Stříbrný šíp

Motorový vůz řady M 260.0 (v současnosti administrativně řada 825) je rychlíkový motorový vůz určený pro Československé státní dráhy. Byl vyroben v jednom kusu podnikem ČKD, dokončen byl na přelomu let 1938 a 1939. Měl být konkurentem motorových vozů řady M 290.0 (tzv. „slovenským strelám“) z Tatry Kopřivnice, vzhledem k okupaci Česko-Slovenska Třetí říší ale nebyl projekt dokončen. Jediný vyrobený vůz M 260.001 je přezdíván „Stříbrný šíp“.

 

Praha Holešovice 22.11.2016, foto:Cysnews.cz




Jedná se o čtyřnápravový motorový vůz se samonosnou vozovou skříní, která byla aerodynamicky tvarována (podobného tvaru jako u „slovenských strel“). Vylehčená kostra z ocelových profilů byla elektricky svařena a oplechována hliníkovými plechy. Vůz byl vybaven dvěma osmiválcovými naftovými motory ČKD s válci do V o výkonu 168 kW při 1400 otáčkách. Motory byly umístěny samostatně v podvozcích a hnaly po jedné nápravě prostřednictvím mechanické šestistupňové planetové převodovky Praga-Wilson s hydrodynamickou spojkou. Konstrukce převodovky byla převzata z vyvíjeného středního tanku Praga V-8-H. Na šestý stupeň mohl vůz dosáhnout 130 km/h, pro nevyhovující brzdy měl však povolenu maximální rychlost pouze 90 km/h.

Interiér vozu byl rozdělen symetricky podle osy v polovině délky vozu. Od čela vozidla to bylo stanoviště strojvedoucího, zavazadlový prostor, nástupní prostor s WC a velkoprostorový oddíl pro cestující. Obě čela vozu byla průchozí. Bočnice byly ozdobeny hliníkovou lištou a různými chromovanými doplňky (nápisy a uprostřed vozu státní znak).

Střibrny šip from Jiří Cysař on Vimeo.


 
Označení řady 825
Staré označení řady M 260.0
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1939
Vyrobeno kusů 1
V pravidelném provozu ne
Míst k sezení/stání 64/12
Délka přes nárazníky 22 450 mm
Max. rychlost 90 km/h
Hmotnost 38,7 t
Uspořádání pojezdu (1A)’ (A1)’
Motor 2×dieselový ČKD
Výkon 2×168 kW
Přenos výkonu mechanický
Přezdívky Stříbrný šíp

text : wikipedia.org