Pneumatiky Pirelli Velká cena Rakouska

Druhá etapa prvního trojzávodu sezóny, Velká cena Rakouska, se koná ve Spielbergu. Díky několika neobvyklým prvkům je tato trať v kalendáři šampionátu jedinečná. Především se může pochlubit nejnižším počtem zatáček (10) a nejkratším časem na kolo, i když je se svou délkou 4,318 kilometru pátou nejkratší tratí. Okruh vlastněný Red Bullem je druhý na seznamu tratí s největší změnou nadmořské výšky, s rozdílem 63,5 metru mezi nejvyšším a nejnižším bodem, druhý je za změnou 102,2 metru ve Spa-Francorchamps.

Velká cena Rakouska

Jako obvykle pro tuto akci Pirelli vybralo tři nejměkčí směsi z řady 2024, a to C3 jako tvrdou, C4 jako střední a C5 jako měkkou. Povrch trati ve Spielbergu je poměrně starý, a proto je vysoce abrazivní, ale boční síly působící na pneumatiky jsou rozhodně nižší než průměr pro tuto sezónu, což má za následek celkově velmi omezené opotřebení. Trakce v pomalých zatáčkách a stabilita při brzdění jsou klíčovými faktory, které přispívají ke konkurenceschopnosti na této trati. Je důležité zacházet s pneumatikami tak, aby se zabránilo jejich přehřívání, zejména pokud jezdí při vysokých teplotách: jezdci, kteří je nedokážou udržet dostatečně chladné, mohou mít nakonec potíže s odrážením útoků ostatních vozů, zejména v prvním a posledním sektoru. Dalším důležitým faktorem proto bude okolní teplota na místě, kde je počasí často poměrně proměnlivé. V posledních dvou ročnících tohoto závodu se strategie dvou zastávek ukázala jako nejrychlejší, a to na středně tvrdých a tvrdých pneumatikách, a v loňském roce žádný jezdec nevsadil na měkké pneumatiky.

Štýrské kopce jsou jediným domovem Formule 1 v Rakousku, na okruhu dnes známém jako Red Bull Ring se konalo 37 závodů a jeden závod se jel v roce 1964 na trati vytyčené na vojenském letišti Zeltweg, přičemž obě místa jsou od sebe vzdálena jen několik set metrů vzdušnou čarou. Nedělní závod bude 37. Velkou cenou Rakouska a závody se konaly ve třech časových úsecích. Po prvním závodě v Zeltwegu se v letech 1970 až 1987 konaly další závody na Österreichringu, v letech 1997 až 2003 následoval A1-Ring a od roku 2014 nomenklatura Red Bull Ring. V letech 2020 a 2021 se na trati konala také Velká cena Štýrska.

Přestože mu ještě není 27 let, Max Verstappen je již nyní jezdcem s největším počtem vítězství (4) na tomto podniku, k čemuž lze přidat vítězství v jedné Velké ceně Štýrska. Na nejvyšší stupínek rakouských pódií se alespoň jednou dostalo 25 jezdců a 11 z nich se alespoň jednou stalo mistry světa: již zmíněný Max, Alain Prost, Alan Jones, Mika Häkkinen, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Nigel Mansell, Jacques Villeneuve a Lewis Hamilton. Z týmů vedou Ferrari a McLaren se šesti vítězstvími, i když Mercedes si na tomto místě může připsat stejný počet vítězství, a to díky vítězství Lewise Hamiltona ve Velké ceně Štýrska 2020.

Tento víkend se na Red Bull Ringu koná třetí víkend sezóny ve formátu sprintu, což znamená pouze jeden páteční volný trénink následovaný kvalifikací do sprintu. Závod ve sprintu se koná v sobotu, po kterém následuje kvalifikace na nedělní odpolední Grand Prix. Tento formát zde byl použit třikrát, každoročně od roku 2022. K dnešnímu dni se konalo 14 sprintových závodů a není divu, že si na tom připsal lví podíl Max Verstappen, který devět z nich vyhrál. Valtteri Bottas vyhrál dva, zatímco Sergio Pérez, George Russell a Oscar Piastri mají po jednom vítězství.

 

 

 

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – Qatar Airways Austrian Grand Prix 28.-30.6.2024