Skupina Arriva v celé Evropě zakládá Institut nulových emisí.

Arriva je v České republice největším provozovatelem ekologických autobusů. Na to chce v následujících letech navázat také v železniční dopravě, třeba i díky uzavřenému partnerství se Spolchemií a Čeprem na využití vodíku pro provoz vlaků.

Výměna naftových autobusů za ekologické vozy

Kromě stopadesáti plynových autobusů na Kladensku, vozí Arriva cestující už 33 tichými a bezemisními elektrobusy třeba v Bílině, na Kladně, v Kutné Hoře, Krnově, Praze, Novém Jičíně, Trutnově nebo Třinci. Do její zelené flotily se v květnu zatím jako poslední zařadily dva elektrobusy v městské dopravě v Přerově a připravuje se nákup dalších 16 elektrobusů pro MHD Kladno.

„Další výměna naftových autobusů za ekologické vozy bude v Arrivě pokračovat, čímž naplníme evropskou směrnici o čistých vozidlech a postupně tak budeme provozovat jen vozy bez závislosti na fosilních palivech. A stejným směrem se vydáme i na železnici, od roku 2040 budeme po tratích jezdit jen s bezemisními železničními vozidly,“ říká Daniel Adamka, ředitel Arrivy o zelených plánech, které dopravce má a doplňuje: „Po republice se teď zástupcům objednavatelů, měst, obcí, i veřejnosti prezentuje bezemisní vodíkový vlak od výrobce Alstom. Pro nás je to příležitost seznámit se s touto technologií, setkávat se s lidmi zodpovědnými za směřování veřejné dopravy a diskutovat s nimi o možnostech provozování takových vlaků, proto jsme se stali i partnerem těchto předváděcích jízd.“

Vodík – ekologické palivo budoucnosti

Třeba vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy dopravních prostředků.

„Na jeho využití k pohonu osobních vlaků jsme se ve vzájemném partnerství dohodli se dvěma významnými domácími společnostmi, se společností Spolchemie a Čepro. Projekt, který zatím nemá v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let, kdy chceme společně najít smysluplná a udržitelná řešení pro veřejnou dopravu,“ uzavírá plány Adamka.

Arriva aktuálně vyhlásila výběrové řízení na nákup dalších osmi standardních a osmi kloubových elektrobusů na dvě páteřní linky MHD Kladno. Společně s městem připravuje i projekt jejich dobíjení na třech stanovištích v depu i ve městě.

Skupina Arriva zakládá Institut nulových emisí

Arriva po celé Evropě připravuje dlouhodobou strategii dekarbonizace veřejné dopravy. Zakládá proto institut nulových emisí. Anne Hettinga, člen představenstva skupiny Arriva a generální ředitel pro Nizozemsko, který vede širší strategii udržitelnosti společnosti Arriva v celé Evropě, k tomu říká: „Založení institutu nám umožní sjednotit všechny naše odborné znalosti pod jednu virtuální střechu.“

Institut plánuje navázat vztahy a partnerství s řadou externích organizací, které následně posílí interní odborné znalosti společnosti Arriva i znalosti nejnovějších technologií. Arriva naváže partnerství se společnostmi zabývající se zelenou energií, akademickými institucemi, technologickými inovátory, inženýry, konstruktéry a výrobci vozidel.

Matt Greener, ředitel Institutu pro nulové emise, uvádí:

„Udržitelná řešení v osobní dopravě jsou důležitou součástí cesty k nulovým emisím a klíčem k jejich dosažení bude partnerství s nejrůznějšími organizacemi. Vlády, místní úřady, provozovatelé, výrobci, akademici, inženýři a dodavatelé energie se budou muset spojit, aby společně inovovali a řešili problémy a zajistili rychlejší přechod.“

Skupina Arriva má jedinečnou síť ve 14 evropských zemích, což je více než kterýkoli z jejích evropských konkurentů. Arriva již disponuje zkušenostmi s různými typy technologií alternativních paliv a zná detaily, které jsou s tímto spojeny. Jako lídr v oblasti udržitelných dopravních řešení podpoří Arriva svými poznatky rozvoj dlouhodobých strategií a investic pro města a regiony. Arriva provozuje ve většině evropských zemí vozidla s nulovými emisemi, která využívají elektrické a vodíkové technologie, zároveň provozuje vozidla na alternativní paliva, jako jsou biopaliva, včetně hydrogenovaného rostlinného oleje, bionafty a bioplynu. Tato alternativní paliva umožňují již výrazné snížení emisí.

K dosažení tohoto cíle je nezbytné partnerství a politická podpora, která podporuje využívání veřejné dopravy. Přechod na bezemisní dopravu významně přispěje k dekarbonizaci a k dosažení cíle EU stát se do roku 2050 klimaticky neutrální.

V rámci své činnosti bude Institut nulových emisí analyzovat i náklady na celý životní cyklus vozidel a dopady na životní prostředí tak, aby podpořil nezbytnou transformaci sítí veřejné dopravy, díky níž se stanou udržitelnějšími a cenově dostupnějšími.

Zpočátku se institut zaměří na transformaci vozového parku autobusů, na starosti ale bude mít také vlaky, budovy i další provozní procesy. Společnost Arriva se už podílela na vývoji, testování a zavádění nových hybridních vlakových technologií ve Velké Británii i v Nizozemsku.

Zdroj: Arriva