ČESKÁ CHUŤOVKA – stabilní maják kvality a výtečné chuti


Letošní „osmičkový“ rok je rokem velkých kulatých výročí, ale také jednoho malého, které by ovšem nemělo mezi těmi velkými tak úplně zapadnout – alespoň ne u těch, kdo si rádi pochutnají na výtečných a poctivých potravinách vyrobených u nás.

Deset let soutěže

Je tomu totiž právě deset let, co se skupina zdravě naštvaných potravinářských odborníků rozhodla čelit nepřiměřenému tlaku trhu na co nejnižší cenu potravin, kdy i kvůli dravé zahraniční konkurenci zaplavovalo regály obchodů stále víc takového zboží, o jehož chuti a kvalitě se dalo úspěšně pochybovat. Objevilo se dokonce rčení, že se Česká republika stává popelnicí Evropy, a na tomto šprochu bylo tenkrát pravdy rozhodně víc než trochu. I řada domácích výrobců tak byla nucena kvůli nízkému odbytu kvalitních, ale vůči těm „šizeným“ cenově nekonkurenceschopných potravin proti svému přesvědčení zaměňovat tradiční suroviny různými zlevňujícími náhražkami, aby vůbec dokázali „přežít“. Česká chuťovka se tak stala jednou z významných iniciativ „zdola“, snažících se o nápravu situace, a to jak v zájmu českých výrobců, tak i jejich zákazníků, kteří se mnohdy marně pídili zvlášť ve velkých řetězcích po tradičních chutných českých potravinách. Po deseti letech nadšeného úsilí se naštěstí Česká chuťovka může ohlédnout zpět s dobrým pocitem, že se její misi společným úsilím s českými potravináři daří stále lépe naplňovat. Rok od roku se zvyšuje zájem českých výrobců o soutěž, takže odborná porota musí své už tak vysoké nároky úměrně tomu dále zvyšovat.

Co přinesly předchozí ročníky

Za uplynulých devět ročníků se značkou ČESKÁ CHUŤOVKA pyšní celkem 649 výrobků od 175 českých potravinářů a značkou DĚTSKÁ CHUŤOVKA 114 potravin od 66 výrobců. . Kvalita a výtečná chuť potravin je nezpochybnitelnou hodnotou a součástí stavovské cti narůstajícího počtu českých potravinářů.

„Posilování prestiže značky ČESKÁ CHUŤOVKA mezi dalšími značkami kvality potravin na českém trhu se v desátém roce její existence symbolicky potvrdilo i slavnostním udělením prestižního titulu MARKETÉR ROKU 2017 na galavečeru České marketingové společnosti 17.5. t.r., což je uznáním jak pro všechny spolupracovníky a partnery soutěže, tak i potravináře, kteří značky Česká nebo Dětská chuťovka na svých výrobcích již mají,“ uvedl Ing. Jiří Sléha, jednatel společnosti Sympex.

Žhavá novinka

Letošní ročník soutěže přichází se žhavou novinkou: Databází vítězů České chuťovky. Tento marketingový nástroj byl představen na tiskové konferenci novinářům a zájemci si ho mohou nezávazně vyzkoušet na adrese http://www.mark-as.cz/chutovka.Databáze usnadní všem zájemcům, ať už obchodníkům, zákazníkům, zástupcům médií apod., přehledné vyhledávání oceněných potravin i výrobců za celou historii soutěže podle zadaných kritérií. Ocenění výrobci tak získají nový marketingový kanál k posílení svého postavení na trhu. Organizátoři soutěže Česká chuťovka při vytvoření databáze vítězů spolupracovali se společností MarkAs distribution s.r.o., která je autorem použité technologie. „Vytvořením Databáze vítězů soutěže chceme přispět k lepšímu využití marketingového potenciálu získaných ocenění,“ řekl ředitel MarkAs distribution Jan Krátký. Hasičská vzájemná pojišťovna a.s. je již tradičním partnerem soutěže Česká chuťovka.
HVP a.s. pro účastníky 10. ročníku soutěže Česká chuťovka 2018 opět připravila zvýhodněnou nabídku pojištění jak pro soukromé pojištění účastníků soutěže, tak i pro pojištění jejich podnikatelských aktivit. Jako partner soutěže poskytne účastníkům soutěže 20% slevu na pojištění soukromého majetku, odpovědnosti a pojištění úrazu. Pěti nejlépe hodnoceným účastníkům bude poskytnuta 30% sleva na pojištění podnikatelských rizik. Všem účastníkům soutěže při sjednání pojištění u HVP a.s. poskytne v průběhu roku 2018 obchodní slevu 15 % při sjednání pojištění podnikatelských rizik.


Uzávěrka přihlášek

Uzávěrka přihlášek výrobců do letošní soutěže je 13. září. Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech oceněných výrobců a potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz Českou chuťovku je možné sledovat i na Facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky. Nad jubilejním desátým ročníkem soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2018“ převzala opět odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, která spojuje dlouholetou tradici s progresivními směry a obory ve vědě a výzkumu, včetně potravinářského, a rovněž VOŠES, SPŠPT a SOŠPV (PODSKALSKÁ), kde budou na podzim probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je i letos rektor VŠCHT prof. Ing. Karel Melzoch, CSc.

Světová rarita

Značku DĚTSKÁ CHUŤOVKA, která je raritou i ve světovém měřítku, bude opět udělovat dětská porota složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku školy „PODSKALSKÁ“ a žáků ZŠ Londýnská. Jen výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si ji vysoutěžily v senzorickém testování přímo dětmi a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference, které jsou často jiné než u dospělých. Kromě toho se organizátoři snaží propagací této značky podpořit zájem mladé generace o uplatnění v potravinářském průmyslu.

Záštita předsedy Senátu PČR

Desátý ročník soutěže se koná již tradičně pod záštitou předsedy Senátu PČR Milana Štěcha a rovněž ministra zemědělství Jiřího Milka. Předávání ocenění se uskuteční v říjnu v historických prostorách Valdštejnského paláce, sídle Senátu. Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají třem z oceněných plaketu „Cena novinářů – Česká chuťovka 2018“ a již pošesté bude také jedna výrazná osobnost českého potravinářství slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“.
Generálním partnerem České chuťovky je tradičně skupina Ahold.

ČESKÁ CHUŤOVKA – officiální prezentace

Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně i Dětská tisková agentura.
Degustací svých prvotřídních výrobků se na TK představili držitelé České a Dětské chuťovky z předchozích ročníků – Globus ČR (pekařství – cukrářství), Kaufland a Uzeniny Beta.

Jaromír a Věra Hamplovi