FORMULE 1 se vrací do Algarve na třetí závod sezóny 2021 Velkou cenu Portugalska.

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

  • Toto hovoří o Portugalsku
  • Dopad převýšení tratě ve F1

 Toto hovoří o Portugalsku

Závod v Imole byl zvláštní a zůstane nám nadlouho v paměti. Bylo v něm tolik vzestupů a pádů a přišly i okamžiky, kdy se zdálo, že nezískáme vůbec žádné body. Opravdu horská dráha emocí, od zklamání po Valteriho nehodě až po vzrušení při Lewisovu dechberoucímu návratu na čelní pozice.

Vloni to byl  náš první závod v Portimão. Je to vzrušující, stoupající a klesající dráha a v roce 2020 přinesla několik skvělých závodů; také jsme poznali v kvalifikaci a v úvodních kolech, že zajistit správné fungování pneumatik není snadné. Je to stále poměrně nový okruh pro všechny, který by mohl přinést různé zajímavosti, a budeme se celý víkend čemu učit.

Očekáváme další těsný souboj s Red Bullem a také by se mohly přidat i McLaren a Ferrari .Uvidíme tedy, jak se situace v Portugalsku vyvine.

Dopad převýšení tratě ve F1

Jednou z nejvýraznějších charakteristik Portimãa je častá změna převýšení, kdy okruh v průběhu kola dramaticky stoupá a klesá jako horská dráha. Tyto změny gradientu jsou mnohem strmější, než je vidět v televizi, ale i když nepředstavují technickou výzvu pro samotné vozy, mají pro piloty mnohem větší dopad …

 

Jaký má převýšení vliv na výkony automobilů?

Odpověď je prostá: změna převýšení nemá žádný vliv na výkon automobilu, jak vy se dalo očekávat.  Představuje to sice mírně zvýšenou zátěž, pro automobily, jsou však konstruovány tak, aby zvládly i nárazy na obrubník a velké síly, takže určitý tlak na zavěšení není pro moderní stroje F1 žádný problém.

Ale různé typy změny převýšení ovlivňují automobily různými způsoby, v závislosti na okruhu a topografii. Některé potřebují vylepšit nastavení vozu, aby skutečně vytočily vůz do charakteristik trati a maximalizovaly je, zatímco jiné potřebují najít správný kompromis.

Takovým příkladem je Spa-Francorchamps. Intenzivní stoupání a klesání Raidillon de l’Eau Rouge vyžaduje, aby týmy zvýšily přední světlou výšku vozu. Jedná se o zvládnutí svislých kompresních sil kolem 3 g, kterými auto prochází, protože je tlačeno do země náhlou změnou stoupání a klesání při téměř vMax (maximální rychlost, jinak známá jako nejvyšší rychlost).

Svislé stlačení pneumatik a odpružení touto částí trati je jedním z nejvyšších v kalendáři, což není nijak zvlášť překvapivé, protože Spa má největší rozdíl ve změně výšky (102 metrů mezi nejvyšším a nejnižším bodem) v F1.

Tato úroveň komprese však na trati, jako je Portimão, nepřipadá v úvahu, protože i když jsou zde strmá stoupání a změny převýšení neprojíždějí se nejvyšší rychlostí. Změna převýšení z nejnižšího na nejvyšší bod také není tak dramatická jako na trati jako Spa, s rozdílem necelých 30 metrů, ale výkyvy jsou častější.

Tyto změny však stále mají vliv na to, jak auto zabírá a reaguje během kola. Jednak v Portimão jsou stoupání a klesání do zatáček, takže zde hraje roli i změna směru převýšení. Nemůžete nastavit auto pro jeden nebo druhý, protože musíte najít kompromis s řadou dalších prvků, takže je třeba najít střední cestu, aby auto dokázalo ve všech těchto scénářích reagovat dobře.

Za druhé, zajímavým faktorem v Portimão jsou ta klesání v zatáčkách. Zatížení vozu se „sjíždějí“ při výjezdu, jako například v zatáčce 11, která má 16metrový spád, nejstrmější pokles sklonu na trati, a vůz má vlastně tendenci jet rovně. Ale váha a přítlak mu to nedovolí, avšak piloti stále vnímají znatelný pokles přilnavosti, což může způsobit, sníženou stabilitu vozu. Také to ztěžuje trakci, takže dochází ke zpoždění, když piloti uberou plyn.

Další tratí se změnami převýšení je Red Bull Ring v Rakousku. Je to místo, kde jsou se na trati střídají různá převýšení zleva doprava, jak projíždíte, což efektivně vytváří spirálový efekt.

Zatáčka 3 v Rakousku je toho jasným příkladem, protože vytváří „hřeben“ – od vstupu do stoupání a výstupu z klesání. Když zde  piloti  projíždějí, má auto tendenci , aby se jedno kolo (v tomto případě vnitřní strana vpředu) odlepilo mírně od země, čímž dochází k narušení rovnováhy auta.

 

Zdroj a foto: Mercedes AMG F1