Oblouky Negrelliho viaduktu prověřila zatěžovací zkouška

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu postoupila do další fáze. Je dokončená pokládka kolejí a při ověřovací zkoušce  byla ověřena spolehlivost nosné konstrukce z hlediska mezního stavu použitelnosti, a to na třech mostních objektech. Měření provedl Kloknerův ústav.

Cílem zátěžového testu bylo prověřit větev vedoucí od Křižíkovy ulice na Masarykovo nádraží, dále most přes Křižíkovu ulici a také úsek mezi ulicemi Křižíkova a Sokolovská. Pro měření se použilo zatížení dvěma až šesti vozíky, z nichž každý váží 60 tun. Sledován byl například průhyb ocelových nosníků, rozevření spár nebo sednutí spodní stavby. Zkouška skončila 29. března 2020 v dopoledních hodinách. Zkouškám byly podrobeny dva železniční mosty a 17 zděných kleneb. Zkušební zatížení tvořilo celkem šest zkušebních břemen, každé o hmotnosti 60 tun.

Negrelliho viadukt Foto: Kloknerův ústav

Aktuálně se pracuje i na instalaci kabeláže a zabezpečovacího zařízení, do konce dubna budou pokračovat práce na trakčním vedení.

Historický Negrelliho viadukt se pro dopravu znovu otevře 1. června, přesně 170 let po jeho uvedení do provozu. Tříletá rekonstrukce viaduktu včetně instalace moderního zabezpečovacího zařízení přispěje ke zvýšení plynulosti provozu a umožní zvýšit počet vypravovaných vlaků. Zároveň půjde o první modernizovaný úsek připravený na vyšší kapacitu spojů v projektu spojení na letiště Václava Havla a do Kladna.

Zdroj: Správa železnic

Foto: Kloknerův ústav

 

Negrelliho viadukt

(nazývaný též Karlínský viadukt, dříve obecně viadukt Společnosti státní dráhy) spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a v současné době druhým nejstarším dochovaným pražským mostem přes Vltavu. Po proudu Vltavy je třináctým pražským vltavským mostem. S délkou 1120 m je nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy a dosud je to nejdelší železniční most ve střední Evropě.

Začátek viaduktu leží v části Nového Města spadající do Prahy 8. Nad autobusovým nádražím Florenc tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, pak pokračuje územím Karlína přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic.

Zdroj: Wikipedie