Motorový vůz řady M 260.0 (v současnosti administrativně řada 825) je rychlíkový motorový vůz určený pro Československé státní dráhy. Byl vyroben v jednom kusu podnikem ČKD, dokončen byl na přelomu let 1938 a 1939. Měl být konkurentem motorových vozů řady M 290.0 (tzv. „slovenským strelám“) z Tatry Kopřivnice, vzhledem k okupaci Česko-Slovenska Třetí říší ale nebyl projekt dokončen. Jediný vyrobený vůz M 260.001 je přezdíván „Stříbrný šíp“.
Praha Holešovice 22.11.2016, foto:Cysnews.cz
Jedná se o čtyřnápravový motorový vůz se samonosnou vozovou skříní, která byla aerodynamicky tvarována (podobného tvaru jako u „slovenských strel“). Vylehčená kostra z ocelových profilů byla elektricky svařena a oplechována hliníkovými plechy. Vůz byl vybaven dvěma osmiválcovými naftovými motory ČKD s válci do V o výkonu 168 kW při 1400 otáčkách. Motory byly umístěny samostatně v podvozcích a hnaly po jedné nápravě prostřednictvím mechanické šestistupňové planetové převodovky Praga-Wilson s hydrodynamickou spojkou. Konstrukce převodovky byla převzata z vyvíjeného středního tanku Praga V-8-H. Na šestý stupeň mohl vůz dosáhnout 130 km/h, pro nevyhovující brzdy měl však povolenu maximální rychlost pouze 90 km/h.
Interiér vozu byl rozdělen symetricky podle osy v polovině délky vozu. Od čela vozidla to bylo stanoviště strojvedoucího, zavazadlový prostor, nástupní prostor s WC a velkoprostorový oddíl pro cestující. Obě čela vozu byla průchozí. Bočnice byly ozdobeny hliníkovou lištou a různými chromovanými doplňky (nápisy a uprostřed vozu státní znak).
Střibrny šip from Jiří Cysař on Vimeo.
Označení řady | 825 |
Staré označení řady | M 260.0 |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1939 |
Vyrobeno kusů | 1 |
V pravidelném provozu | ne |
Míst k sezení/stání | 64/12 |
Délka přes nárazníky | 22 450 mm |
Max. rychlost | 90 km/h |
Hmotnost | 38,7 t |
Uspořádání pojezdu | (1A)’ (A1)’ |
Motor | 2×dieselový ČKD |
Výkon | 2×168 kW |
Přenos výkonu | mechanický |
Přezdívky | Stříbrný šíp |
text : wikipedia.org