejnovějšího provedení Lazebníka sevillského se ujala renomovaná operní režisérka  Magdalena Švecová, která v minulosti pro Národní divadlo nastudovala jednu   z  nejdéle  hraných  inscenací  Prodané  nevěsty  (2008).  V roce  2018  zde  rovněž  inscenovala  Mozartovu  Figarovu  svatbu, která byla vřele přijata  také  na  japonském   turné v roce 2019. 

 

„Lazebník sevillský je pro mě dílo plné italského slunce. Je to commedia dell’arte ve  velmi  typické  a  čisté  podobě.  Příběh  je  velmi  průzračný  a  umožňuje  spojení Rossiniho  živelnosti  s  rozehráním  konkrétních  postav,  vztahů a situací,“ říká  Švecová a dále přibližuje svou režijní koncepci: „Během celého děje se snažíme být hodně  hraví  a  prostor  udržet  co  nejčistší,  aby  dával  vyniknout  kostýmu,  herci   a  situaci. Španělský  nádech  jsme  zachovali  v  barvě  i  vzoru  a  přidali  jsme  několik  jemných detailů, například kaktusy, jimiž se obklopuje Bartolo. Přestože koncepce je víceméně klasická, nacházíme zde i soudobé prvky  a  motivy,  kterým  by  měl  porozumět současný divák.“

Roli  hraběte Almavivy nastudovali  renomovaný Martin  Šrejma    a  Petr  Nekoranec,  který je jednou z nejvýraznějších osobností nastupující pěvecké generace v České republice  a  od  této  sezony  také  novou  posilou  Opery  Národního  divadla.  Krásnou  Rosinu, která  se  stane  objektem  touhy  mladého  hraběte,  ztvární  islandská mezzopranistka  Arnheiður  Eiríksdóttir  v alternaci  s Michaelou  Zajmi.  Právě dva  výše zmínění umělci –  Petr  Nekoranec  a  Arnheiður  Eiríksdóttir  –  se  probojovali  do   finále  prvního  ročníku  celosvětové  operní  soutěže  Vincero World Singing  Competiton,  které  se  uskuteční  na  konci  října  2021  v Neapoli.  Zástupci  všechvelkých  operních  domů  i  odborníci  z  řad  kritiky  budou  vybírat  mezi  nejlepšími  mladými operními umělci z celého světa.   V hlavní  roli  sluhy  Figara  se divákům představí  operní hvězda  světového formátu Adam Plachetka, který  naznačil,  komu  by  tento  divácky  oblíbený  operní  kus doporučil:  „Lazebník  sevillský  je  jeden z pilířů repertoáru na celém světě. Doporučit bych ho mohl vlastně každému:  pro mladé by měl být zábavný a ne příliš dlouhý, fandové zase mohou ocenit virtuózní pasáže, hudební zpracování a inscenaci.“ V roli mazaného  sluhy  uvidíte  i  Pavola  Kubáně  nebo    Svatopluka  Sema.  Role  Bartola, jehož pichlavou vášní jsou v nové inscenaci kaktusy, byla  svěřena  Jiřímu Sulženkovi  a  Miloši  Horákovi.  Kostýmy  pro  novou  inscenaci  navrhla  výtvarnice  Kateřina Štefková,  autorem  scény  je  David  Janošek, pozoruhodný talent české scénografie  posledních  let.  Hudebního  nastudování  Lazebníka  sevillského  se  ujal  hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav  Kyzlink,  známý  nejen  svižnými  tempy, ale také citem pro jevištní dění. Rossiniho operu uvidíte premiérově ve čtvrtek 7. a v neděli 10. října 2021 od 19:00 v historické budově Národního divadla.  

Více informací naleznete ZDE

.