Závod, který jste v Kanadě nečekali

Checo rychle mířil k vítězství, když vyměnil RB18  za Zamboni před Velkou cenou Kanady

Před první GP Kanady od roku 2019 se Sergio Perez z týmu Oracle Red Bull Racing a Yuki Tsunoda ze Scuderia Alphatauri vydali na ultimátní kanadskou překážkovou dráhu za volantem neobvyklého dopravního prostředku – Zamboni! Zamboni, postavený tak, aby obnovil povrch ledu, může dosáhnout rychlosti pouhých 15 km za hodinu a je k vidění na každém hokejovém zápase konaném po celé Kanadě i mimo ni.

Dvojice se utkala s kanadským zlatým olympijským medailistou a atletem Red Bullu Sebastienem Toutantem, aby závodila na jednom z nejpomalejších strojů světa v časovce. Legenda NHL P.K. Subban hostil trio v olympijském parku v Montrealu. Trať obsahovala vlásenky, slalomový úsek a dlouhé rovinky, zrcadlící úseky okruhu Gilles Villeneuve.

 

Checo Perez nakonec zvítězil. Získal vítěznou trofej, která byla celá vyrobena z ledu, a slavil na nejvyšším stupínku vítězů.

Checo řekl:

„Bylo to pro mě naprosté překvapení, nevěděl jsem, že budu řídit Zamboni, dokud jsem ráno nedorazil! S Red Bullem vždy víte, že je o dobrou zábavu postaráno  a tohle nebylo jiné. Viděl jsem Zambonise čistit led, ale nevěděl jsem, co od nich čekat, když je budu řídit. Podařilo se mi najít tajemství, díky kterému jsem rychlý – režim králíka! Máte spínač, který musíte stisknout, abyste jeli rychle, máte králíka a na spínači máte želvu. Zamboni je docela rychlý, když zatáčíte hodně kolem a hodně plynu, pak můžete kola trochu zvednout.“

Zdroj a foto: Red Bull

Zamboni

Frank Joseph Zamboni, Jr. byl americký vynálezce, známý zejména svým vynálezem rolby na úpravu ledové plochy. V roce 1940 si bratři společně se svým bratrancem otevřeli ledovou plochu, která se stala oblíbenou a funguje dodnes. Na ledě použil novou technologii, která odstranila vlnění ledu způsobené mrazicími tyčemi, jež led ochlazovaly. Roku 1946 získal na technologii patent. V roce 1949 vynalezl stroj, který výrazně zrychlil údržbu ledu: místo devadesátiminutové práce tří mužů zvládl tuto práci jeden muž s rolbou za patnáct minut. Požádal o patent na rolbu a v Paramountu založil firmu Frank J. Zamboni & Co., která rolby vyráběla a prodávala. Patent získal v roce 1953. Na začátku padesátých let rolby vyráběl na automobilu Jeep CJ-3Bs, mezi lety 1956 a 1964 pak pouze na šasi těchto vozů. Kvůli úspěchu postavil další továrnu v Bramptonu v kanadské provincii Ontario a pobočku ve Švýcarsku. Označení Zamboni je dodnes ochrannou známkou, v angličtině se ale občas používá jako obecné jméno pro označení takového stroje libovolné značky (v češtině vzniklo označení rolba obdobným způsobem, apelativizací švédské značky Rolba).

Zdroj: Wikipedie