Mrtvých na železnici je méně o více než 15% proti roku 2017


Počet usmrcených na železnici v letošním roce v porovnání se stejným obdobím roku 2017 klesl o 15 %, přičemž celkově na železnici letos zahynulo při
mimořádných událostech 150 osob (v roce 2017 jich bylo 178).

Statistika

Celková pozitivní statistika následků mimořádných událostí na železnici je nejvíce ovlivňována střety vlaku s osobami, při kterých ročně umírá na 200 osob. Drážní inspekce v letošním roce v porovnání se stejným obdobím roku 2017 zaznamenala pokles počtu usmrcených při těchto mimořádných událostech o 15 %, přičemž o 11 % klesl i počet mimořádných událostí. Nejtragičtější v případě střetů vlaku s osobou v letošním roce bylo odbobí od 6. do 8. července, kdy během tohoto prodlouženého víkendu při sedmi střetech vlaku s osobou zemřelo 5 osob a dva lidé byli zraněni. Čtyři nehody a tři úmrtí se přitom udály v jeden den (7. 7.), přičemž stejný počet nehod i usmrcených v jeden den evidujeme i 10. června.

Nejtragičtější v případě střetů vlaku s osobou v letošním roce bylo odbobí od 6. do 8. července, kdy během tohoto prodlouženého víkendu při sedmi střetech vlaku s osobou zemřelo 5 osob a dva lidé byli zraněni. Čtyři nehody a tři úmrtí se přitom udály v jeden den (7. 7.), přičemž stejný počet nehod i usmrcených v jeden den evidujeme i 10. června.

Srpen nejhorší měsíc

Nejvyšší počet střetnutí Drážní inspekce eviduje v srpnu, kdy se událo hned 22 střetnutí. Paradoxně se jedná o měsíc s nejnižším počtem usmrcených při těchto mimořádných událostech v letošním roce. Naproti tomu nejvíce lidí zemřelo při střetnutích na přejezdech v červenci (5), kdy se událo o 6 nehod méně. Do července připadá i nejtragičtější den na železničních přejezdech, kterým je 2. 7., kdy při třech střetnutích zemřeli dva lidé a jeden byl zraněn.

Drtivou většinu nehod na železničních přejezdech i nadále způsobují neukáznění účastníci silničního provozu, kteří fatálním způsobem porušují hned několik ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Nejčastějším prohřeškem je ignorování světelné a zvukové signalizace přejezdového zabezpečovacího zařízení,nepřesvědčení se o tom, zda se k přejezdu neblíží vlak, případně objíždění, obcházení nebo  podlézání sklopených závorových břeven. Drážní inspekce však eviduje i případy, kdy na železničním přejezdu automobil uvázne a nemůže přejezd před příjezdem vlaku včas opustit. Pro tyto případy byly všechny železniční přejezdy na základě vydaného bezpečnostního doporučení Drážní inspekce označeny jednoznačným identifikátorem „P+ČÍSLO“ po jehož oznámení na lince 112 je operátor schopen během několika minut nechat zastavit provoz na dané trati

Drážní inspekce v minulosti připravila řadu preventivních kampaní, aby varovala dospělé i děti před riziky, které jim hrozí na železnici. V roce 2009 vydala DVD s filmem
Hazardéry železnice zabíjí, který názorně ukazuje, co vše hrozí lidem na železnici, pokud se v jejím okolí budou chovat nezodpovědně. Do autoškol byl také v roce 2007 distribuován
film Řidič, postrach přejezdů, který zdůrazňuje pravidla při přejíždění železničních přejezdů. O rok dříve v létě Drážní inspekce varovala občany tématickými billboardy před
nezodpovědným chováním, ještě na jaře téhož roku pak připravila vědomostně bezpečnostní soutěž pro děti v dětském časopisu Hurá.

Všechny kampaně jsou ke stažení na webu DI (www.dicr.cz).

Drážní inspekce je státní instituce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích
a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Drážní inspekce se při své činnosti řídí zejména zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách a příslušnými prováděcími vyhláškami.