
Víkend v Abú Dhabí zakončuje nejdelší sezónu Formule 1 v historii, během níž tento sport cestoval po světě a zúčastnil se 24 závodů. K dnešnímu dni se na okruhu Yas Marina uskutečnily automobilové závody v kategorii modrých stuh 15krát, z toho dvanáctkrát na závěr roku. Čtyřikrát tato Grand Prix rozhodla o výsledku jednoho nebo obou mistrovských titulů, v roce 2021 dvou a v letech 2010, 2014 a 2016 pouze jezdců. O tom, kdo získá Pohár konstruktérů pro rok 2024, rozhodne tento nedělní závod, McLaren nebo Ferrari.
Směsi pneumatik Pirelli
Jak je tomu na této trati již dlouho, Pirelli vybralo pro tuto soutěž své tři nejměkčí směsi, C3 jako tvrdou, C4 jako střední a C5 jako měkkou. Pneumatiky s červeným pruhem se s největší pravděpodobností objeví pouze v kvalifikaci, zatímco střední a tvrdé pneumatiky budou v centru pozornosti, a to v každém smyslu slova, vzhledem k tomu, že se jedná o třetí noční závod v řadě.
Trať v Abu Dhabí
Díky výrazným změnám v uspořádání trati zavedené v roce 2021 je trať o délce 5,281 kilometru mnohem rychlejší a plynulejší, s několika příležitostmi k předjíždění. Obecně platí, že síly působící na pneumatiky se pohybují ve středním až nízkém rozmezí, protože se zde nenacházejí vysokorychlostní zatáčky. Povrch nabízí malou přilnavost a jeho úroveň abrazivity je průměrná pro dané roční období. Důležitou roli budou hrát teploty, protože dva ze tří volných tréninků se budou konat za denního světla, zatímco druhý trénink a závod začnou při západu slunce a celá kvalifikace se bude konat v noci. Podmínky na trati se proto mohou s klesajícími teplotami rychle měnit a budou se také rychle vyvíjet, jak se trať bude gumovat, zejména v prvních dvou dnech, čemuž napomáhá i fakt, že tento víkend jsou na programu tři kategorie podpory – F4 UAE, F1 Academy a F2.
Strategie dvou pitstopů
Na trati, kde by zrnění mohlo mít významný dopad a kde, jak již bylo zmíněno, je možné předjíždění, se strategie dvou zastávek v zastávce jeví jako vhodnější, stejně jako tomu bylo v loňském roce. Undercut je navíc velmi účinný a aby fungoval na jednom místě, vyžaduje velkou dávku práce s pneumatikami, aby se omezil pokles výkonu.
Nejúspěšnějším jezdcem v Abú Dhabí je Lewis Hamilton s pěti vítězstvími na svém kontě. Max Verstappen by se tomuto číslu mohl v neděli vyrovnat, protože zde vyhrál již čtyřikrát v řadě, a to v letech 2020 až 2023. Před nedělním závodem bude nizozemskému pilotovu předána cena Pirelli Pole Position Award of the Year za získání největšího počtu pole position v této sezóně. Pokud jde o týmy, Red Bull zde vede se sedmi vítězstvími, před Mercedesem se 6. V Abú Dhabí vyhrály pouze dva další týmy: Lotus s Kimim Räikkönenem v roce 2013 a McLaren s Hamiltonem v úvodním závodě v roce 2009.
Nedělní noc znamená konec závodění pro rok 2024, ale ne konec dění na trati.
Všech deset týmů zůstane na okruhu Yas Marina, kde se v úterý 10. prosince uskuteční velmi nabitý skupinový test. Každý z nich nasadí dva vozy: jeden pro nováčka, který je ve sportovních předpisech FIA definován jako jezdec, který se zúčastnil maximálně dvou Grand Prix, a druhý vůz pro jiného jezdce. Obě skupiny budou používat různé pneumatiky: nováčci budou mít stejné směsi pro rok 2024, jaké byly vybrány pro tuto Grand Prix, zatímco běžní nebo oficiální jezdci budou používat homologované verze všech pneumatik Pirelli pro rok 2025, vyvinutých v průběhu roku s týmy, s výjimkou C1, která není pro tuto trať vhodná.
Sady pneumatik pro nováčky
Nováčci budou mít každý osm sad pneumatik: dvě C3, čtyři C4 a dvě C5. Ostatní řidiči budou mít k dispozici deset sad: po jedné C2, po třech C3 a C4, dvou C5 a jedné C6, přičemž druhá jmenovaná je nová ultra měkká směs, která tak rozšiřuje nabídku pro rok 2025. Očekává se, že tato směs bude v příštím roce použita na některých pouličních okruzích. Na rozdíl od soutěžního testu na Grand Prix Mexico City, tentokrát Pirelli nestanoví svůj vlastní program pro pneumatiky pro rok 2025. Každý tým tak může pracovat tak, jak uzná za vhodné, a sbírat data, která budou pro vývoj vozu pro příští rok zásadní. Pro tento test budou C2 a C6 obsahovat pouze logo Pirelli v bílé a červené barvě, zatímco C3, C4 a C5 budou mít vedle loga obvyklé bílé, žluté a červené pruhy.

Zdroj: Pirelli
Formule 1 – ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX 6.-8.12.2024