Velká cena Británie –  Silverstone 2022

Mistrovství světa Formule 1 se vrací do Evropy po závodech  Ázerbájdžánu a Kanadě, aby přineslo sérii skutečných klasických závodů, počínaje Velkou cenou Británie na Silverstone, kde před 72 lety začalo mistrovství světa Formule 1. Okruh je založen na uspořádání tří ranvejí na bývalém letišti z 2. světové války a 55krát se na něm jela Velká cena Británie. Spolu s Velkou cenou Itálie je to jediná událost, která byla vždy uvedena v kalendáři.

Okruh Silverstone

V roce 2020 byl Silverstone také jedním ze dvou okruhů, které hostily dva závody, jedním z nich je 70.  výročí GP. V průběhu let prošla trať několika úpravami, od poněkud čtvercového půdorysu k uspořádání zahrnujícímu různé typy zatáček, přičemž vždy zůstala velmi rychlá a záludná. Copse, původně první zatáčka po startu, a vysokorychlostní esíčka složená ze sekvence Maggotts-Becketts-Capel jsou stále pevnými favority všech pilotů. Poslední radikální změna v uspořádání přišla v roce 2010, kdy byla změněna sekce za Abbey zatáčkou a start-cílová čára byla přesunuta za zatáčku Club.

 

Abrazivní asfalt

Silverstone je tradičně náročný na pneumatiky díky velmi abrazivnímu asfaltovému povrchu a několika zatáčkami ve vysoké rychlosti, které vystavují pneumatiky značným bočním silám. Kromě toho vozy obvykle jezdí s vysokou úrovní aerodynamického přítlaku, aby se vypořádaly s těmito rychlými zatáčkami, a to vše přispívá k namáhání pneumatik s rizikem opotřebení a přehřátí. Brzdy se však používají pouze na 8 % kola, a proto  nejsou důvodem k velkým obavám. V zatáčkách může příčné zrychlení dosáhnout až 5 g, což pocítí krk pilotů.

 

Program

Závod se jede na 52 kol na 5,891 kilometru dlouhé trati, což odpovídá 306,198 kilometrům. Jsou zde dvě DRS zóny, mezi zatáčkami 5 a 6 a po 14, po Hangar rovinku. V pátek se volné tréninky pojedou ve 13 a 16 hodin (14 a 17 SELČ), třetí trénink je následující den ve 12 hodin (13 SELČ). Kvalifikace pak následuje v 15hodin  (16 SELČ), nedělní závod odstartuje v 15 hodin. (16 SELČ).

 

Tři otázky pro závodního stratéga Ravina Jaina

Jak byste popsal vlastnosti trati Silverstone?

„Silverstone je velmi technický a vysokorychlostní okruh charakterizovaný rychlými změnami směru, jako je například slavná sekvence zatáček Maggotts-Becketts-Capel, které jsou jedny z nejrychlejších v kalendáři F1. Tato rychle plynoucí povaha s nedostatkem mnoha pomalých zatáček znamená, že jde o jeden z nejméně náročných okruhů pokud jde o brzdy. Nicméně, protože se nachází uprostřed anglického venkova, je trať poměrně plochá s malou změnou výšky, ale je velmi otevřená a exponovaná, takže vítr často hraje roli při ovlivnění rovnováhy vozů kolem kola. Nově upravený asfalt je nyní starý 3 roky a je hladký s vysokou přilnavostí, což znamená, že piloti mohou tlačit své vozy na maximum.

Jaké výzvy nám ze strategického hlediska představí GP Británie?

„Vzhledem k rychlé povaze přivezlo Pirelli do Silverstone své nejtvrdší pneumatiky se směsemi C1, C2 a C3. Nicméně očekáváme, že degradace pneumatik bude hrát důležitou roli při určování počtu zastávek v nedělním závodu. Díky jedinečnému vjezdu do boxů, který vychází z posledních pár zatáček, je čas strávený na zastávce v boxech poměrně krátký a ve spojení se dvěma zónami DRS je možné předjíždění, takže očekáváme, že v neděli uvidíme ve hře různé strategie. Léto v Británii je také známé svým vrtkavým počasím, kdy není neobvyklé vidět během víkendu déšť, slunce a vše mezi tím! Týmy a stratégové musí být ve střehu, aby mohli reagovat na jakékoli počasí.“

Jste mladý britský inženýr pracující pro ikonický italský tým. Jaké to je obecně a konkrétně pro tento víkend?

„Jsem hrdý na to, že pracuji pro Scuderia Ferrari, ikonický italský tým, ale také místo, kde mnoho národností spolupracuje, aby reprezentovali Cavallino Rampante po celém světě. Pro mne jako britského inženýra je návrat do Silverstone vždy výjimečný, protože je to místo, kde jsem před mnoha lety poprvé osobně viděl vůz formule 1. Historie Britů pracujících pro Ferrari je zajímavá: vlastně první britský mistr světa, Mike Hawthorn, získal korunu v roce 1958 jako pilot Scuderie, a jsem hrdý na to, že mohu přidat své jméno do tohoto dlouhého seznamu jezdců a inženýrů.  A stačí říct, že bych byl velmi rád, kdybych v neděli odpoledne slyšel nad pódiem znít italskou hymnu!“.

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – Lenovo British Grand Prix 1.-3.7. 2022